AlgemeenNieuws

Nestlé verkoopt belang L’Oréal

Vevey – Nestlé verkoopt voor 6,5 miljard euro een belang van 8 procent in de Franse cosmeticagigant L’Oréal aan de familie Bettencourt. De Zwitserse onderneming legt zich in een strategische herijking toe op gezondheidsproducten en voeding, al houdt het voorlopig vast aan een overblijvend belang van 23,3 procent in L’Oréal.

Nestlé verkocht de laatste jaren onder de Belgische topman Paul Bulcke investeringen in fastfood, wijn, een hotelketen en de Amerikaanse producent van ooggezondheidsproducten Alcon. Toch stelt voorzitter Peter Brabeck-Letmathe tijdens een nieuwsconferentie dat van verkoop van het hele belang in L’Oréal geen sprake is. Volgens de topman blijft Nestlé het Franse bedrijf net als in de laatste veertig jaar steunen. Eind vorig jaar verklaarde Bulcke dat Nestlé ‘een lijstje’ af te stoten bedrijven heeft opgesteld.

Nestlé werd in 1974 door de familie Bettencourt uitgenodigd een belang te nemen in L’Oréal, dat vooral gezichtscrèmes, parfum en shampoo maakt, omdat de familie vreesde voor nationalisatie door de Franse staat. Nestlé zal volgens analisten een deel van de opbrengst delen met aandeelhouders, maar een deel zal worden geïnvesteerd, bijvoorbeeld in de productie van voeding voor baby’s en jonge kinderen. In Italiaanse media wordt al maanden gespeculeerd over een overname van de Italiaanse delicatesseproducent Ferrero.

De laatste jaren investeerde Nestlé op grote schaal in met name opkomende economieën zoals China, India en Brazilië. Deze landen zijn inmiddels goed voor 45 procent van de totale omzet van Nestlé. Overnames zijn dan ook vooral hier te verwachten, al is de overname van bedrijven die veel exporteren naar deze landen niet uitgesloten. Nestlé heeft echter een traditie van het opkopen van lokale kampioenen, zoals in 2012 de Chinese snoepfabrikant Hsu Fu Chi.

Beheer
WP Admin