MechanisatieAchtergrond

Modulair én multifunctioneel

Biervliet (Zld.) – Vervaet werkt hard aan de 2016-versie van zijn zelfrijdende bemesters. Onderhuids is het voortaan écht anders. TREKKER reed alvast met het prototype, nog in oude beplating, en onthult alle technische details.

Zelfs als je de opvallende camouflagestriping wegdenkt, moet je twee keer kijken om te zien dat het om een nieuwe Vervaet gaat. De fabrikant handhaafde het concept volledig. Bij nadere inspectie verraden de forse zuigarm, de andere opstap en de staande uitlaat dat we een noviteit voor ogen hebben. Het nieuws schuilt vooral ónder de camouflage. De trike zit productietechnisch veel slimmer in elkaar. Na 25 jaar van detailaanpassingen en doorontwikkeling van het bestaande, ging hij dit keer volledig opnieuw op de tekentafel. Wensen die al een tijdje bestonden én de noodzakelijke aanpassingen om de Euro 6-motor een plek te bieden, zijn in één klap doorgevoerd.

Motor naar de zijkant

Door extra roetfilters en hogere verbrandingstemperaturen kon de motor niet opnieuw onder het middenchassis. Hij zit nu links, dankzij een versmald middenchassis dat dubbelt als 900 liter dieseltank. Hij is daardoor veel betere toegankelijk voor service. Vanwege de hogere verbrandingstemperaturen loopt de uitlaat naar boven. Opmerkelijk: Vervaet liet de buitenkant ‘opfrissen’ door een industrieel ontwerper: design kunststofbeplating en led-lichtunits geven de trike een eigen smoel. Enige detailwijziging in de cabine is een helderder en moderner beeldscherm.

Multifunctionele modulaire bouw

De bouwwijze is daadwerkelijk aangepakt. De nieuwe zuigarm is een mooi voorbeeld. Deze zit compleet met pompunit, snijfilter en leidingwerk met een tiental bouten vast aan het chassis. Het geheel staat op een subframe met uitsparingen voor de palletvork. Met weinig werk is de hele mesttechniek af te bouwen, en kan het basisvoertuig veel gemakkelijker dan voorheen dienstdoen met een andere opbouw (bietenbak, kalkstrooier of vastemeststrooier). De modulaire bouw biedt ook voordelen voor de productie, die is flexibeler. De 2016-trike krijgt standaard een 16-kuubs tank. De vijfwieler behoudt zijn 19-kuubs tank, die wel iets ruimer wordt.

Qua techniek is het toerentalreductie dat de klok slaat. De hydrauliekpompen en wielmotoren krijgen een vernieuwde elektronische regeling, alles met het idee om liters en flow bij minimale motortoeren beschikbaar te hebben. De trike loopt straks 40 km/u bij 1.200 motortoeren. Nu is dat nog 1.400 toeren. De mestpomp behaalt tijdens het laden zijn maximale toerental bij 1.000 motortoeren. Verder zijn gps-toepassingen een speerpunt. De integratie met Trimble-gps werkt. Met John Deere is Vervaet technisch zo goed als rond. En het is publiek geheim dat Vervaet met NIR-sensortechniek bezig is. Het verwacht dat de opkomst van NIR-sensing de markt drastisch gaat veranderen. Door continu bemonsteren van de mest kun je dan een exacte hoeveelheid stikstof per hectare uitrijden. “Dit jaar draaien we een pilot. We hopen in 2016 operationeel te zijn.”

Voor een gedetailleerde beschijving van de noviteiten: TREKKER 319, april-editie.

Beheer
WP Admin