AlgemeenNieuws

Afzet AGF duidelijk gestegen

Den Haag – De uitgaven van Nederlandse consumenten aan aardappelen, groente en fruit (AGF) zijn tussen 2009 en 2012 met 11,6 procent toegenomen.

De AGF-markt groeide met €500 miljoen tot €5,1 miljard en is daarmee bijna net zo groot als de markt voor vlees en vleeswaren, die maar 1,9 procent groeide tot een omzet van €5,8 miljard.

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) De uitgaven aan vis namen binnen het supermarktschap volgens het CBS met 12,4 procent toe maar deze categorie blijft met een omzet van circa €1,3 miljard relatief klein. De zuivelomzet groeide 4,4 procent tot bijna €4,5 miljard en de omzet met broodproducten groeide 8 procent tot €3,2 miljard.

De belangrijkste supermarktcategorie blijft ‘overige voedingsmiddelen’, waar met name verwerkte producten toe worden gerekend, van chocoladehagel tot cola. Deze categorie overstijgt ruim €6 miljard. De stijgingen vonden plaats in een periode waarin het bruto-inkomen weliswaar met €2.000 is toegenomen, maar het besteedbaar inkomen fractioneel daalde.

Consumenten zijn dus ook relatief meer gaan uitgeven aan voeding. Het CBS heeft nog geen cijfers over 2013 beschikbaar.

Beheer
WP Admin