Foto: Matthijs Verhagen MechanisatieAchtergrond

Trekkerrijles in simulator

Een wereldprimeur op de New Holland-stand tijdens de Agribex, mét een belangrijk Nederlands tintje: de trekkersimulator.

De Groningse simulatorbouwer 3iSIM ontwikkelde samen met groenopleider Terra – met scholen in Drenthe, Groningen en Friesland – en New Holland deze trekkersimulator. In de cabine heeft de chauffeur 360 graden virtueel zicht. De simulator beweegt en geeft zo écht het idee dat je in een trekker rijdt. Terra heeft vier van deze simulators laten bouwen.

  • In de simulator zit je zowel visueel als voor het gevoel in een levensechte New Holland T6. - Foto's: Matthijs Verhagen

    In de simulator zit je zowel visueel als voor het gevoel in een levensechte New Holland T6. – Foto’s: Matthijs Verhagen

  • BEWEGINGEN VOELEN DOOR ZES CILINDERS Zou de cabine vast staan opgesteld, dan blijft het gevoel steken op het niveau van een computerspelletje. Daarom staat hij op 6 enorme cilinders, en kan zo alle kanten op bewegen. De bewegingen komen (met een fractie vertraging) overeen met de werkelijkheid. Raar maar waar: je bent écht wel bang om te kantelen als je haaks een steil talud oprijdt.

    BEWEGINGEN VOELEN DOOR ZES CILINDERS Zou de cabine vast staan opgesteld, dan blijft het gevoel steken op het niveau van een computerspelletje. Daarom staat hij op 6 enorme cilinders, en kan zo alle kanten op bewegen. De bewegingen komen (met een fractie vertraging) overeen met de werkelijkheid. Raar maar waar: je bent écht wel bang om te kantelen als je haaks een steil talud oprijdt.

  • 360 GRADEN VIRTUEEL ZICHT Onder het witte doek schuilt een échte New Holland-cabine, van een T6 om precies te zijn. Je zit voor je gevoel dus in een trekker. De bedoeling is dat het dashboard en de terminal straks volledig werken. Rondom zijn aan vier zijden beamers geplaatst. Deze projecteren het virtuele uitzicht vanaf de buitenkant op de ‘ruiten’. Opgeteld lijkt alles zeer realistisch.

    360 GRADEN VIRTUEEL ZICHT Onder het witte doek schuilt een échte New Holland-cabine, van een T6 om precies te zijn. Je zit voor je gevoel dus in een trekker. De bedoeling is dat het dashboard en de terminal straks volledig werken. Rondom zijn aan vier zijden beamers geplaatst. Deze projecteren het virtuele uitzicht vanaf de buitenkant op de ‘ruiten’. Opgeteld lijkt alles zeer realistisch.

  • STRAKS OOK WERKTUIGEN? De ontwikkelaars hebben nog wel even werk om de software te optimaliseren, maar ze denken al na over de volgende stappen. Oefenen met RTK-gps kan goed in de simulator. Of wat te denken van werktuigen. Nu kun je een kipper aankoppelen voor de rijlessen, maar in de toekomst is dat uit te breiden. Misschien kun je over een paar jaar wel op de simulator leren ploegen, terwijl het buiten vriest dat het kraakt.

    STRAKS OOK WERKTUIGEN? De ontwikkelaars hebben nog wel even werk om de software te optimaliseren, maar ze denken al na over de volgende stappen. Oefenen met RTK-gps kan goed in de simulator. Of wat te denken van werktuigen. Nu kun je een kipper aankoppelen voor de rijlessen, maar in de toekomst is dat uit te breiden. Misschien kun je over een paar jaar wel op de simulator leren ploegen, terwijl het buiten vriest dat het kraakt.

De opstelling vervangt een deel van de trekkerrijlessen. Het unieke is de zelflerende software, die het niveau van de rijles automatisch aanpast aan het niveau van de leerling. De school, die zelf ook trekkerrijlessen geeft, verwacht dat de simulator 10 van de gemiddeld 15 benodigde uren praktijkles kan overnemen. Dat is veel veiliger, goedkoper én het scheelt diesel.

Er zijn volgens de makers nog meer voordelen. Zo is het mogelijk een rijles achteraf terug te kijken. Je kunt zelfs ervaren hoe je rijgedrag overkomt, bijvoorbeeld vanuit het perspectief van een fietser die je iets te snel hebt ingehaald. Zo ervaren leerlingen hoe hun verkeersgedrag overkomt op derden. De ontwikkelingskosten lopen in de miljoenen. Terra ontving een forse innovatiesubsidie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Beheer
WP Admin