AlgemeenNieuws

Paginagrote advertenties voor ‘boycottomaten’

Utrecht – Ook supermarktketen PLUS gaat zijn Nederlandse tomaten promoten, nu telers worden getroffen door de Russische boycot. Zaterdag verspreide PLUS in verschillende kranten paginagrote advertenties met de titel: ‘Mag het een tomaatje meer zijn?’

Bij de supermarkt gaan de Hollandse trostomaten met €2 in prijs omlaag naar 89 cent voor een kilo. “Een deel van de oogst dreigt te worden vernietigd”, zo staat in de advertentie. “Samen kunnen we de Nederlandse telers helpen.”

Concurrent Jumbo liet vrijdag al weten groente en fruit van eigen bodem te gaan promoten, in reactie op de Ruslands importstop. Jumbo wilde alleen nog niet zeggen wanneer de campagne start.

Marktleider Albert Heijn houdt zaterdag in zijn supermarkten een ‘eenmalige actie voor 1 dag’ om Nederlandse producten als komkommer, paprika’s en trostomaten extra onder de aandacht te brengen.

Door de Russische ban kunnen de Nederlandse groente- en fruittelers geen waar uitvoeren naar Rusland. Door meer groente en fruit te consumeren in eigen land, kan het wegvallen van de Russische exportmarkt enigszins worden gecompenseerd. Omdat er momenteel sprake is van een overaanbod aan groente- en fruit in Europa, liggen de inkoopprijzen voor winkeliers en marktverkopers nu ook lager dan voorheen.

Kleinere supermarkten als Hoogvliet en Dirk werken eveneens aan de promotie van de geboycotte producten. Een prijzenoorlogop het gebied van groente en fruit ligt alleen niet in de verwachting, zegt supermarktdeskundige Joop Holla van marktvorser GfK. Daarvoor zijn de kwaliteitsverschillen tussen groente van de ene winkel en groente van de andere winkel te moeilijk te vergelijken. Volgens Holla wordt er de laatste tijd wel vaker gestunt in dit productsegment. “Aldi heeft al een week of zes grote advertenties met veel aandacht voor groente en fruit. En ook Lidl heeft veel aanbiedingen”, aldus de onderzoeker.

Beheer
WP Admin