ANP-55527712_web

Boerenprotest

Lees in dit dossier al het nieuws, achtergronden en interviews rondom het boerenprotest.

Terug naar dossier
Commentaar

27 reacties

‘Minister Bruins gooit olie op het stikstofvuur’

VVD-minister Bruno Bruins gooide afgelopen weekend de knuppel in het hoenderhok met zijn bewering dat het kabinet er alles aan gaat doen om de Formule 1 in Zandvoort te redden. Zijn woordvoerder probeerde maandag zijn uitspraken wat af te zwakken, maar het kwaad was al geschied.

In al zijn enthousiasme stelde de minister van sport dat de Formule 1 niet de dupe zou mogen worden van de stikstofcrisis. Daarmee vergroot hij het ongenoegen en het wantrouwen ten opzichte van de politiek bij andere betrokkenen in deze kwestie.

Lees verder onder de uitspraken van minister Bruins bij WNL.

Onder boeren was de irritatie al gestegen tot het kookpunt. Tjeerd de Groot (D66) lanceerde eerder deze maand al het plan om de stikstofuitstoot te verminderen door de Nederlandse veestapel te halveren. Voor veel boeren voelt dat als een dolksteek in de rug, mede omdat De Groot nog niet zo lang geleden directeur was van de Nederlandse Zuivel Organisatie.

Onvrede over politiek en stikstofdossier neemt steeds verder toe

Leden van de regeringspartijen VVD en D66 trekken met hun uitspraken de coalitie verder in het stikstofmoeras. De tegenstellingen tussen de regeringspartijen worden zo slechts vergroot en ergernissen nemen toe. Stikstof kan daarmee wel eens een splijtzwam blijken.

Bovendien gooien ze olie op het vuur in de onvrede die aanzwelt in de agrarische sector. Het boerenprotest op 1 oktober kan daarom rekenen op een toenemend aantal sympathisanten. Het zal nog een hele toer worden om een zeer emotionele menigte onder controle te houden.

Laatste reacties

  • deB.


    Wat een valse regering! Het is echt tot hier en niet verder.
    Op alle fronten worden we bedonderd!

    Puberaal gedrag van een minister, hoe ver wil je zinken in de verrotte land

  • ghsmale

    Met dank aan vollenbroek,
    Wachten tot hij het rijden op motors door motorclubs gaat verbieden.
    Die reageren hier waarschijnlijk anders op.

  • Firma Vellenga

    Filmpje gezien.....het is schandalig. En dan dat froem er achter aan... Wij boeren hebben al jaren hartkloppingen van alle regels en onwaarheden. Het wordt steeds gekker die politiek. Als zij hun pleziertjes maar kunnen hebben

  • agratax(1)

    Stikstof wordt splijtzwam?? Ik zou zeggen te veel stikstof betekent een onherroepelijke dood voor mens en dier, maar zeker voor de Haagse politiek.
    Ik zou het uiterst dom vinden om kost wat het kost de Formule I te laten doorgaan ten koste van ????? Veehouderij. Of zit hier een addertje onder het gras in de vorm van Uitkoop van de veehouderij in de laagveen gebieden in de Randstad om hiermee veel N ruimte te maken en het gebied onder water te kunnen zetten t.b.v beperking CO2 uitstoot en een eindeloze uitbetaling aan inkomsten derving bij beperkte landbouw voor de boeren. Wie het weet mag het zeggen.

  • bartje14

    agratax dat heb je goed gezien! spring maar in de "subsidieboot" voor we ten onder gaan.....

  • Het lijkt een vooropgezet plan ,kijkend naar diegene die aan de toewijzing van de Natura 2000 gebieden hebben geholpen en nu zitting hebben in commissie Remkes, de NMV wordt uitgesloten, het Lto is de enige landbouwgesprekspartner, realiserend dat de overheid jaarlijks met een fiks kapitaal meebetaald aan de begroting van de LTO.

  • deB.


    Vieze LTO...sorry maar het is niet anders! Iedereen opzeggen...het stinkt aan alle kanten

  • Bennie Stevelink

    Veel belangrijker vind ik de uitspraak van Dijkhof van de VVD die op voorhand verlaging van de maximum snelheid op autowegen afwijst. Verlaging naar 100 km/uur scheelt maar liefst 45% in NOx uitstoot van het verkeer. Dit wordt zo maar even ter zijde gelegd omdat hard rijden belangrijker is.

  • Er gaat maar 12.000.000 kg Kerosine PER DAG naar SCHIPHOL
    https://www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij/verkeer-en-vervoer/transport-en-mobiliteit/2016/brandstofverbruik-lucht-en-scheepvaart
    valt mee toch....
    verbruik Boeiing 747: 13.750 kg per uur op 10 km hoogte
    Taxien........69 per seconde....
    en er vliegen niet zo veel hoor: https://www.flightradar24.com/51,-2/6
    Schrik niet het lijken wel vliegen...
    misschien een idee om wél belasting op kerosine te gaan heffen, dit brengt bij 50 cent al zo'n 6 mln per dag op !
    Een aardig centje om elke dag van 2 boertjes de stikstof rechten op te kopen.
    vr gr René

  • Gerd

    Laat me dit goed begrijpen, LTO is de enige betrouwbare partner omdat hij elk jaar geld krijgt van de overheid? Om wiens belangen te vertegenwoordigen?

