AlgemeenNieuws

‘Veel gestunt met gangbaar vlees in paasfolders’

Amsterdam – Supermarkten stunten veel met vlees in hun paasfolders. Dit blijkt uit analyse van de paasfolders van de tien grootste supermarkten, uitgevoerd door Wakker Dier. In totaal hebben slechts 17 van de 178 vleesproducten uit de paasfolder één of meer sterren van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming.

Jumbo, Dirk, Plus en Coop scoorden het slechts; zij vermelden geen vleesproducten met welzijnskeurmerk in hun paasassortiment. Albert Heijn, Deen en Lidl komen als beste uit de bus; 15 tot 25% van het vlees in hun paasassortimenten heeft een welzijnskeurmerk.

Gourmet- en fondueschotels zijn in trek: op de Jumbo na, zet elke supermarkt één of meerdere vleesproducten voor op het gourmetstel in de spotlights. Slechts twee supermarkten bieden – naast schotels zonder dierenwelzijnskeurmerk – ook expliciet een biologische variant aan: C1000 en Hoogvliet. In drie van de folders staat ook een vegetarische gourmetschotel vermeld. Dat gebeurt bij C1000, Lidl en Deen.

Naast vlees hebben de meeste supermarkten traditiegetrouw ook eieren in de aanbieding. Van de twaalf aanbiedingen van eieren betreffen er acht scharreleieren. Aanbiedingen op basis van eieren van kippen met vrije uitloop zijn te vinden in de folders van Plus en Lidl. Aldi en Deen adverteren met biologische eieren.

Beheer
WP Admin