Foto: Mark Pasveer AlgemeenNieuws

Conflict Albert Heijn over webwinkel

Franchisenemers gaan Albert Heijn mogelijk dagvaarden. Dat meldt vakblad Distrifood, dat de hand wist te leggen op een brief van het bestuur van de Vereniging van Albert Heijn Franchisenemers (VAHF). De vereniging is boos omdat Albert Heijn met zijn webwinkel direct concurreert met de fysieke winkels van Albert Heijn.

Het conflict is opmerkelijk, omdat discussies over margeverdeling meestal spelen tussen supermarkten en hun leveranciers. Franchisenemers zitten daar in zekere zin tussenin.

In de contracten van Albert Heijn met franchisenemers zijn marktgebieden afgesproken. Dat betekent dat binnen een bepaalde straal rond de supermarkt geen andere winkel van Albert Heijn of franchise van Albert Heijn wordt gevestigd. In de contracten is niets expliciet afgesproken over e-commercie, dus het verkopen via de webwinkel, aldus de VAHF.

Meer conflicten

Het is niet het eerste of enige conflict. In de brief wordt volgens Distrifood een bijeenkomst op 27 september aangekondigd, waar het conflict over de webwinkel wordt uitgelegd. Daarnaast zal Fort Advocaten deelnemers bijpraten over andere geschillen, zoals onverdeelde marge.

Voor Albert Heijn is de ontwikkeling van de webwinkel een strategisch speerpunt, net als het laten bezorgen van voedingspakketten thuis. In beide gevallen concurreert het hoofdconcern met de franchisenemers. De VAHF wil dat Albert Heijn hen compenseert. De producten die thuis worden bezorgd zijn, anders dan consumenten vaak denken, niet afkomstig van lokale supermarkten.

Albert Heijn startte in 1997 met haar webwinkel. Het aantal producten dat online wordt aangeboden, is met circa 22.000 vergelijkbaar met een fysieke Albert Heijn. Het bezorggebied omvat 70% van de Nederlandse huishoudens, aldus de keten zelf.

Beheer
WP Admin