Home

Nieuws 7 reacties

Verkoop vleesvervangers stijgt in supermarkten

Nederlandse supermarkten hebben de omzet in vleesvervangers in de afgelopen 2,5 jaar met ruim 53% zien stijgen tot bijna € 123 miljoen.

Daarmee is de omzet van vleesvervangers goed voor 4,5% van de totale omzet die behaald is met vers vlees en vleesvervangers in de afgelopen 52 weken (ruim € 2,7 miljard). Vers vlees (varken, rund en wild) was goed voor de ruime meerderheid, € 1,7 miljard (63%), terwijl pluimveevlees goed was voor bijna € 900 miljoen omzet (32,5%). Dat meldt onderzoeksbureau IRI Nederland op basis van een marktonderzoek naar de af- en omzet van vers vlees en vleesvervangers van Nederlandse supermarkten.

Succes van Beyond Meat

Aanleiding voor het marktonderzoek van IRI Nederland was het stijgende succes van de Amerikaanse vleesvervanger fabrikant Beyond Meat. “Op basis van die opvallend forse stijging én verschillende media die bij ons aanklopte of die stijging juist is, hebben we besloten hier onderzoek naar te doen”, aldus een woordvoerster van IRI Nederland.

De verkoop van pluimveevlees nam met ruim 2% toe, terwijl het aandeel verkocht vers vlees daalde met 9%

Het onderzoeksbureau maakte in het onderzoek onderscheid tussen drie categorieën: vers vlees (varken, rund en wild), pluimveevlees en vleesvervangers. Vleeswaren en conserven vallen niet onder vers vlees.

Winkelschap met vlees en vleesvervangers van Albert Heijn. - Foto: ANP
Winkelschap met vlees en vleesvervangers van Albert Heijn. - Foto: ANP

Volume-ontwikkeling

Om de invloed van prijsstijgingen en prijsverschillen te vermijden, is inzicht in absoluut omgezette waarden vereist (bijvoorbeeld in kilogrammen). Volgens IRI Nederland is het verkochte aandeel vleesvervangers de afgelopen 2,5 jaar met 51% toegenomen. De verkoop van pluimveevlees nam met ruim 2% toe, terwijl het aandeel verkocht vers vlees daalde met 9%. Om hoeveel kilogram het precies gaat, is niet duidelijk. Onderzoeksbureau IRI Nederland wil die data niet delen met de media.

De vleesvervangers dragen in supermarktketens AH en Jumbo bijvoorbeeld de namen ‘Spinazie-kaas rondo’, ‘Stukjes al van kip’, ‘De boon chiliburger’ en ‘Groenteburger’. Bovengenoemde nummer 1 en 2 van de supermarktketens van Nederland zien het aantal varianten op vleesvervangers toenemen.

Laatste reacties

  • Zuperboer

    "Onderzoeksbureau IRI Nederland wil die data niet delen met de media". En zo zou ieder die deel uitmaakt van de voedselketen zich moeten opstellen.

  • PieterXT

    “ Aanleiding voor het marktonderzoek van IRI Nederland was het stijgende succes van de Amerikaanse vleesvervanger fabrikant Beyond Meat. “Op basis van die opvallend forse stijging én verschillende media die bij ons aanklopte of die stijging juist is, hebben we besloten hier onderzoek naar te doen”, aldus een woordvoerster van IRI Nederland.“ Wie was de opdrachtgever van voor dit onderzoek? Ik kan me niet voorstellen dat ze dit zelf spontaan doen. Zou het fabrikant Beyond Meat geweest kunnen zijn?
    Want ik proef toch wel een bepaald soort WC-eend gehalte.

  • Maas1

    Vleesvervangers dat is de naam stelling,moet ik daar uit concluderen dat de naam stellingen van dergelijke producten mee liften in hun succes een gerelateerde afhankelijkheid hebben van vlees?
    Vertel nu eens werkelijk waaruit de ingrediënten bestaat uit dergelijke producten is het gezond of niet? Wordt je door de naamstellingen van deze producten om de tuin geleid? Is het wel aanvaardbaar en verantwoord om kinderen van vlees te onthouden?
    Dit zijn enkele kritische vragen maar er worden wel erg veel tegen strijdige signalen af gegeven. Aan de ene kant moet de productie anders volgens bepaalde aan de andere kant worden productie methodes die hier verboden zijn qua dierenwelzijn en houderijsystemen en milieu gerelateerde al dan niet in handelsverdragen naar binnen gereden of verwerkt in producten of ligt het tegen dump prijzen naast het duurdere stukje vlees uit Nederland in de schappen.Als de politieke insteek is met de ene hand geven en met de andere hand nemen,dan kan ik mij niet aan de indruk ontrekken dat het bestuurlijk politiek in Europa op het gebied van innovatie dierenwelzijn en milieu een grote ongeorganiseerde bende is die steeds grotere proportie aanneemt.

    Europa hebben wij niet nodig zij hebben ons nodig!

    Dat drama van bestuur zal er in uitmonden dat de boer uiteindelijk een uitstervend beroep zal zijn in Noord-West Europa.Iedereen aan de vleesvervanger of aan het vlees uit Verweggistan.

  • arink

    Lekker helder en duidelijk bericht Maas1.

  • Oké dan

    Vleesvervangers lijken op vegetarisch hondenvoer. Zie de link hieronder.

    https://www.dairyherd.com/article/ghgguru-fake-meat-not-very-different-dog-food

  • Gat

    Gisteren iemand jinek gezien?
    30 seconden voordat ze over vleesvervangers begonnen te praten. Vlees is zo slecht voor het milieu.
    Laten dat hypocriet volk een filmpje zien, van een kerel die op schiphol als enigste in een leeg vliegtuig naar salt lake city wordt gevlogen.

  • veldzicht

    De voortdurende hetze tegen de veehouderij begint zijn vruchten af te werpen,ook niet zo moeilijk als thieme in de 2e kamer ongebreideld reclame kan maken voor haar, toen nog ,vegetarische slager en de vleessector op onbeschofte wijze de grond in trapte.Wel natuurlijk met behoud van haar salaris van €120.000.waar is ze trouwens het laatste half jaar,te druk met haar boek en film ?

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.