Home

Partner

Succesvolle agrifoodmarketing: stop met verkopen, start met verbinden

In welke sector je ook actief bent: de weg van succesvolle marketing leidt langs het hart en het hoofd van de klant.

Die verover je door het snijvlak te vinden tussen waaraan de klant behoefte heeft en door producten en diensten te ontwikkelen die hierop aansluiten. Dit lijkt eenvoudiger dan dat het in de praktijk is omdat klanten steeds veeleisender worden. Daarnaast laten organisaties zelf kansen liggen.

De leverancier als kennispartner

Slim gebruikmaken van data is cruciaal om aan de steeds hogere eisen van klanten te voldoen. In de dynamische agrifoodsector verwachten boeren van leveranciers inmiddels veel meer dan alleen een goede prijs of service. Slechts één op de tien boeren (9%) zou de relatie met zijn huidige leverancier verbreken als een ander een lagere prijs biedt, zo laat onderzoek van CRM Partners, specialist klantrelaties in de agrifoodsector, onder 203 Nederlandse boeren zien. Ook betere service is voor maar 10% van de boeren aanleiding om een nieuwe klantrelatie aan te gaan.

Boeren verwachten van leveranciers steeds meer een rol als kennispartner

Wat een stuk zwaarder weegt: de tijd die een leverancier neemt om het bedrijf te begrijpen (18%) en het bieden van kennis en inzichten die de boer helpen efficiënter te worden (27%). Maar liefst 68% van de bevraagde boeren noemt ‘kennis’ de belangrijkste eigenschap van een leverancier: een forse stijging ten opzichte van de één op de vijf boeren die dit 2013 en 2017 aangaf. Dat boeren van leveranciers steeds meer een rol als kennispartner verwachten, is niet zo vreemd. De maatschappelijke en politieke druk is immers enorm en de technologische ontwikkelingen binnen de sector gaan razendsnel.

De volgende stap in de marketingevolutie

Om je succesvol als mogelijke partner te positioneren is het belangrijk om in kennis te investeren. Dit betekent voor je marketing afdeling dat je een aanpak ontwikkelt die erop gericht is om jezelf als kennispartner te positioneren. Technologie speelt hierbij een belangrijke rol en een steeds grotere hap van marketingbudgetten wordt hier dan ook voor vrijgemaakt.

Technologie stelt marketeers in staat om de volgende stap in de evolutie van marketing te zetten: het bieden van een customer journey die 1-op-1 op je klant is afgestemd en alle marketingkanalen bestrijkt. Het in lijn brengen van alle beschikbare kanalen, het afstemmen van campagnes op die kanalen en het uitwisselen van data naar al die kanalen helpt leveranciers om een volledig individuele klantreis vorm te geven. Door hierin te investeren, groeit je marketingaanpak mee met je organisatie én met de behoeften van je klant.

Afbeelding: CRM Partners
Afbeelding: CRM Partners

De technologieën van vandaag de dag bieden ontelbare mogelijkheden om zulke 1-op-1 omnichannel-marketingcampagnes en klantervaringen uit te voeren en op te volgen. Toch is het maar de vraag of organisaties genoeg gebruikmaken van deze kansen en de bijbehorende investering durven aan te gaan. Dat is zonde, want blijven hangen in een eerder stadium van de marketingevolutie voorkomt het aangaan en opbouwen van vruchtbare relaties met (potentiële) klanten. En van verkopen, naar verbinden te gaan.

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe jij een nog betere relatie met je klanten kunt ontwikkelen? Download het onderzoek van CRM Partners.