Home

Nieuws 10 reacties

Onduidelijkheid over trekkerkenteken blijft

De onduidelijkheid over de invoering van een kentekenplicht voor trekkers blijft voorlopig. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil het wetsvoorstel dat vorig jaar werd weggestemd niet opnieuw naar de Tweede Kamer sturen, omdat ze dit niet zinvol acht.

Ze vraagt aan de Tweede Kamer even tijd om met een nieuw wetsvoorstel te komen. “Er is geen makkelijke oplossing voorhanden”, zegt Van Nieuwenhuizen. Vanuit de EU moet Nederland aan de Europese APK-verplichting voor trekkers voldoen. De Europese Commissie is nu een infractieprocedure gestart tegen Nederland. “We werken aan een oplossing die voor iedereen werkbaar is”, zegt Van Nieuwenhuizen. Er is haast bij. “Op een gegeven moment gaat de boeteteller ook lopen.”

‘Met zo min mogelijk rompslomp aan Europese voldoen’

De minister benadrukte dat de invoering van kentekens voor trekkers geen opstapje is voor de invoering van andere zaken, zoals de heffing van motorrijtuigenbelasting, een verplichting tot het gebruik van een tachograaf of een verzekeringsverplichting. CDA-Kamerlid Maurits von Martels uitte hierover zijn zorgen. Van Nieuwenhuizen: “Daar gaat het helemaal niet om, dat is de insteek ook niet. De insteek van een nieuw wetsvoorstel is dat we met zo min mogelijk administratieve lasten en zo min mogelijk rompslomp aan de Europese eisen voldoen.”

De opstelling van de Tweede Kamer op het punt van het trekkerkenteken is nog niet helder. VVD is voor de invoering van een kenteken voor trekkers die 40 km/uur of harder kunnen rijden, D66 is in principe voor een kenteken voor alle voertuigen die aan het verkeer deelnemen. CDA wil nog geen standpunt innemen.

Cumela overhandigt petitie

Brancheorganisatie Cumela diende voor aanvang van het debat een petitie in, waarin ze vraagt om een brede kentekenplicht voor alle trekkers. LTO wil nadrukkelijk alleen een kentekenplicht voor trekkers die harder kunnen rijden dan 40 km/uur.

Laatste reacties

  • hoogkuil

    Ik schaam me als lid van LTO dat men Cumela niet volgt.
    Het is niet te bevatten dat LTO zo bekrompen is in de kentekenplicht, heeft natuurlijk te maken met de vergrijzing van hun achterban. Op deze manier kan de boer die met pensioen is met zijn oude trekker door klooien . Vooral doorgaan niet afrekenen met de fiscus en geen plaats maken voor jongeren die wel met innovatie bezig zijn. De vernieuwers met moderne Trekkers staat men in de weg .

  • agro1

    hoogKUL, met permissie.

  • haj146

    Hoogkuil wat lul je nou?? Ik als jonge melkveehouder heb 5 oude trekkertjes die amper op de weg komen. Een kenteken kost allen maar geld en wordt wel degelijk een opstapje naar keuring etc. Ik zit helemaal niet te wachten op vernieuwing van moderne trekkers oid. Staat nog genoeg op het verlanglijstje. Als bij jou een kenteken al innovatie is.... Je slaat de plank mis
    Dat dit vanuit Europa moet is droevig genoeg. Ammoniak etc is immers ook geen eenduidig Europees beleid

  • Daan1

    LTO heeft het deze keer wellicht wel in de gaten, voor je het weet wordt het een kerstboom waar alles aan gehangen wordt en het onwerkbaar ennkostbaar wordt. Cumela is er voor haar achterban die diensten verlenen en de extra kosten worden vrolijk doorberekend, zie dieseltoeslag, maar een gemiddeld LTO lid is een producten van voedsel en dat mag onder geen geding duurder worden! Dwz. als voedsel duurder wordt zakt de koopkracht voor leuke en luxe dingen en dat mag je een gemiddelde burger in dit land niet afpakken!!

  • info36

    Inderdaad hoogFLAUWEKUL.

  • maatje 1904

    Kun je wel mooi in bels gaan tanken!!!!

  • maatje 1904

    @ hoogkuil hoe ga jij later zo min mogelijk belasting betalen als je stopt of ga je flink afrekenen om de jeugd een kans te geven!!!!

  • piet 5162

    LTO denkt nog normaal tenminste
    Laat cumela zich maar inzetten voor de trekker mest transporteurs die er nog dik aan verdienen, en de trekkers die de hele dag met gronddumpers rijden.

  • farmerbn

    In Frankrijk hebben trekkers een grijze kaart en daarmee mag je op de openbare weg. Het is eigenlijk een bewijs dat jouw trekker hetzelfde is als de trekker die helemaal is gecontroleerd door de wetgever. Als een trekkerproducent een nieuw model uitbrengt gaat de eerste trekker naar een keuringsstation en wordt die helemaal gecontroleerd. Alle trekkers van een boer hebben hetzelfde kenteken namelijk het bedrijfskenteken. Trekkers importeren is niet gemakkelijk want dan moet je achter de grijze kaart aan en dat maken ze lekker moeilijk en dus koop je maar een trekker in Frankrijk.

  • Bolder01

    Hoogkuil wat een dramzak. lult uit je nek. Als je het niet weet of snapt GEEF DAN GEEN MENING

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.