AlgemeenNieuws

Wakker Dier naar reclamecommissie vanwege kipreclame

Amsterdam – Wakker Dier stapt naar de Reclame Code Commissie vanwege krantenadvertenties van Albert Heijn. Het supermarktbedrijf meldt daarin dat het met ingang van maandag een nieuw kippenras in de winkels introduceert dat betere levensomstandigheden kent en 100 procent verantwoord is.

De dierenwelzijnsorganisatie vindt dat sprake is van misleiding. “Van deze kippen staan er 19 in een dichte stal, bij de plofkip zijn dat er 21. Plofkip in flauwekulsaus”, zegt een woordvoerster.

De nieuwe kip is een uitvloeisel van een akkoord dat alle Nederlandse supermarkten en de pluimveesector vorig jaar zijn overeengekomen. De kip van AH komt uit Nederland, is een vitaler ras dat langzamer groeit, langer leeft en over meer leefruimte beschikt, stelt het bedrijf in een toelichting.

In de advertentie wordt ook de Dierenbescherming aangehaald, die bevestigt dat Albert Heijn een steeds diervriendelijker aanbod in kip heeft. Tegen het ANP zegt de Dierenbescherming dat het inderdaad een stap in de goede richting is. “Het is een totaal ander ras dan de plofkip, maar qua ruimte is het nog onvoldoende en verdient deze kip nog geen ster van het ‘Beter Leven kenmerk’ van de Dierenbescherming.”

Albert Heijn zegt van de klacht van Wakker Dier kennis te hebben genomen via de media. “We hebben er niet meer over te zeggen dan dat we het jammer vinden dat de aandacht nu naar deze klacht uitgaat, terwijl wij vandaag zo’n mooie stap maken”, liet een woordvoerster weten.

Beheer
WP Admin