AlgemeenNieuws

Unilever: minder omzet maar meer winst

Rotterdam – Unilever heeft in het vierde kwartaal mede door tegenvallende verkopen van voedingsmiddelen minder omzet geboekt dan een jaar eerder maar wist de winst wel flink op te voeren.

De Nederlands-Britse producent van levensmiddelen  had last van zwakke groei op rijke markten, de dure euro en tegenvallende groei in opkomende economieën als Brazilië, Rusland, India en China.

De omzet in het vierde kwartaal kwam uit op 11,8 miljard euro. In dezelfde periode een jaar eerder was dat nog 12,6 miljard euro en in het derde kwartaal 12,5 miljard. De nettowinst ging met 9 procent omhoog tot 5,3 miljard euro. Voor heel 2013 kwam de omzet uit op 49,8 miljard euro, een daling van 3 procent. Daarmee kwam Unilever weer uit onder de grens van 50 miljard die in 2012 werd overschreden. De omzet met voeding – Unilever is eigenaar van onder meer de merken Knorr, Hellmann’s en Flora – bedroeg 13,4 miljard, ongeveer net zoveel als een jaar eerder.

Ongunstige wisselkoersen hadden in 2013 een negatief effect van 5,9 procent op de omzet. Ondanks de stagnatie van de economie van de Eurozone bleef de euro relatief “hard” tegenover andere munteenheden en met name de Amerikaanse dollar. Voor 2014 verwachten banken overwegend een daling van de waarde van de euro en ook sneller herstel van de economie in de Eurozone en VS.

In opkomende economieën namen verkopen toe met 5,3 procent. Toch sprak Unilever in navolging van marktleider Nestlé van een afzwakkende groei in opkomende markten, omdat “economische onzekerheid en zwakke valuta op de vraag van consumenten drukken”. Financieel topman Jean-Marc Huët ziet desalniettemin geen grote problemen voor Unilever. “Dit is waar de groei is” In China realiseerde Unilever in het vierde kwartaal groei in de dubbele cijfers, aldus Huët.

In Europa gingen de verkopen verder achteruit. Onderliggend kromp de omzet met 1,3 procent. Over heel 2013 bedroeg dat percentage een negatieve 1,1 procent. Het prijsniveau daalde met ruim 1 procent. De omzetdaling was vooral voelbaar bij voeding en wasmiddelen; de omzet met persoonlijke verzorgingsproducten groeide nog wel.

Beheer
WP Admin