AlgemeenNieuws

“Consument erg gefocust op prijs en aanbiedingen”

Den Haag – Vorig jaar steeg de supermarktomzet naar €34,2 miljard, dat is 1,5 procent meer dan in 2012.

Bert Roetert, voorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), maakt de cijfers vandaag bekend tijdens de CBL-haringparty. Voor dit jaar wordt een omzetstijging verwacht van een procent. Het CBL presenteert ook de resultaten van een onderzoek naar consumententrends in 2014. Daaruit blijkt dat consumenten steeds scherper letten op prijs, meer aanbiedingen kopen en vaker voor huismerken kiezen.

Roetert: “In het eerste kwartaal van 2014 nam de koopkracht voor het eerst in jaren toe. En ook het consumentenvertrouwen stijgt. Ik verwacht daarom dat de omzet dit jaar met ruim 1 procent zal stijgen. Laten we hopen dat ons land daarmee in die opwaartse spiraal terechtkomt. Want we zien dat de consument inmiddels wel erg gefocust is op prijs en aanbiedingen. Het vergt veel van onze branche om die prijsbewuste consument te verleiden en weer bereid te vinden voor kwaliteit en service een redelijke prijs te betalen. De CBL-voorzitter roept het Kabinet op om de economische groei niet in de kiem te smoren. En ook in Brussel voor onze economische belangen op te komen. Niet te veel focus op de export, maar met name ook de binnenlandse bestedingen te stimuleren. Lastenverlaging voor burgers en bedrijven en flexibiliteit op de arbeidsmarkt moet het motto zijn. Daarmee krijgen we de werkgelegenheid en de haperende motor weer aan de praat. En heb vooral ook oog voor de prijsopdrijvende effecten van accijns en btw”, aldus Roetert.

Uit het onderzoek ConsumentenTrends 2014 van EFMI Business School blijkt dat door de economische crisis een verandering opgetreden is in het (voorbereidend) koopgedrag: 47 procent van de shoppers bekijkt vaker de folders, 58 procent let scherper op de prijzen en 53 procent op de aanbiedingen in de supermarkt. Nog eens 44 procent kiest vaker voor huismerken. Verder blijkt uit ConsumentenTrends dat ruim twee derde met plezier naar de supermarkt gaat. De supermarkt krijgt een gemiddeld rapportcijfer van 7,6. 37 procent let meer dan een aantal jaren geleden op of het gekochte voedsel bijdraagt aan een goede gezondheid en denkt 35 procent beter na over de hoeveelheid voedsel die wordt geconsumeerd. 36 procent let meer dan een aantal jaren geleden op de hoeveelheid voedsel die wordt gekocht. Hoewel in mindere mate is ook het bewustzijn ten aanzien van voedselverspilling (31 procent), dier-/milieuvriendelijke productie (25 procent) en de herkomst van het voedsel (21 procent) toegenomen in de afgelopen jaren.

Beheer
WP Admin