Foto: ANP AlgemeenNieuws

DSM verdient meer met premixen

DSM heeft het afgelopen kwartaal 7% meer omzet geboekt met diervoeding dan een jaar eerder.

Het Limburgse chemiebedrijf verkocht een 2% groter volume en rekende gemiddeld 5% hogere prijzen. Vorig jaar groeide het volume, exclusief overnames, al met 10%. De groei komt vooral uit Noord-Amerika, Azië en thuismarkt Europa.

Stevige groei premixen

DSM realiseerde stevige groei met premixen, carotenoïden (antioxidanten) en enzymen. In Brazilië daalde de afzet van dochterbedrijf Tortuga licht. Een meevaller, aldus DSM, want de totale markt staat hier enorm onder druk. De Braziliaanse munt daalde in waarde, de economische groei in het land is teruggevallen en boeren kunnen moeilijk aan krediet komen.

Concurreren met Nutreco en Cargill

DSM behoort tot de grootste producenten van premixen wereldwijd en concurreert onder meer met Nutreco, dat vanuit Amersfoort wordt geleid, en de vooral vanuit Nederland werkende diervoedingsdivisie van Cargill. Diervoeding is een speerpunt voor DSM. De wereldbevolking groeit, aldus het bedrijf, en daarmee de vraag naar dierlijk eiwit.

Winst stijgt 38%

DSM, dat ook onder meer vitamines, bakkerij-ingrediënten en speciale materialen maakt, zag de totale omzet met 3% toenemen tot €2 miljard. Onder de streep kwam de winst 38% hoger uit op €146 miljoen. De sterke winststijging zit in de hoge afschrijvingen en eenmalige kosten die vorig jaar zijn geboekt.

Positief over 2016

Als de boekwinst op de beursgang van dochterbedrijf Patheon en enkele andere buitengewone posten worden meegerekend, komt DSM op een nettoresultaat op €322 miljoen. Het bedrijf handhaaft de prognose dat het bedrijfsresultaat met 10 tot 15% zal groeien dit jaar.

Beheer
WP Admin