AlgemeenNieuws

Nestlé worstelt met munt

Vevey – Nestlé heeft het eerste halfjaar een nettowinst geboekt van 4,52 miljard Zwitserse franc (€4,2 miljard), 2,5 procent minder dan een jaar eerder.

Het bedrijf worstelt met een lauwe vraag in opkomende economieën en de impact van een sterkere franc. De omzet steeg exclusief wisselkoersverschuivingen en acquisities 4,5 procent tot omgerekend €39,3 miljard.

‘Solide in moeilijke omstandigheden’

Nesté is het grootste voedingsmiddelenconcern wereldwijd. Het bedrijf is bekend van merken als Nestea, Maggi, KitKat en Wyeth. De omzet bleef licht achter bij de langetermijndoelstelling van 5 procent die Nestlé hanteert. Topman Paul Bulcke toont zich in een persbericht tevreden. “Solide zelfs in moeilijke omstandigheden”, aldus de Belg.

Meer babyvoeding verkocht

De grootste divisie, Nestlé Nutrition, zag de omzet 4 procent toenemen tot omgerekend €4,9 miljard. Het onderdeel maakt onder meer een serie zuivelproducten. Nestlé, eigenaar van Wyeth Infant Nutrition, profiteert van een grote vraag naar babyvoeding. De premium producten S-26 en Illuma worden toenemend via webshops verkocht. De afzet van andere zuivelproducten en ijs groeide nauwelijks.

Wisselkoers doet pijn

De omzet werd voor 6 procentpunt gedrukt door de sterke franc. De Zwitserse munt won aan waarde tegenover de dollar maar vooral munteenheden in opkomende economieën zoals Brazilië, India, Rusland en China. Nestlé kan het lopende halfjaar meer tegenwind op het wisselkoersfront verwachten nu de Chinese yuan 4 procent is gedevalueerd. Chinese omzet wordt dus in francs kleiner.

De groei in ontwikkelde economieën nam toe tot 2,2 procent. De groei in opkomende economieën nam juist wat af maar kan met 7,3 procent niet zwak genoemd worden. De aankomende periode worden de resultaten mogelijk geraakt door een schandaal in India. In noedels van Maggi is lood gevonden en de Indiase regering wil $100 miljoen compensatie.

Beheer
WP Admin