Expertblog

‘Hernoemen werkgroepen heeft grote gevolgen’

De ‘nieuwe’ naamsaanduiding van de werkgroepen diertransport en varkensgezondheid heeft grote gevolgen.

Per direct heeft de Europese Commissie haar interne werkgroepen diertransport en varkensgezondheid opgeheven en ondergeschaard bij etikettering van dierenwelzijn (animal welfare labelling). Dit lijkt onschuldig en nietszeggend, echter heeft deze ‘nieuwe’ naamsaanduiding naast een duidelijke boodschap ook mogelijke gevolgen.

Op verzoek een onderzoek instellen

Vrijdag 19 juni werd er door het Europees Parlement gestemd over de instelling van een onderzoekscommissie dierentransport, haar verantwoordelijkheden, numerieke sterkte en ambtstermijn. Hiermee kan het EU-Parlement in een lidstaat op verzoek een onderzoek instellen naar vermeende inbreuken, of gevallen van wanbeheer onderzoeken.

In eerste instantie zou je denken, goed dat er vermeende misstanden kunnen worden tegengegaan in lidstaten. Wie is hier niet voor? Met deze presentatie en voorgespiegeld beeld is er een meerderheid behaald in het Europees Parlement. Na al meer dan dertig jaar politiek actief te zijn, weet ik dat 1+1 nooit 2 is in het politieke bestaan.

Rad voor ogen gedraaid

En wat blijkt nu ook; er werd ons een rad voor ogen gedraaid. Ja, ik ben absoluut ook voor het tegengaan van misstanden met dieren. Ik sta achter strenge handhaving en naleving van onze huidige EU-wetgeving. Verschrikkelijk om de misstanden met duizenden verdronken schapen op een boot voor de Roemeense kust te zien. Echter werd hier niet over gestemd in deze onderzoekscommissie, zoals iedereen dacht. Dit kan alleen door het betreffende land direct worden aangepakt als uitvoerende en handhavende overheid. Hier heeft het Europees Parlement slechts een adviserende rol in.

Etikettering van dierenwelzijn

Daarnaast heeft de Europese Commissie per direct de werkgroepen diertransport en varkensgezondheid opgeheven en ondergebracht bij de ‘nieuw’ opgerichte werkgroep etikettering van dierenwelzijn, met alle gevolgen van dien. Je zou denken dat verbetering van diertransport en varkensgezondheid bij een hogere prioriteit juist twee werkgroepen zouden moeten blijven behouden.

Ook is het belangrijk om onderscheid te maken tussen diertransport en gezondheid van dieren, en dit niet enkel en alleen onder etikettering van dierenwelzijn te plaatsen. Een varken kan immers kerngezond zijn en dus in de toekomst niet aan de welzijnseisen voldoen, als er in het transport iets misgaat, waarvoor de boer geen enkele schuld draagt. Dit terwijl Nederland de hoogste dierenwelzijnsstandaarden heeft van Europa en een innovatieve toonaangevende diervervoerssector.

Dubbele agenda?

Of is de achterliggende dubbele agenda om het diertransport geheel aan banden te leggen en hiermee de efficiënte Nederlandse dierhouderij te verplaatsen naar Oost-Europa? En hoe gaan we in Europa en ons land bij de uitvoering van die dubbele agenda om met transport van andere landbouwhuisdieren en sportpaarden, zoals fokvaarzen, moederdieren of springpaarden onderweg naar internationale wedstrijden.

Lees verder onder de tweet

Boeren nog verder onder vergrootglas

Een ding is zeker, in de toekomst worden boeren nog verder onder een vergrootglas gehouden. Niet alleen in Brussel maar ook in Den Haag, denk aan de beperking van transport van vee in de Europese Unie tot maximaal acht uur. Zelfs binnen onze eigen sector is het belangrijk om kenbaar te maken waarvoor we staan.

Maar het is ook nodig richting oud-topman van de Rabobank en nieuwe ‘boegbeeld’ van de topsector Agri&Food, Dirk Duijzer. Hij viel in het FD het exporteren van agrarische producten buiten onze landsgrenzen keihard en zonder nuance af. Dit alles terwijl er tot 2050 juist 60% meer vraag zal zijn naar dierlijke eiwitten.

Het is erop of eronder voor de sector.

Of registreer je om te kunnen reageren.