Expertblog

4 reacties

‘Wel of niet onder vergrootglas’

De toekomst van de de landbouw is gedataficeerd, zegt Anne Bruinsma. Stel wel je eigen voorwaarden.

Een valkuil voor technologie-ontwikkelaars is om onbedoeld buiten de waard om te rekenen. Als ontwikkelaar ben je zo druk met de technologie zelf, de mogelijkheden of juist het zorgen dat de technologie foutloos werkt, dat je te weinig rekening houdt met hoe anderen werkelijk over je toepassing denken.

Anne Bruinsma denkt dat de toekomst van de landbouw gedataficeerd is. Zonder data geen vertrouwen in je product of dienst.
Anne Bruinsma denkt dat de toekomst van de landbouw gedataficeerd is. Zonder data geen vertrouwen in je product of dienst.

Dit ervaren we nu zelf in een project waarbij we trekkerdata ‘bevrijden’. Nu de techniek redelijk goed werkt, komt de ‘waarom-vraag’ ineens weer terug. In ons hoofd buitelen de mogelijkheden over elkaar heen.

Uit ons onderzoek blijkt dat boeren zelf ook veel redenen zien om vooral niet alles in beeld te brengen

We willen de boer makkelijk toegang tot en volledige controle over zijn data geven en de afhankelijkheid van de trekkerfabrikant verbreken. Niet alleen heb je zo zelf meer inzicht – zelfs als je verschillende merken trekkers hebt. Ook behoud je keuzevrijheid wat betreft softwareleveranciers en -adviseurs.

Bovendien kan je aan de hand van je eigen data een strategische positie innemen en data (collectief) aan derden verwaarden. Maar in ons gebruikersonderzoek blijkt dat boeren zelf ook veel redenen zien om vooral niet alles in beeld te brengen.

Onder boeren is scepsis, wat kun je precies met trekkerdata en wat vertelt het ze dat ze niet al weten

Boeren vrezen door dataficatie meer controles, meer regels, minder handelingsvrijheid en negatieve pers. Ook is er veel scepsis: wat kun je dan precies met trekkerdata? Wat vertelt het me dat ik niet al weet? Wat is precies het doel?

Ik denk dat de toekomst van de landbouw gedataficeerd is. Zonder data geen vertrouwen in je product of dienst. De vraag is niet of je wel of niet onder een vergrootglas wil liggen.

Door actief mee te ontwikkelen en te investeren, ontstaan keuzes en behoud je zelf regie

De vraag is of je daar wel of niet eigen voorwaarden aan hebt kunnen stellen en het zo hebt ingeregeld dat je beter wordt van het hergebruik van je data. Door actief mee te ontwikkelen en te investeren, ontstaan keuzes om data wel of niet te delen. Zo behoud je regie met wie je deelt en onder welke voorwaarden.

Maar goed. Het is onverstandig om als technologie-ontwikkelaar je te veel te laten leiden door je persoonlijke overtuigingen. De klant is koning.

Laatste reacties

  • agratax.1

    Hoe meer data er wordt verzameld, hoe meer er voor de overheid te controleren valt. Het zal niet gaan over wat geef je af, maar wat kan de overheid eisen van je. Lever je niet aan dan geen Certificering maar wel een fikse boete. Er is geen industrie zijn zijn data via de voordeur op straat gooit en de overheid laat beslissen over >wel of geen certificering bij binnenskamers houden van je bedrijfsdata<. We zijn met onze trekker data al zover, dat de data bepaalt wanneer de machine stopt voor zijn onderhoudsbeurt en bepaalt dat alleen de dealer met originele onderdelen deze beurt mag uitvoeren en pas na updaten van de boordcomputer rijdt de machine weer. Wie si nu eigenaar van deze machine, de boer of de fabrikant??

  • Zandboertje

    Als een algoritme meer vertrouwen biedt dan boerenverstand, dan is er iets goed mis. De boer is het verdienmodel, niet de teelt lijkt haast wel.

  • farmerbn

    "Zonder data geen vertrouwen in je product" en "door actief mee te ontwikkelen en te investeren" , zijn zinnen die ik niet graag lees. Bruinsma geeft dus aan dat je (zowat) verplicht bent mee te doen en dat je mee moet betalen.

  • Bennie Stevelink

    FrieslandCampina is bezig in China kindervoeding op de markt te brengen waar op de verpakking een code staat waarmee de consument de herkomst tot op het boerenerf kan traceren. Iedere stap in het productieproces, van boer tot winkelschap, wordt de consument over geïnformeerd.
    Dit doet men om vertrouwen te winnen waardoor de consument een hogere prijs accepteert.

Of registreer je om te kunnen reageren.