AlgemeenNieuws

FrieslandCampina weer beste maatschappelijke imago

Haarlem/Amsterdam – Voor de vijfde keer op rij is zuivelconcern FrieslandCampina het bedrijf met het sterkste maatschappelijk imago. De supermarktketens Jumbo en Ahold staan op 3 en 5. Jumbo is de hoogst genoteerde nieuwkomer in de lijst van dertig bedrijven.

Ahold is elf posities geklommen ten opzichte van 2014. De Rabobank staat net als vorig jaar op positie vier in de lijst. Steeds meer consumenten beschouwen kopen bij de boer of de lokale slager of bakker als maatschappelijk. Dat blijkt uit de zesde meting van de Maatschappelijk Imago Monitor van onderzoeksbureaus Hope & Glory en Motivaction onder ruim 4.300 Nederlanders.

Het wantrouwen van de goede bedoelingen neemt onder Nederlanders ieder jaar toe. In 2015 twijfelt bijna de helft van de Nederlanders aan de goede intenties van bedrijven. Dat was in 2009 iets meer dan 30 procent. Volgens de meeste landgenoten gaat het bedrijven alleen om een beter imago of verkoopdoelstellingen en is het inzetten voor mens, maatschappij en milieu zoals vaak genoemd niet de ware drijfveer van een bedrijf.

Consumenten willen zelf ook een duurzame bijdrage leveren. Bijna acht op de tien Nederlanders wil vaker producten kopen die minder schadelijk zijn voor mens, maatschappij en milieu. Bas van Haastrecht, directeur strategie bij Hope & Glory: “We zien dat mensen op zoek gaan naar alternatieven. Eén op de drie heeft afgelopen jaar een product of dienst vervangen omdat zij die als maatschappelijk onverantwoord beschouwden. Grote kans dat men nu bij de lokale bakker of de boer om de hoek van de straat koopt. Dat wordt als maatschappelijker beschouwd”, stelt Van Haastrecht.

Beheer
WP Admin