Home

Nieuws 8 reacties

CBL: supermarkt niet bepalend voor boerenprijs

Supermarkten zijn niet de spil in de bepaling van de boerenprijs, vindt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).

Supermarkten verkopen maar een deel van de agrarische producten en hebben dus maar een beperkte macht in de voedselketen, betoogt de brancheorganisatie van supermarkten.

Productstromen in kaart gebracht

Om dit betoog te ondersteunen heeft het CBL de productstromen van 8 producten in kaart gebracht (pdf). Volgens het CBL wordt 2% van de uien via de supermarkt verkocht, bij tomaten is dit 9%.

Dierlijke producten komen voor een groter deel in de schappen terecht, maar hier is de hoogste score van 30% voor de productie van melk. Appels spannen de kroon: 35% daarvan wordt door Nederlandse supermarkten verkocht.

Naar supermarkt wijzen bij lage prijs ‘te makkelijk’

CBL-directeur Marc Jansen vindt dat het ook te makkelijk is voor boeren om naar de supermarkt te wijzen als het gaat om lage prijzen. “Wat de boer krijgt voor zijn product is duidelijk. Wat de consument betaalt ook. Maar daartussen zit een donker gebied, de kosten van verwerkers, transporteurs en levensmiddelenindustrie zijn onduidelijk.”

Jansen hekelt het eerder geschetste beeld dat 5 grote supermarktinkopers de boerenprijs bepalen. “Dat is gewoonweg niet realistisch. Er zou meer transparantie moeten zijn over de tussenliggende partijen, maar dat is moeilijk haalbaar.”

LTO-campagne #watkrijgtdeboer

Dat dit statement niet lang na de lancering van LTO’s #watkrijgtdeboer-campagne komt, berust volgens Jansen op louter toeval. “Blijkbaar hadden we dezelfde timing, vlak voor de bespreking van de landbouwbegroting in de Tweede Kamer, in gedachte. Het proces met het in kaart brengen van die productstromen was veel tijd gemoeid, dus we zijn hier al langer mee bezig.”
Lees verder onder de tweet

Toegevoegde waarde keurmerken vermarkten

Volgens Jansen kunnen supermarkten wel gedeeltelijk invloed uitoefenen op de prijs die de boer krijgt voor zijn producten. “Dat gebeurt al, en steeds meer. Met verschillende keurmerken zoals Beter Leven en Milieukeur. Daar zit een meerprijs voor de boer in, omdat de supermarkt deze toegevoegde waarde weet te vermarkten. Maar dat werkt niet voor producten die worden geproduceerd voor de export.”

Laatste reacties

  • Hogman1

    Met verschillende keurmerken zoals Beter Leven en Milieukeur. Daar zit een meerprijs voor de boer in, omdat de supermarkt deze toegevoegde waarde weet te vermarkten............... hou toch op aub ,Beter leven betekent 5 cent per kg meer dan gangbaar voor de boer .als die boer kan rekenen stopt hij per direct

  • kleine boer

    Als het dan toch niet de prijs bepaald hoeft de prijs ook niet omhoog in de winkel bij schaarste....

  • Gangbare vleeskuikens wordt de laatste 2 jaar veel beter betaald dan beter leven vleeskuikens.Dus hoezo vermarkten van toegevoegde waarde?
    Wij als beter leven veehouders zorgen dat er geen welzijnsdiscussie over vleeskuikens meer is .
    Eerst een worst voorhouden en gelijk saldo als gangbaar beloven en zo gauw de concepten vol zitten de strop aanhalen.
    Je doet wat de "maatschappij"vraagt maar betalen ho maar.

  • Ik vraag me af?
    hoeveel keurmerken zijn er momenteel in omloop, hoe weet de consument dat dit keurmerk waarde heeft.

  • pinkeltje

    Bij onze AH op dit moment aardappelen twee zakken voor de prijs van één. Dus dat de dagprijs van aardappelen op de vrije markt zich meteen vertaalt in de prijs in het schap is ook maar betrekkelijk. En zoals iedereen weet is de prijs die de boer krijgt als hij een vrachtje van 30 ton in bulk, van welk product dan ook, los gestort op de auto draait, slechts het startschot van het traject van bewerken, verpakken, distribueren en via de kassa van de supermarkt per pond aan de man brengen. Bonus punten of Airmiles, of spaart u voor de Efteling?

  • oeleboele

    wanneer de ´meerwaarde´ niet goed genoeg verkocht wordt, trekt de supermarkt de stekker uit het contract en is de boer weer terug bij af en blijft zitten met een schuld van de investering die ze moesten doen om aan dat keurmerk te voldoen.

    ook zodra er schaarste is, door droogte, of b.v een schandaal, dan gaat de supermarkt prijs ineens omhoog, met de briefjes erbij, dat de consument begrip moet hebben voor de situatie, maar de boer ziet deze prijsverhoging niet terug.....gek.....

  • Zuperboer

    #oeleboele; da's niet gek.....da's zaken doen.

  • Firma Vellenga

    Nogmaals, waarom gaan we niet terug naar de "melkboer" ??? Waarom kunnen wij zelf de zuivelproducten niet vermarkten ? Er kan toch wel iemand met verstand van zaken binnen de zuivel/regels zoiets opzetten? En meteen duidelijke regels opstellen waar de opbrengst naar toe gaat. Gewoon onze eigen zuivelwinkel

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.