Home

Nieuws 7 reacties

Kabinet kiest voerspoor voor stikstofruimte

De maatregelen die het kabinet voorbereidt om stikstofruimte te creëren voor de woningbouw vereisen extra rekenwerk. Er worden maatregelen voorbereid en doorgerekend om de stikstofuitstoot via het veerantsoen te verminderen. Of daarbij ook gebruik wordt gemaakt van de inzet van enzymen is twijfelachtig. De maatregelen op de korte termijn spitsen zich toe op snelheidsbeperkingen in het verkeer.

Het kabinet was aanvankelijk van plan vrijdag 8 november knopen door te hakken, maar premier Rutte zei woensdagavond op een bijeenkomst in het Overijsselse Vinkenbuurt, dat het volgende week wordt voordat het kabinet met maatregelen naar buiten komt.

Voerspoor

Het voerspoor was ook onder het Programma Aanpak Stikstof al een element om de stikstofuitstoot te verminderen, naast technische maatregelen in stallen en bij de aanwending van mest. Over de vermindering van de stikstofuitstoot door de veehouderij waren binnen het stikstofbeleid aparte afspraken gemaakt tussen de landbouwsectoren en de overheid.

Gebruik van enzymen ligt gevoelig, onder andere bij het CDA, omdat nog onvoldoende duidelijk is welke neveneffecten gebruik ervan heeft op de gezondheid van het vee en of de enzymen mogelijk terug te vinden zijn in de melk en in zuivelproducten.

‘Geen enkel taboe’

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) maakt nu berekeningen over de stikstofwinst die kan worden geboekt door verlaging van de maximum snelheid. Rutte zei in Vinkenbuurt dat er voor de maatregelen op langere termijn ‘geen enkel taboe’ is.

Moeilijk te verteren maatregel

Voor de partij van Rutte (VVD) is een verlaging van de maximum-snelheid een moeilijk te verteren maatregel. De VVD wil de aanpassing van de snelheid tot het absoluut noodzakelijke beperken. Als de snelheidsverlaging in en nabij kwetsbare natuurgebieden voldoende effect heeft om stikstofruimte voor de bouw te creëren, heeft dat de voorkeur. Eerder is in de coalitie ergernis ontstaan nadat bleek dat VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) geen berekeningen had laten maken over de stikstofeffecten van snelheidsverlaging.

Gesprek met provincies

De minister-president voert op donderdag 7 november samen met landbouwminister Carola Schouten een gesprek met de provincies. Daarbij gaat het onder andere over de gebiedsgerichte aanpak waar provincies het voortouw in nemen.

Lees alles over het stikstofbeleid en het Programma Aanpak Stikstof (PAS) in dit dossier.

Laatste reacties

  • Kelholt

    Ik ben erg benieuwd naar de berekeningen waarmee stikstofruimte voor de bouw wordt gecreëerd door verlaging van de maximum snelheid.
    -Vrachtverkeer zorgt niet voor meer ruimte, die rijden niet harder dan 80.
    -Het meeste verkeer rijdt tijdens de spits. Spitsrijders tikken de maximum snelheid maar sporadisch aan. Hier dus ook geen winst.
    -Welke auto's rijden wanneer en met welke uitstoot langs Natura2000 gebieden? Rijden daar dikke diesels met aanhangers? Ook geen winst.
    Gelukkig zijn ze bij het RIVM creatief met rekenen en modellen dus er zal vast wel stikstofruimte voor de bouw tevoorschijn worden getoverd...

  • ENDE902

    Ik meen dat het voor de politiek duidelijk is, dat de kunde en daarmee gepaard gaande transparantie van het RIVM bij de agrarische sector de nodige vraagtekens heeft. Toch gaat de heer Rutte er vanuit, dat de gegevens van het RIVM, betreffende het verkeer, voldoende betrouwbaar zijn om beleid voor de korte termijn mee te maken.
    Hiermee krijgt hij mijn vertrouwen in ieder geval niet.

  • en maar uitstellen en uitstellen carola blijft besluiteloos wat een waardeloze minister

  • Hoorn Boer

    Ook in dit artikel gaat het weer over enzymen als mogelijke oplossing voor het stikstofprobleem. Enzymen zijn alleen voor het verminderen van de CO2 uitstoot, heeft helemaal niets met stikstof te maken. Het lijkt wel alsof niemand meer weet waar hij over praat.

  • Gradje 1966

    Men kan ook woon werkverkeer binnen een straal van 20 km verbieden moet eens kijken hoeveel verkeer minder er op de weg is . Maar de burger is te lui om te fietsen .En deze regeling maakt de linkse politiek zich niet populair bij zijn achterban
    Tegenwoordig kan men elektrische fiets zonder al te veel bewegingen in een korte tijd ver komen en de hele maatschappij is voor het milieu dus die hebben er vast niets op tegen men kan veel stikstof en Co2 winnen met deze maatregel
    en de burger kost het ook nog eens minder hebben ze meer geld over om duurzaam geproduceerd voedsel te kopen en kan de boer ook weer verder iedereen blij ?????

  • jahm.smulders1

    Ik dacht dat het feitelijk zo is: Aminozuren verlagen stikstof uitstoot in kippen en varkens. Juiste vetzuren in de pens verlagen de uitstoot van stikstof bij de koe. Enzymen verbeteren de energiebenutting uit het voer. Daarmee iets effect op de vetzuur produktie en maar dat kun je ook anders aanpakken. Ik snap echt niet waarom in de politiek steeds alleen over enzymen wordt gesproken in het voetspoor. Overigens speciaal voor het CDA; er is niets engs aan enzymen; het zijn ook gewoon eiwitten die verteerd kunnen worden. Phytase wordt al jaren gebruikt als enzym om phytaat in het voer af te breken

  • koestal

    Er is nog veel onduidelijkheid over vermindering van stikstof.

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.