Partner
Foto: Huisman Gemert AlgemeenPartner

Huisman bouwt bijzondere hal voor kraanbedrijf Haegens

Voor kraanverhuurder en speciaal-transporteur Haegens uit het Brabantse Elsendorp gaat er zelden iets té hoog. Haegens levert kranen die tot 120 meter hoog komen. Toch was de bouw van een nieuwe bedrijfshal letterlijk en figuurlijk nog best een hoogstandje. Hallenbouwer Huisman uit Gemert moest een opening van 25 meter breed overspannen. “Dat zie je toch zelden in onze sector”, zegt directeur Richard Huisman.

Haegens is een bekende naam in de agrarische wereld. Wordt ergens in Nederland een nieuwe hal of stal gebouwd, dan is Haegens er om met kranen de staalconstructie te plaatsen en de dak- en gevelpanelen te monteren. Ook zie je de blauwe kranen en vrachtwagens van Haegens bij woningbouw, in de industrie, het plaatsen van antennes voor de mobiele telefonie, reparaties van kerktorens, wegenbouwactiviteiten en het hijsen van ketels in schepen. Het plaatsen van led-verlichting in het PSV-stadion is eveneens uitgevoerd door Haegens.

Haegens heeft dertig kranen en vijftien vrachtwagens. Deze laatste worden vooral gebruikt voor speciaal transport. “Je ziet het blauw van ons materieel in heel Nederland”, vertelt eigenaar Stijn Haegens. ‘Maar sommige kranen lopen 1 op 1 qua brandstof, dus zijn kilometers duur. Ons primaire verzorgingsgebied is dus wel veel in de regio Brabant, Limburg en een stukje Gelderland, met uitstapjes naar Duitsland en België.’

Grote overspanning

Haegens en hallenbouwer Huisman uit Gemert zijn goede bekenden van elkaar. Moet Huisman een nieuwe hal, loods, schuur of stal bouwen, dan schakelt Huisman vaak Haegens in voor het kraanwerk. Vice versa weet Haegens Huisman te vinden als er een hal nodig is.

Wie rondloopt op het bedrijfsterrein van Haegens in Elsendorp, ziet dan ook in elke nok van de hallen het karakteristieke Huisman-logo. De bestaande gebouwen van Haegens waren al uitgevoerd door Huisman.

Recent heeft de bouwer uit Gemert een nieuwe open hal met een lengte van 70 meter opgeleverd. Die nieuwe hal was toch best een bijzondere klus voor Huisman. Roy Reintjes, hoofd verkoop hallenbouw bij Huisman: “Haegens heeft enorme kranen en vrachtwagens. Onder een nieuwe kraan zitten 16 wielen! Wat Haegens graag wil, is met zijn materieel draaien in de hal zonder constant heen en weer te moeten steken.”

Directeur Stijn Haegens beaamt dat pilaren alleen maar in de weg staan. Dus ging Huisman rekenen. Roy: ‘Bij de meeste gebouwen werk je in de lengte met steunpilaren om de 5 meter. Na wat rekenwerk bleek uiteindelijk een overspanning van 25 meter realiseerbaar. Dit zie je eigenlijk zelden in onze markt. Hooguit bij vliegvelden en dat soort grote overkappingen. We hebben één van de zwaarste stalen balken moeten toepassen die er is.”

Uiteindelijk verrees er een hal van 70 meter lang, opgedeeld in vier delen. Eén met een opening met vrije overspanning van 25 meter en drie gedeeltes van 15 meter. Allemaal uitgevoerd in dezelfde bouwstijl en kleur van de hallen die er al stonden in Elsendorp. Wie nu aankomt bij Haegens, ziet een mooi gelijk beeld van hallen, passend in de natuurlijke omgeving van de Peel.

  • Foto's: Huisman Gemert

    Foto’s: Huisman Gemert

  • Huisman bouwt bijzondere hal voor kraanbedrijf Haegens

  • Huisman bouwt bijzondere hal voor kraanbedrijf Haegens

  • Huisman bouwt bijzondere hal voor kraanbedrijf Haegens

  • Huisman bouwt bijzondere hal voor kraanbedrijf Haegens

Geïsoleerde panelen

Zo’n beetje elke werkdag bouwt Huisman uit Gemert ergens in Nederland wel een nieuwe hal. Voor de agrarische sector, voor de paardensport, particulieren en voor andere sectoren. De hal voor Haegens werd in twee weken gebouwd. Richard Huisman: “We hebben in de afbouw voor Kingspan-sandwichpanelen gekozen als wandbekleding. We hadden dit ook kunnen doen met veel houten regelwerk, maar dit oogt veel strakker en mooier.” Hoewel de hal half open is, is toch gekozen voor geïsoleerde panelen. Huisman: “Zo voorkom je onder meer condensvorming in de hal.”

Niet alle hallen zijn open bij Haegens. Bij één hal zitten er roldeuren voor. Stijn Haegens: ‘Eigenlijk is voor ons materieel een open hal beter. Deze waait door en dat is beter voor de wagens als die nat terugkomen. Maar we hebben soms ook opslag van materiaal voor klanten en dat wil je natuurlijk veilig opbergen. En als je aan auto’s moet sleutelen, is dat soms binnen ook prettiger.’

Van A tot Z geregeld

Los van de vakkundige bouw van de hal, is Haegens ook om nog een andere reden blij met het werk van Huisman. “Huisman ontzorgt van A tot Z”, zegt Stijn Haegens. “Huisman bouwt niet alleen, maar regelt ook zaken als een omgevingsvergunning en funderings- en constructieberekeningen. We hoefden nergens over na te denken. We legden eisen neer voor de hal en Huisman regelde de rest.”

Huisman bouwt niet alleen nieuwe hallen, maar renoveert ook. Ook steeds meer agrariërs weten vaker de weg naar de webshop van Huisman. “Veel agrariërs (ver)bouwen zelf. Dankzij ons volume kunnen we tegen scherpe prijzen hallenbouw-gerelateerde bouwmaterialen leveren. Ook maatwerk”, aldus Richard Huisman. De hal van Haegens was ook maatwerk. Maatwerk én een hoogstandje in de breedste zin van het woord.

Lees meer over Huisman Gemert

Beheer
WP Admin