AlgemeenNieuws

Nieuw verkeersbord lijkt trekkers vast te pinnen op 25 km

Den Haag – Nederland krijgt er vanaf 1 januari 2015 veertien nieuwe verkeersborden bij. Dat blijkt uit een besluit van wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, dat minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu deze week naar buiten heeft gebracht. De nieuwe verkeersborden moeten vooral bijdragen aan de duidelijkheid in het verkeer in een aantal situaties, aldus minister Schultz. Het is voor het eerst sinds jaren dat er zoveel borden tegelijk bij wet worden toegevoegd. In 2006 gebeurde dat voor het laatst, in dat jaar kwamen er acht nieuwe borden bij.

Overigens hoeven wegbeheerders bij de invoering van het besluit niet meteen de bebording aan te passen. “Omdat deze borden in het teken staan van het bieden van mogelijkheden tot verduidelijking van de huidige praktijk en niet een drastische verandering tot doel hebben, kunnen wegbeheerders werken met hun eigen planning”, schrijft de minister in haar besluit.

Een opvallend bord is het ronde blauwe bord met een witte trekker erop. Dit bord moet volgens de minister eenduidigheid in de bebording voor passeerstroken gaan brengen. Op plaatsen waar dit bord staat moeten landbouwvoertuigen – en andere voertuigen die niet harder mogen dan 25 kilometer per uur even stilstaan om het andere – snellere – verkeer de gelegenheid te bieden door te kunnen rijden. “Grote voordelen zijn dat er door plaatsing van het nieuwe bord een verplichting ontstaat voor bestuurders van landbouwvoertuigen om de passeerstroken werkelijk te gebruiken en dat de stroken niet meer door overig verkeer gebruikt kunnen worden als oneigenlijke parkeerplaats”, stelt de verantwoordelijke minister van infrastructuur in haar besluit.

Opvallend is dat dit verkeersbord juist komt op het moment dat er nog steeds discussie is of het niet verstandiger zou zijn voor –  sommige – trekkers de maximumsnelheid op te voeren tot 40 kilometer per uur. Eind vorige jaar nam de Tweede Kamer een motie aan waarin gepleit werd om de maximum snelheid voor trekkers op wegen waar geen fietsers rijden te verhogen van 25 naar 40 kilometer per uur. Een paar weken geleden hielden LTO Nederland, loonwerkersorganisatie Cumela en brancheorganisatie voor landbouwvoertuigfabrikanten Fedecom nog gezamenlijk een pleidooi bij minister Schulz van Haegen om alleen landbouwvoertuigen die meer dan 40 kilometer per uur rijden kentekenplichtig te laten zijn.

Beheer
WP Admin