Home

Nieuws 8 reacties

Farmer Friendly-keurmerk voor supermarkten door FDF

Farmers Defence Force wil een keurmerk voor supermarkten beginnen.

Retailers die een of meerdere sterren ‘Farmer Friendly’ zijn, dragen een deel van hun omzet af aan een coöperatie van boeren die lid zijn van de nieuw op te richten vereniging FDF. De boeren zijn over het nieuwe keurmerk in gesprek met supermarktkoepel CBL.

3-sterren-systematiek

Het keurmerk werkt, net als bijvoorbeeld het Beter Leven Keurmerk, met een 3-sterren-systematiek. Hoe meer sterren, hoe ‘boervriendelijker’ de supermarkt is. Supermarkten kunnen adverteren met hun boervriendelijkheid. Dit zou consumenten uiteindelijk moeten helpen bij het maken van keuzes voor een supermarkt.

Betere prijs

Voor de supermarkt betekent meer sterren ook een hogere afdracht aan de boeren. Het voorstel is dat supers 1% tot 3% van hun omzet aan de boeren afdragen, zodat zij op deze manier een betere prijs voor hun producten krijgen, via de coöperatie. De verwachting van FDF is dat supermarkten dankzij het keurmerk meer omzet maken, omdat consumenten aangeven meer te willen betalen voor hun voedsel, als dit duurzaam is geproduceerd.

Lid worden

De boerenactiegroep biedt boeren nu al de mogelijkheid om lid te worden van de vereniging, die het keurmerk mogelijk moet maken. Een lidmaatschap kost € 150 per bedrijf.

De coöperatie zal later worden opgezet, de bedrijfsleden kunnen zo de opbrengsten innen. “De deelnemende boeren ontvangen op deze manier een directe plus voor hun producten”, is de overtuiging van FDF in de aankondiging van het keurmerk.

Het CBL beraamde dat de jaaromzet van de supermarktbranche in 2019 meer dan € 40 miljard is.

Laatste reacties

  • kleine boer

    En lto wat vind die ervan.....

  • Attie

    Denk dat lid worden van FDF makkelijker is, dan 3% van de omzet van supers in de portemonnee van de boer..

  • Bennie Stevelink

    De praktijk zal het uitwijzen.
    Als mijn begrip van consumentengedrag klopt, zal “Farmers Friendly” een flop worden. Jaren geleden heeft DDB al een keer “fair trade” chocomelk in de winkel gehad. Ook dit is een flop geworden.

  • veldzicht

    Ik vind het ook maar en dubieus plan.De mensen kunnen nu al al al die keurmerken niet over zien.Hoe meer sterren hoe boervriendelijker?,of de mensen daar wakker van liggen?

  • Tinus1

    Tijden veranderen, Bennie. Is al vaker voor gekomen in de (coop) boerenwereld. Soms lopen bestuurders te ver voorop, wil niet zeggen dat hun plannen niet goed waren/zijn. Wie weet is de tijd nu er rijp ervoor....

  • johan.vandegraaf

    Tja Bennie heeft zekers weer goedkoop veel azijn ingeslagen !!!!

  • Joep meloen

    Wat voor belang hebben de supers hierbij?
    We moeten gewoon minder gaan produceren en dan gaan vanzelf de marges omhoog

  • Drikus Dekker

    Manman jullie zijn echt ziek in het hoofd,teld hier het belang voor de Supers !!!! Kom op laat je Boeren hart kloppen!!!minder produceren en alles komt goed .....en uh Bennie lief Farmers Friendly een Flop ( we gaan het zien ) ik durf dat nog niet te beweren.en goed dit een flop L.T.O altijd al geweest 😊😊

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.