AlgemeenNieuws

Afzet duurzaam voedsel groeit met 10 procent

Den Haag – Consumenten kochten ook afgelopen jaar meer duurzaam voedsel. In 2013 steeg de omzet van voedsel dat dier- en milieuvriendelijk is geproduceerd met ruim 10 procent naar een totaal van €2,5 miljard. Dit blijkt uit de woensdag verschenen Monitor Duurzaam Voedsel 2013.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) spreekt van een positieve ontwikkeling. “We zijn er nog niet, maar het informeren van consumenten over duurzaam produceren werpt vruchten af. Mensen kiezen steeds bewuster wat zij op hun boodschappenlijstje zetten. Door deze positieve ontwikkeling is duurzaam voedsel met afstand de belangrijkste groeimarkt voor onze voedingssector.” De uitgaven aan voedsel zonder duurzaamheidskeurmerk daalden juist (1,1 procent).

Er worden vooral meer duurzame vis en eieren verkocht. Inmiddels heeft een op de drie verkochte eieren of visproducten een duurzaamheidskeurmerk. Ook is er meer vraag naar biologisch brood. En terwijl er afgelopen jaar iets minder vlees werd verkocht, gaven mensen wel meer geld uit aan duurzaam vlees, aldus de onderzoekers.

Met name de supermarkten zien de omzet van duurzaam voedsel toenemen, want 68 procent van alle duurzame producten wordt daar verkocht. Vooral het vlees. Dat wordt maar in een op de tien gevallen gekocht bij de speciaalzaak en voor de rest gebeurt dat bij de supermarkt.

Er werd in 2013 voor €984,2 miljoen aan biologische voeding gekocht, €50 miljoen meer dan in 2012. Daarmee zwakt de groei van de afzet van biologisch voedsel iets af ten opzichte van eerdere jaren. Met name de afzet van biologische zuivel, biologische deegwaren, biologische eieren en biologische conserven en diepvriesproducten groeien het meest. Bij biologische supermarkten en speciaalzaken neemt de afzet van biologische producten sterker toe dan bij de gangbare supermarkten.

De Monitor Duurzaam Voedsel wordt jaarlijks samengesteld door LEI Wageningen UR, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

Beheer
WP Admin