Home

Nieuws 11 reacties

Bij harde brexit geen import levend vee uit UK

De import van levend vee uit Groot-Brittannië dreigt bij een harde brexit op 31 oktober volledig stil te vallen. Door tijdgebrek lijkt het niet meer mogelijk om tijdig een keurpunt voor vee in te richten. Een benodigde locatie, vergunning en financiering ontbreken.

Als Groot-Brittannië uit de EU gaat zonder deal met de EU, zal per 31 oktober een keurpunt nodig zijn waar de NVWA vee kan keuren dat uit Engeland komt. Over een keurpunt wordt al geruime tijd gesproken tussen het ministerie van landbouw en brancheorganisatie Vee&Logistiek Nederland. Het ministerie vindt dat de sector zelf verantwoordelijk is voor de inrichting van een keurpunt.

Gesprekken over keurpunt lopen

Vee&Logistiek is bereid om een keurpunt in te richten en heeft hiervoor vier locaties in Hoek van Holland op het oog, maar op al deze locaties ligt nog een andere bestemming. Een eerdere locatie die als tijdelijk keurpunt ingericht zou worden, toen de brexit nog eerder dit jaar zou plaatsvinden, is niet meer beschikbaar. “Die locatie heeft inmiddels een andere, blijvende bestemming gekregen”, legt Joop van de Wetering van Vee&Logistiek Nederland uit.

De gesprekken met de gemeente Rotterdam, waar Hoek van Holland onder valt, over een nieuwe locatie lopen, maar er zit weinig voortgang in. “Als we een locatie hebben, moeten we een vergunning regelen en kunnen we binnen 2 à 3 maanden een keurpunt inrichten. De kennis voor een keurpunt hebben we, maar de NVWA moet uiteindelijk aangeven aan welke eisen het precies moet voldoen. Daar is ook nog geen duidelijkheid over. Daardoor lijkt het niet meer mogelijk om voor 31 oktober een keurpunt in te richten, of er moet nog een wonder gebeuren”, zegt Van de Wetering.

Financiën keurpunt eveneens struikelblok

Naast de locatie en de inrichting is ook de financiering een probleem. “Er is zo veel onzekerheid over het keurpunt, dat ondernemers niet willen investeren. Een ondernemer investeert niet in iets met 100% onzekerheid. We vinden dat de overheid hier een rol bij moet spelen. Als het keurpunt rendabel draait, is de sector wel bereid om het terug te betalen”, aldus Van de Wetering. Hij richtte samen met Gerard de Greef van Grecon in maart op verzoek van de overheid een bv op voor de exploitatie van het keurpunt, Checkpoint Hoek van Holland bv.

Jaarlijks komen ongeveer 1.000 vrachten per ferry binnen in de Rotterdamse haven. Het gaat vooral om (sport)paarden, kalveren, fokschapen en eendagskuikens. Wekelijks worden 10 tot 12 vrachten eendagskuikens van leghennen vanuit Engeland naar Nederland verscheept. Voor paarden lijkt een alternatieve route via Frankrijk beschikbaar, voor andere diersoorten is dit nog niet bruikbaar.

Advies van overheid betreffende brexit onveranderd van kracht

Het ministerie reageert dat de overheid in nauw contact blijft met alle betrokken partijen en dat de overheid het bedrijfsleven blijft activeren en faciliteren in het oprichten van een keurpunt. Het ministerie adviseert ondernemers al langere tijd om zich goed voor te bereiden op een eventuele brexit en om het brexit-loket goed in de gaten te houden. Het advies en de maatregelen zijn niet veranderd sinds premier Johnson aan het roer zit.

Laatste reacties

  • Heel vervelend allemaal. We kunnen in Nederland dan misschien zelf de kalveren ook weer eens beter verkopen. De firma van D. haalt ze nu overal uit Europa weg en wij kunnen ze hier in het binnenland soms niet meer kwijt. Een giga groei is er de laatste tijd. Ook deze dieren komt mest vanaf. Misschien is het beter om ze in de landen waar ze geboren worden ze af te mesten en te slachten.

  • Vhouder

    van drie haalt geen een kalf uit uk

  • hmeindertsma

    Dat gesleep met levend vee moet eens ophouden, er worden maar een paar (handelaren) mensen beter van. En als er een ziekte uitbreekt heeft de hele sector er last van.

  • Maas1

    Stel je voor dat Rusland Canada de US en Australië zeggen we stoppen met het levend transport van vee,want daar worden maar een paar mensen beter van ?? Maar het speldeprikje Nederland weet het altijd beter hoe groter de wereld hoe meer we achter de dijken wegduiken, wel de lusten maar niet de lasten,zo herkenbaar. Laten we dan eerst maar eens stoppen met het "slepen" van mensen groot klein en oud de grote volksverhuizing bij zomerdag over de hele wereld. Als we na de zomer weer terug zijn zal het woord klimaat en C02 en alle betweterigheid het vingertje wel niet van de lucht zijn!

  • Gradje 1966

    Helemaal niet erg laat die kalveren en paarden maar daar dan kunnen wij misschien ook een betere prijs vangen

  • Tuig

    Wat als landen zouden zeggen, geen melkproducten meer uit Nederland. Gezeik van die koeieboertjes altijd.

  • Peerke1

    De export naar Groot Britange zal ook wel moeilijker worden. En we must have it from the export.

  • pinkeltje

    Als op 30 oktober om 24.00u het geen probleem is om dieren uit de UK naar het vaste land te brengen, waarom zou dat dan op 31 oktober om 0.00u opeens giga onmogelijk zijn? Er is toch nergens bepaald dat wanneer je geen lid bent van de EU, er aan de grens los van welk belang dan ook zo moeilijk gedaan moet worden? Allicht wil de EU om politieke redenen bewerkstelligen dat een uittreding van het VK zoveel mogelijk problemen oplevert, maar uiteindelijk is het toch allemaal gekleuter om niks?

  • farmerbn

    Is dit alleen een Nederlands probleem of heeft Belgie en frankrijk het ook niet voor elkaar?

  • Jan-Zonderland

    Idd Pinkeltje, aan die beesten verandert er niks dus waarom dan ineens zo moeilijk doen. Het is weer typisch ambtenaren geneuzel. Moeilijk doen waar het makkelijk kan. Keur die beesten dan op het punt van laden als je dan toch wat wilt. Nee de nvwa moet en zal haar dictatoriale positie behouden.

  • Vhouder

    der gaan ook vaarzen naar het midden oosten zijn daar ook geen eu lid

Laad alle reacties (7)

Of registreer je om te kunnen reageren.