AlgemeenNieuws

Bunge wil meer voedingsconcern worden

White Plains – Bunge wil groeien in de productie van voedingsmiddelen.

Nu is het Amerikaanse concern nog vooral actief in de handel, opslag en logistiek van grondstoffen en producent van biobrandstoffen. De marges op de handel en biobrandstoffen zijn echter dun en onzeker, aldus financieel directeur Drew Burke in een speech bij de Global Consumer Conference in New York.

Bunge realiseerde vorig jaar ruim $57 miljard (€51 miljard) omzet en behoort daarmee tot de wereldwijde elite van agriconcerns. De winst kwam voor belastingen en rente uit op ruim $1,2 miljard. Een kwart daarvan werd opgebracht door de verkoop van voedingsmiddelen. In 2012 was voeding nog maar goed voor 16 procent van het bedrijfsresultaat.

Wat Burke betreft groeit het percentage naar 35 procent. Deels kan het percentage groeien door meer efficiënte productie, het bestormen van nieuwe markten en het ontwikkelen van nieuwe producten waar hogere marges mee kunnen worden gemaakt. Het doen van overnames noemt Burke niet als onderdeel van de groeistrategie.

“We kunnen veel waarde toevoegen voor onze consumenten, bovenop de extra kosten die het met zich mee zou brengen”, aldus Burke. “We kijken naar wat de consument toenemend wil, of het nu gaat om meer transparantie in de aanvoerketens (-) of totaal nieuwe producten.” Het vergt wel een omslag in denken: de grote agriconcerns zijn van oudsher volumegericht.

Bunge investeert vooral in ontwikkeling van de Mexicaanse en Braziliaanse markt. Het zijn landen waar de supermarkten nog niet zo machtig zijn als in de VS zelf en de EU. Bunge staat in haar streven meer marge te maken niet alleen. Ook concurrenten ADM en Cargill investeren toenemend in bedrijven die ingrediënten of complete voedingsmiddelen maken.

Beheer
WP Admin