Home

Nieuws 10 reacties

Tweede Kamer stemt voor trekkerkenteken

De Tweede Kamer heeft ingestemd met de invoering van een kentekenplicht voor landbouwvoertuigen. Een ruime meerderheid stemde voor het wetsvoorstel, alleen PVV, SGP en Forum voor Democratie stemden tegen.

Het wetsvoorstel regelt dat alle landbouwvoertuigen geregistreerd moeten worden. Vanaf 2025 geldt een kentekenplicht voor alle trekkers die op de openbare weg komen.

Trekkers die eerder al gebruik willen maken van de verhoging van de maximum snelheid van 25 naar 40 kilometer per uur, moeten ook eerder een kenteken voeren. Dat geldt ook voor nieuwe trekkers en voertuigen waarvoor een ontheffing moet worden aangevraagd vanwege de afmeting van het voertuig.

Evaluatiemoment na drie jaar

SP, PvdA, GroenLinks, PvdD en Denk wilden de kentekenplicht niet uitstellen tot 2025, maar die voor alle trekkers vroeger invoeren. Deze partijen waren bovendien voorstander van een kentekenplaat aan zowel de voor- als achterzijde van de trekker. Voor beide moties was echter geen meerderheid. Wel stemde de Kamer voor het amendement van CDA'er Maurits von Martels en VVD'er Remco Dijkstra voor een evaluatiemoment na drie jaar, om te beoordelen hoe de wegbeheerders in de praktijk met de snelheidsverhoging omgaan en welke gevolgen de wet heeft voor de kosten voor ondernemers.

De Kamer stemde ook voor een motie van CDA die pleit om geen extra nationale wetgeving op te leggen naast de Europese plicht voor APK bij snelle trekkers. Deze APK-plicht, waarvoor boeren een ontheffing kunnen krijgen, wordt via deze wet ook geregeld.

‘Historisch besluit’

Loonwerkersorganisatie Cumela spreekt van een historisch besluit. “Al sinds 1995 pleiten wij voor invoering van het kenteken om een volwaardige plek op de weg te krijgen”, aldus voorzitter Wim van Mourik.

De verwachting is dat er straks 270.000 landbouwtrekkers, 130.000 zelfrijdende werktuigen en 150.000 getrokken aanhangwagens en werktuigen worden geregistreerd bij de RDW.

Wet naar Eerste Kamer

Nu de Tweede Kamer voor de wet heeft gestemd, kan de Eerste Kamer de wet gaan behandelen. Als de Eerste Kamer ook akkoord is, zal per koninklijk besluit een datum worden vastgesteld waarop de wet van kracht wordt.

Laatste reacties

  • piet 5162

    Weer die klote CUMELA

  • Slak

    Dan hoop ik dat er een beperking komt op de omvang en gewicht van de rijdende monsters op de binnenwegen.

  • Bolder01

    Mij prima maar dan alleen voor cumela leden

  • info36

    Waarom willen die linkse partijen altijd de landbouw dwarsbomen? Dat is echt een ziek karaktertrekje.

  • Gat

    Beperking op omvang en gewicht.? Zeg @slak. Jij slijmerd hoort niet op de weg maar in de slootkant!

  • R. B.

    Hoe gaat dat dan met die enkele boer die zijn werk nog met paarden doet ?

  • Sylke

    Ik hoop dat we straks ook over de N wegen kunnen rijden met de snellere tractoren.

  • Soms

    Wordt het hier veiliger van? Nee!
    Geeft dit minder regelgeving? Nee!
    Schiet het milieu hier iets mee op? Nee!
    Werkt dit kostprijsverlagend voor de landbouw? Nee!
    Wordt Cumela (en leden) hier beter van? Ja! Kunnen ze nóg meer doorberekenen aan hun klanten (lees boeren).
    Kan een boer dit doorbereken aan zijn afnemers? Nee!
    Wordt de boer hier de dupe van? Ja!!!!!
    Let maar op. Het zal hier niet bij blijven in de toekomst. Denk maar aan wegenbelasting, APK, aanhoudingen bij protestoptochten, parkeerbonnen en nog veel meer flauwekul.
    De boer wordt steeds verder in het hoekje gedrukt.
    Zooo jammer dat zelfs CDA instemt.

  • farmerbn

    @info36; je kunt het ook omdraaien. Als die linkse partijen voor zijn is het niet gunstig voor de boeren en daarom is die cumela zoals die is. Over drie jaar als iedereen vast zit aan het kenteken met de (af)keuringen dan komt na het evaluatiemoment het verbod om op die N wegen te rijden. Ben je er toch weer ingetrapt.

  • Fjord

    Een trekkerkenteken wel,maar een kenteken op plezierjachten kon destijds niet, was teveel gedoe. Gewoon boeren pesten, die relatief weinig van de wegen gebruik maken met een trekker. Demonstreren dulden ze blijkbaar niet lijkt het. Boeren in de gordijnen jagen met maatregel over maatregel dulden ze wel. En leg mij maar uit waarom het met een kenteken veiliger wordt. Mijn trekker komt weinig op de weg, en ik voel mij verneukt.

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.