  • pinkeltje

    De politiek is er vrij duidelijk over. Woningbouw moet kosten wat het kost doorgaan, net als diverse andere projecten. F1 blijkbaar ook. En de minister van verkeer heeft onlangs ook nog verteld dat Schiphol zo belangrijk is dat dat toch wel gewoon door moet gaan. Dat wordt dan koeien slachten (hoewel ze dat er niet bij zei). Overbevolking is de name of the game, maar dat is niet bespreekbaar. Trouwens, dat terug van 130 naar 100 per uur gaat weinig uithalen. Hoeveel procent van de auto's rijdt er werkelijk 130? Lang niet alles rijdt over de snelweg, en een klein deel daarvan rijdt 130. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft gegevens genoeg over om uit te rekenen wat een snelheidsverlaging oplevert. Dat zullen we dan binnenkort wel horen.

  • steen1

  • Kaiser

    Maximum snelheid van 120km/u naar 100km/u levert geen stikstof reductie op.
    Dat is te berekenen. Om een 100km afstand van A naar B te rijden heb je bij 100km/u daar een uur voor nodig. Dezelfde100 km afstand rijden met 120km/u doe je dan in 50 minuten. Het verbruik bij 120km/ is ongeveer 1/6 hoger dan bij 100km/u. Maar je bent ook in tijd 1/6 sneller ter plaatse. Van A naar B de 100 km afstand afleggen bij een snelheid van 100km/u of 120km/u, beide keren is het verbruik van A naar B nagenoeg hetzelfde. Terug naar maximumsnelheid van 100km/u betekent ook dat iedereen van A naar B langer onderweg is met meer kans op filevorming. Bij het in de file staan draait de automotor doorgaans stationair zonder kilometers te maken. En dat is extra verbruik tijdens de rit van A naar B. Als je het mij vraagt neemt de stikstofuitstoot juist toe wanneer je de maximumsnelheid van 120 naar 100km/u terugbrengt.

  • kanaal

    voetbal wedstrijden kunnen ook niet meer , broodje aap regeert nederland.

  • pinkeltje

    En wat denk je van de CO2 uitstoot bij het adem halen! Daar moet ook een filter op!

  • Bennie Stevelink

    @Kaiser, stikstofoxiden komen niet alleen uit de motor. Ik heb mij laten vertellen dat stikstofoxiden ook gevormd worden op het contactvlak van de banden met het wegdek. De mate waarin op het contactvlak van banden met het wegdek stikstofoxiden worden gevormd is zeer sterk afhankelijk van de snelheid waarmee gereden wordt. Ook het gewicht van de auto speelt een rol. Dit betekent dat ook elektrische auto’s stikstofoxiden vormen.

  • Alco

    Ik merkte geen verschil van rijden toen op enkele wegen 130 gereden mocht worden.
    Dus terug naar 120 zal ook geen zichtbaar effect hebben.
    Maar pas op. Straks wordt gezegd: Wij leveren ook in, nu moeten jullie boeren ook.

  • Kaiser

    Bennie, waar komt die stikstof vandaan bij het contact van de band met het wegdek? Is bandenslijtage de stikstofvormer?

  • farmerbn

    Ik begrijp Bennie ook niet. Maar als het zo is dan zijn driewielers, auto's voor de ecolo's.

  • Bennie Stevelink

    @Kaiser en @farmerbn, hoe dat kan weet ik ook niet precies. Ik heb alleen gehoord dat banden op het wegdek stikstofoxiden produceren. Ook een compressor schijnt stikstofoxide te produceren. De enigste verklaring die ik kan bedenken is dat stikstofoxiden worden gevormd als reactie op een energie overschot, bestaande uit temperatuur en/of druk.
    Bij het oxideren van koolstof of waterstof komt veel energie vrij. Bij het oxideren van stikstof is dat andersom: dat kost juist veel energie. Mijn kennis van scheikunde en natuurkunde is onvoldoende om hier stellige uitspraken over te kunnen doen, maar met enig logisch nadenken zou ik mij kunnen voorstellen dat wanneer stikstof en zuurstof tegelijk aanwezig zijn (in de lucht is dat het geval) en er is een energie overschot, er spontaan stikstofoxiden ontstaan waar een deel van het energie overschot in verdwijnt.

  • husky

    @11.29, in de landelijke dagbladen ermee, en op het NOS journaal zou ik zeggen.

  • koestal

    Autoracen op Zandvoort is milieuvriendelijk volgens de minister,dus opium voor het volk.Hoe krom kan een minister kletsen?

  • Jan K

    We all go to the Max............,overigens stoot de laptop ook stikstof uit? Of heeft dit al plaats gevonden tijdens de productie, en zijn vervoer naar de winkel?

  • jan4072

    @agratax. Heb je het programma van zondagvond gezien. Het was van de VPRO en die zijn al zover dat ze inzien dat het onmogelijk is de opwarming van de aarde en de zeespiegelstijging te voorkomen. Tegelijk lieten ze peilpunten zien waaruit blijkt dat het westen van ons land zakt. Dat houdt 2 dingen in de verzilting neemt toe door toenemend hoogte verschil tussen zeewater en zoetwater en de dijken moeten ook dubbel zoveel verhoogd worden dan oorspronkelijk aangenomen. Er zijn 2 oplossingen De goedkoopste en voor milieu meest ingrijpend. Een zware dijk in zee paar kilometer voor de kust. Of het Westland laten verzuipen en de mensen verhuizen naar het oosten. Dan moeten de boeren er wel weg en daar gaat het om.

  • gjh

    Bennie alles wat jij hoort geloof je gelijk zeker. Doe niet zo dom en neem niet alles aan wat je hoort

  • koestal

    Die vent is gek.

  • koestal

    Het Kabinet doet er alles aan om de hobby van Prins Bernard te redden. En Max Verstappen willen ze ook wel eens zien.

Laad alle reacties (23)

Of registreer je om te kunnen reageren.