Home

Nieuws 8 reacties

Enquête: kentekenplicht voor trekkers, goed idee?

Het wetsvoorstel voor de kenteken- en apk-plicht voor (snelle) trekkers wordt binnenkort besproken in de Tweede Kamer. Boerderij is benieuwd naar de mening van boeren over de voorstellen

Landbouwvoertuigen die harder willen dan 25 kilometer per uur moeten vanaf 20 mei een kentekenplaat voeren. Voor langzame trekkers geldt voor de kentekenplicht een overgangstermijn tot 1 januari 2025. Voor 20 mei 2020 moeten al deze trekkers dus ook worden geregistreerd bij de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer).

Lees verder onder de enquête. Mocht je de enquête niet zien, schakel dan je AdBlocker uit en vernieuw deze pagina.

Hoofdlijnen wetsvoorstel trekkerkenteken

  • Registratieplicht per 20 mei 2020 voor alle trekkers, oud en nieuw, mobiele machines en getrokken landbouwvoertuigen die op de openbare weg komen.
  • Uitzondering voor heftrucks en andere voertuigen smaller dan 130 centimeter, trekkers die niet op de openbare weg komen en voor aanhangers die maximaal 25 kilometer per uur rijden.

Kentekenplicht per 20 mei 2020 voor:

  • Trekkers en aanhangers die harder rijden dan 25 kilometer per uur.
  • Trekkers die (ook) in het buitenland rijden.
  • Nieuwe trekkers.
  • Landbouwvoertuigen met ontheffing voor openbare weg vanwege afwijkende afmeting of gewicht.
  • Getrokken voertuig zonder registratieplicht moet witte kentekenplaat voeren van 1 van de trekkers van het bedrijf.

Overige hoofdlijnen:

  • Kentekenplicht per 1 januari 2025 voor alle landbouwvoertuigen op de openbare weg.
  • APK-plicht per 20 mei 2020 voor trekkers met constructiesnelheid van meer dan 40 kilometer per uur.
  • Vrijstelling voor trekkers die hoofdzakelijk voor agrarische doeleinden worden gebruikt.
  • Het wetsvoorstel moet nog door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld.

Lees meer over kentekenplicht voor snelle trekkers

Laatste reacties

  • Trot

    Wat is meer waarde van dit geneuzel

  • hollandagri

    weer meer kosten kosten kosten en geen winst, alleen verliezers.

  • pinkeltje

    Blijf me verbazen dat ze praten over APK voor een trekker die sneller kan rijden dan wettelijk is toegestaan. Er is toch ook geen aparte keuring voor auto's die sneller kunnen dan 200 per uur?

  • Jan-Zonderland

    Wat een geneuzel inderdaad. Er wordt al bijna geen trekker meer verkocht die geen 50km/u kan.

  • kleine boer

    jan je kan maar amper meer de 50 halen in Nederland al die drempels versmallingen tractorsluizen enz enz 40 hard zat in de meeste regio's ....

  • agratax.1

    @Trot. Meer waarde van de invoering zal zijn; Extra werk bij WRD en de platen drukkers". Verplichte APK geeft werk bij de dealer. Zo kunnen er weer mensen uit de WW en indirect op de payroll van de boer.

  • Gat

    40 bak kopen en 50 km software erop zetten dealer.
    Al wordt dat ook moeilijker om dat met behoud van garantie nog te doen.

  • vael

    dit is al achterhaald bij het schrijven van het artikel: dat kenteken komt er toch. alleen hadden die zogezegde belangenbehartigers er de rode diesel tegenover moeten zetten, zoals in belgie een rode plak voor de landbouw(die rode diesel mag rijden) en een normale plak voor niet landbouwverkeer(die aan de witte diesel moeten) dan waren de extra kosten beperkt gebleven en te rechtvaardigen.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.