AlgemeenNieuws

‘Kliekipedia’ wapen tegen voedselverspilling

Amsterdam – Nederlanders moeten de 50 kilo voedsel die jaarlijks per persoon in de kliko belandt beter gebruiken. De Stichting Ideële Reclame (Sire) lanceert daarvoor dinsdag de website kliekipedia.nl, waarop tal van tips zijn terug te vinden om etenswaren alsnog te gebruiken in plaats van weg te gooien.

Volgens Sire gaat 14 procent van alle gekochte voedselproducten ongebruikt de afvalbak in. Jaarlijks wordt op die manier tussen de 1,7 en 2,6 miljard kilo eten verspild. De naam van de website ‘Kliekipedia‘ biedt volgens directeur Lucy van der Helm van Sire handige recepten om restjes op smaakvolle wijze te bereiden. De naam is een knipoog naar wikipedia, de internetencyclopedie.

Onderdeel van de Sire-campagne vormt een tv-commercial, waarin tal van bekende reclamespots van voedselfabrikanten zijn hergebruikt. Zo worden de reclamefilmpjes van onder meer Cora van Mora, Petje Pitamientje van Calvé (‘Stom, hè?’) Martine Bijl (Hak), Harry Piekema (AH) en Peer Mascini (Melkunie) in kliekjesvorm opnieuw opgediend. Bekende voedselmerken en supermarkten werken aan de campagne mee. Verder worden bekende Nederlanders als Anita Witzier en Quintis Ristie ingeschakeld om hun beste recepten met restvoedsel te delen.

Beheer
WP Admin