AlgemeenNieuws

Consumenten vertrouwen duurzaam product niet

Amstelveen – De helft van de consumenten vertrouwt termen als ‘duurzaam’ of ‘maatschappelijk verantwoord’ op producten niet. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker GfK. Toch is het aantal consumenten dat aandacht heeft voor duurzame aspecten van een product in een jaar tijd verdrievoudigd.

Waar in 2013 nog 12 procent van de ondervraagden aandacht bestede aan duurzame producten, steeg dat in 2014 naar 42 procent. Tegelijkertijd nam ook de scepsis toe. In 2013 twijfelde 39 van de consumenten aan duurzaamheidsclaims, in 2014 was dit 48 procent. De vragen waren onderdeel van een duurzaamheidsonderzoek dat GfK jaarlijks uitvoert. Hoewel consumenten vragen stellen bij de daadwerkelijke duurzaamheid van producten die zich als zodanig presenteren, blijkt wel dat zij meer vertrouwen in dergelijke producenten hebben. De helft van de consumenten gaf aan meer vertrouwen in een merk te hebben als zij denken dat dit merk maatschappelijk verantwoord onderneemt.

Toch kunnen ondernemers volgens Ewout Witte van GfK beter niet meer met dergelijke termen schermen. “Bedrijven doen er verstandig aan die containerbegrippen niet expliciet te gebruiken, maar om concreet te laten zien wat zij hieraan doen.”

Beheer
WP Admin