AlgemeenNieuws

Verkoop Fairtrade explodeert

Utrecht – Nederlanders kochten vorig jaar flink meer Fairtrade-koffie. De verkoop van koffie met het keurmerk van de Stichting Max Havelaar is met 28 procent toegenomen. Dit komt neer op een totaal volume van 5,2 miljoen kilo, ofwel 2 miljoen kopjes Fairtrade-koffie per dag.

De toename komt voornamelijk doordat de koffie met het Fairtrade-logo sinds eind 2012 ook bij supermarktketens Plus en Deen in de schappen is komen te liggen.

In totaal werd vorig jaar voor €197 miljoen aan Fairtrade-producten verkocht, 5 procent meer dan in 2012. Boerenorganisaties in ontwikkelingslanden die werken met Fairtrade ontvingen daarvoor ruim €5,4 miljoen aan ontwikkelingspremie bovenop de marktprijs.

Niet bij alle Fairtrade-producten was sprake van een toename in de verkopen. Fairtrade-bananen gingen vorig jaar juist minder over de toonbank. Dat komt doordat de supermarkten Emté en Coop zijn gestopt met de verkoop van uitsluitend Fairtrade-bananen.

Beheer
WP Admin