9 reacties

‘Luchtvervuiling China komt niet door landbouw’

Satellietbeelden van de luchtvervuiling in de Chinese stad Wuhan laten verschillen zien in de situatie voor de uitbraak van het coronavirus en nu, erna.

Luchtfoto’s van China voor de uitbraak laten zien dat de lucht zwaar vervuild was. Doordat nu de industrie en het vervoer stilliggen door de coronacrisis, is op de foto’s geen vervuiling meer te zien. Wat kunnen wij concluderen uit deze cijfers?

De mensen en de boeren met hun veestapel zijn niet veranderd, alleen de industrie en het vervoer zijn sterk afgenomen. Industrie en vervoer maken gebruik van grondstoffen zoals olie, gas en steenkolen, waarvan de koolstof (CO2) miljoenen jaren terug in de bodem is vastgelegd. Deze in de aarde opgeslagen koolstoffen, worden nu extra, boven de grondstoffen uit de natuurlijke kringloop, in de lucht gebracht.

De natuurlijke kringloop wordt totaal verstoord en ernstig vervuild door de extra toevoegingen van koolstof uit het verre verleden. Je ziet op de satellietbeelden in China nu dat grondstoffen uit de natuurlijke kringloop zoals de landbouw, voor geen vervuiling zorgen.

Landbouw als zondebok

Om ons geweten te sussen, wijzen wij de landbouw als schuldige aan, want wij willen een zondebok hebben om ons gedrag goed te praten. Vooral onze milieu- en natuurorganisaties zijn hier goed in. Logisch, als de boeren weg zijn, krijgen zij meer grond en subsidie. Zij zijn alleen maar bezig met het vullen van hun eigen portemonnee, daar lijkt het sterk op.

Als wij met een paar mensen op de wereld zouden zijn, konden wij leven van de vruchten en wilde beesten, zoals heel lang geleden. Echter; de mens is zo in aantal gegroeid dat, wanneer wij dit zouden doen, binnen een dag alle wilde dieren en vruchten opgegeten zijn. Landbouw is dus onmisbaar. Dat de landbouw zich wil verdedigen tegen cijfers van het RIVM, vind ik onbegrijpelijk. De landbouw hoeft zich niet te verdedigen. Je ziet in China: de landbouw is niet het probleem.

Belangrijke taak voor boeren

Willen wij echt wat doen voor het klimaat, dan moeten wij stoppen met gebruikmaken van grondstoffen in de bodem. Deze grondstoffen zijn de grote vervuilers. Zij horen onder de grond en niet in ons milieu. De landbouw heeft om dit te bereiken een belangrijke taak.

In plaats van dat de regering de boeren uit wil kopen om te stoppen, moeten de boeren juist gestimuleerd worden om bovenop het produceren van voedsel, ook grondstoffen te produceren die thuis horen in de natuurlijke kringloop. Als wij alleen al zouden stoppen met het gebruikmaken van olie, gassen en allerlei vormen van kolen, zou de vervuiling enorm afnemen. Dit is goed haalbaar.

Echter, onze regering denkt het op te lossen met het plaatsen van zonnepanelen en hier en daar een windmolen. Onbegrijpelijk. Zij snappen niet dat wanneer je gebruik maakt van wind of zonne-energie, je eerst moet nadenken hoe je de energie opslaat, want het waait niet constant en de zon schijnt ook niet constant.

Groene waterstof

Zoals ik er nu tegenaan kijk, is op dit moment (ik weet immers niet wat nog uitgevonden wordt) groene waterstof de toekomst. Waterstof is gemakkelijk op te slaan en kan met wat aanpassingen in ons bestaande gasnet getransporteerd worden. Ook de woningen hoeven niet drastisch verbouwd te worden. Onze voertuigen, van klein tot groot, kunnen op waterstof rijden. Naast een zonnepark of windmolenpark, zou een waterstoftankstation geplaatst moeten worden.

Wanneer de overheid echt iets wil doen aan de luchtvervuiling, moeten zij hiermee aan de slag gaan en hun geld steken in de ontwikkeling van waterstofvoertuigen en tankstations.

Lees alles over het coronavirus in dit dossier.

Donderdag 9 april om 15 uur gaan Food&Agribusiness samen met CBL en ABN Amro in op het effect van de coronacrisis op de afzetketen. Meld je nu gratis aan voor het webinar en stel alvast je vragen: Foodagribusiness.nl/weekly-webinar

Laatste reacties

  • Vhouder

    ja klopt hier ook al zichtbaar vliegtuigen 5 dagen aan de grond snelheid net omlaag op de weg en het gaat volgende week al vriezen nooit gedacht dat je zo snel effect ziet van een paar maatregelingen Als er nou ook nog een halvering van de veestapel komt krijgen we een ijstijd denk ik

  • Oké dan

    Ik ben benieuwd of ze het effect op het milieu kunnen meten door de afname van het vliegverkeer.

  • Henk.visscher

    Vhouder, die is goed

  • ghsmale

    De Natuur is blij met corona, meetgegevens zullen op de hele wereld het zelfde gaan vertonen,
    Zelfs de sterren worden in de nacht niet meer verstoord door knipperlichten.
    Maar hoe je het went of keert de boer heeft het gedaan.

  • omejam

    Moeten ze volgende week in Nederland ook eens meten nu iedereen thuis zit en er bijna geen vliegverkeer is.

  • agratax(1)

    We kunnen als landbouw nooit voldoen aan 1) voldoende voeding, 2) bio energie zonder vervuiling door industrieele verwerking van het "afval" tot meststoffen. Zonder bemesten en energie voor de productie zal er zeker onvoldoende bio massa zijn om de mensen te voeden en te vervoeren. Laten we thorium en kernenergie op ons verlanglijstje zetten, beide Schoon en in heel grote hoeveelheden aanwezig. Tot nu toe zijn er minder mensen overleden of verminkt geraakt door kernenergie dan door lucht vervuild met rook en uitlaatgassen. Maar duidelijk is (voor ons) dat de industrie en de stedelijke bevolking de grote vervuilers zijn en niet de landbouw inclusief dierhouderij.

  • realitycheck

    Ligt het aan mij of zie ik het woord stikstof niet in het artikel terug. Want dat veel van de andere vervuiling grotendeels niet door de landbouw wordt veroorzaakt, ontkent niemand.

  • Gert

    De satellietbeelden geven de concentratie NO2 weer en NIET de vervuiling met andere stoffen, zoals ammoniak. Ammoniak wordt, in tegenstelling tot NO2, wel vooral vanuit de landbouw uitgestoten.

  • fietskip

    @ Gert, dat kan kloppen maar er zit wel verschil in die twee vormen van stikstof. Bij de ene vorm ammoniak is er o.a wel van te voren een omzetting van CO2 naar zuurstof. Bij de andere ontstaat juist CO2. Dat zou je toch echt wel eens mee mogen nemen in de discussie.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.