AlgemeenNieuws

HAK wil internationaal groeien

Giessen – HAK wint naar eigen zeggen fors marktaandeel in zijn thuismarkten Nederland, België en Duitsland. Het Brabantse conservenbedrijf wil nu ook andere markten bestormen, waarbij gedacht wordt aan Amerika, het Midden-Oosten, Oostenrijk en Zwitserland. Dat meldt topman Timo Hoogeboom bij de presentatie van jaarcijfers.

In 2014 groeide de export naar België en Duitsland met 8 procent. In Nederland zelf wist HAK voor het eerst sinds jaren meer groenteconserven en appelmoes te verkopen. Vanwege de strategische beslissing eind 2012 om helemaal op het A-merk te focussen en dan ook te stoppen met huismerkartikelen, daalde de totale omzet in 2014 nog wel met 14 procent naar €74,8 miljoen.

De operationele winst steeg 16 procent tot €7,9 miljoen. Het bedrijf profiteerde van de strategische keuze doordat het met A-merken hogere marges kan realiseren. Bovendien kan door het besluit efficiënter worden geproduceerd. HAK zegt ook te profiteren van een wereldwijde trend naar meer plantaardig, gezond en lokaal eten en zet op deze trends in met speciale marketingcampagnes.

In eigen land wil de Nederlandse marktleider in vers verwerkte groenten en fruit de komende jaren ook meer marktaandeel winnen door nieuwe producten te introduceren. Hoogeboom: “Het is nog te vroeg daar iets over te zeggen, maar we zijn druk bezig met nieuwe ideeën die inhaken op de dagelijkse routines van de avondmaaltijd en groenteconsumptie, vooral in de supermarkten.”

HAK richt zich op nieuwe exportmarkten maar voor groei is dit volgens Hoogeboom niet strikt noodzakelijk. Volgens hem is het huidige werkgebied van circa 55 miljoen consumenten groot genoeg. Het exportaandeel is momenteel een derde van de totale omzet. Wat Hoogeboom betreft stijgt het exportaandeel in vijf jaar naar 50 procent. De voorbereidingen voor het betreden van nieuwe markten is volgens de topman reeds begonnen maar vergen wel tijd.

Beheer
WP Admin