AlgemeenNieuws

Reclamecodecommissie tikt Jumbo op de vingers

Amsterdam – Supermarktketen Jumbo verkoopt vlees ten onrechte onder de noemer ‘diervriendelijk’.

Dat blijkt uit een uitspraak van de Reclame Code Commissie (RCC). Dat de supermarktketen vleesproducten van het huismerk ‘Vlees van Oorsprong’ aanprijst als diervriendelijk geproduceerd is “onjuist en misleidend”, zo oordeelde de commissie woensdag.

Dierenrechtenorganisatie Wakker Dier, die een klacht indiende tegen de supermarkt, bracht de uitspraak van de RCC donderdag naar buiten.

Onder het Jumbo-huismerk valt vlees van varkens, runderen, kippen en kalveren. Volgens de commissie heeft het kippen- en kalfsvlees weliswaar een door de Dierenbescherming toegekende Beter Leven-ster maar is het “onjuist” om te stellen dat dit diervriendelijk is geproduceerd.

Omdat er in totaal drie sterren te vergeven zijn, is het vlees met een ster hooguit “minder dieronvriendelijk geproduceerd dan vlees in de reguliere veehouderij”, aldus de commissie. Het varkens- en rundvlees van het huismerk kwam niet in aanmerking voor een Beter Leven-ster.

“Jumbo laat zich hier ook van haar klantonvriendelijke kant zien. Veel klanten maken zich zorgen om dierenleed en Jumbo probeert hier met misleiding een slaatje uit te slaan”, zegt Wakker Dier.

De RCC beveelt Jumbo aan om de huidige reclame te staken. De supermarktketen heeft twee weken de tijd in beroep te gaan tegen de uitspraak. Jumbo had donderdagmiddag nog niet gereageerd.

Beheer
WP Admin