Home

Partner

MijnVoedingsMaat wint eerste Rabo Food Forward Track

MijnVoedingsMaat is de winnaar van de eerste Rabo Food Forward track. Met dit innovatieve concept kunnen consumenten straks op basis van hun voorkeuren en DNA-profiel een persoonlijk voedingsadvies krijgen.

‘Innovatief’, ‘passend bij de tijdgeest’ en ‘zeer schaalbaar’, zo omschrijft de jury het winnende idee van een persoonlijk voedingsadvies tijdens de prijsuitreiking in het Biosintrum in Oosterwolde. De prijsuitreiking is het sluitstuk van de Rabo Food Forward Friesland; een initiatief waarbij een groep regionale ondernemers uit de agrofoodsector is uitgedaagd om concrete oplossingen te bedenken om de voedselsector te verduurzamen.

Verduurzaming hard nodig

Die verduurzaming is hard nodig. In 2050 moeten 9 miljard monden worden gevoed. Tegelijkertijd groeit de vraag naar duurzaam geproduceerd voedsel en raken grondstoffen uitgeput. Kortom: de manier waarop wij ons eten produceren staat onder druk. Toch zochten de bedenkers van het winnende idee de oplossing voor het voedselvraagstuk niet zozeer in de manier waarop voedsel gemaakt wordt, maar in de wijze waarop we het consumeren.

De winnaars van het eerste Rabo Food Forward track, MijnVoedingsMaat.
De winnaars van het eerste Rabo Food Forward track, MijnVoedingsMaat.

Gezondheid verbeteren

MijnVoedingsMaat is een concept dat de gezondheid van mensen verbetert door hen gevarieerder en gezonder te laten eten. “Als moeder wil ik graag iedere avond een voedzame maaltijd op tafel zetten”, zegt deelnemer Mirelle Rouw. “Maar het internet barst van de tegenstrijdige adviezen over wat nou gezond is en wat niet. Met MijnVoedingsMaat bieden we de consument professioneel advies, dat helemaal is afgestemd op de wensen en gezondheid van zijn of haar huishouden.”

Persoonlijk profiel

Het concept werkt als volgt: aan de hand van een vragenlijst, een DNA- en een bloedonderzoek wordt een persoonlijk profiel samengesteld van de consument. De resultaten worden besproken met een voedingsconsulent, die vervolgens advies geeft en een gepersonaliseerd boodschappenlijstje samenstelt. Op die manier leert de consument het belang van goed voedsel beter waarderen.

De rol van voedsel bij gezondheid wordt nog weleens onderschat

De kosten voor zo’n persoonlijk voedingsadvies bedragen ongeveer € 300, al zien de bedenkers van het concept het vooral als een investering in jezelf. Rouw: “De rol van voedsel bij gezondheid wordt nog weleens onderschat. Wij geloven dat advies op maat niet alleen helpt om beter te eten, maar ook om op lange termijn de ziektekosten te drukken.”

Food Forward Track team: MijnVoedingsMaat

Bodem centraal

De tweede plaats wordt bezet door een groep die de bodem centraal zet. Door excursies te organiseren naar de boerderij willen zij de waardering van de consument voor de wijze waarop boeren de bodem gebruiken om voedsel te produceren vergroten. Tijdens de excursie neemt een bevlogen agrariër gasten mee door het hele productieproces: ‘van zaadje tot karbonaadje en van gras tot glas.’

De ‘bodem’-groep ontvangt een aanmoedigingsprijs van € 2.000 om het concept verder uit te rollen. Iets wat ze zeker van plan zijn. Een eerste lezing over het belang van een gezonde bodem staat al gepland.

Food Forward Track team: Bodem Centraal

Pilot start in november

Ook het team van MijnVoedingsMaat wil door met hun idee. “In de pauze kwamen al allemaal mensen naar me toe die bedrijven kennen die wellicht iets voor ons kunnen betekenen”, zegt Rouw. “Mooi om te zien hoe ons idee bij iedereen gaat leven.”

MijnVoedingsMaat start in november een pilot. “We hebben berekend dat we € 15.000 nodig hebben om het idee van de grond te krijgen”, zegt deelnemer Wiep Papenburg. “Met de cheque die we vanavond hebben gewonnen (van € 3.000, red.) zetten we direct een stap in de goede richting.”

Over Food Forward Friesland

Samen werken aan de voedseloplossingen van morgen. Dat is het motto van Food Forward. Op initiatief van Rabobank zijn afgelopen voorjaar zo’n twintig Friese boeren, ondernemers, consumenten en experts uit de voedingssector bijeen gekomen om toepasbare oplossingen te bedenken voor regionale voedselvraagstukken. Half oktober zijn de resultaten gepresenteerd. Dit soort initiatieven zijn van groot belang voor de foodsector, zegt Jelmer Algra, directievoorzitter van de Rabobank Leeuwarden Noordwest Friesland. “Iedereen kijkt het nieuws, iedereen heeft een mening, maar als we vooruit willen, moeten we samenkomen. De Food Forward Track Friesland heeft mensen uit de hele sector – van boer tot producent en consument – die kans geboden.”

Friesland is de eerste regio waar Food Forward van start ging. In 2020 en 2021 wordt het programma in ook in andere regio’s georganiseerd. Uiteindelijk worden in heel Nederland de regionale kansen en uitdagingen op weg naar duurzame voedselproductie en –consumptie in kaart gebracht en keten brede teams gevormd om deze kansen te grijpen en uitdagingen aan te pakken.