Redactieblog

2 reacties

‘Duurzame Marqt ligt op apegapen’

“Daar ga je met je verdienmodel”, zegt Hanna teleurgesteld als ze op de economiepagina van de Volkskrant leest dat de duurzame supermarktketen Marqt winkels sluit en als geheel te koop is.

“Ministers, Kamerleden en andere boven ons gestelde beslissers propageren dit model, maar de praktijk is anders. Ze wijzen ons de weg naar een andere toekomst, maar hoe we dan nog een boterham kunnen verdienen, wordt er niet bij gezegd.”

Ik deel de zorg van Hanna. De supermarktketen Marqt is in 2008 gestart als voorloper van wat ‘bewust eten’ is gaan heten. Ambachtelijk, duurzaam, biologisch en vers. Met die wervende teksten ging Marqt de strijd om de consument aan. Ze stichtten vestigingen in de Randstad, te midden van de consumenten die wel wat meer voor het ‘eerlijke’ voedsel willen en kunnen betalen.

Alleen, die klanten bleven weg. De omzet viel tegen. De keten leed verlies. Eerst werden dat aanloopverliezen genoemd, maar dat kun je meer dan 10 jaar later ook niet meer stellen.

Lees verder onder de tweet.

Consument die meer wil betalen is een veronderstelling, geen feit

Hanna leest over de ondergang van Marqt dat supermarkten als Albert Heyn, maar ook de andere grote jongens, het concept van Marqt hebben gekaapt en in een deel van de eigen winkel ondergebracht. Weg was het unieke concept.

Om meer klanten te trekken en de omzet op te krikken, ging Marqt zich een beetje als een normale supermarkt gedragen. Ook aanbiedingen, koopjes enzovoort. Zo groeiden de supermarkten naar elkaar toe en was Marqt alleen maar duurder. En meer klanten kwamen er niet.

Ziehier de opkomst en ondergang van een nieuw concept supermarkt. Toch wel een wake-upcall. De vaak gehoorde kreet ‘de consument wil best meer betalen voor een duurzaam en eerlijk product’ berust op een veronderstelling. Niet op feiten. De wens is de vader van de gedachte. Maar daar kopen we niets voor.

De gangbare supermarkten willen best wat duurdere producten verkopen. Als bijproduct. Daarvoor belonen ze de boer minimaal. Te weinig om de toekomst op te bouwen.

Het beleid moet zich richten op een nieuw verdienmodel. Wij boeren volgen wel met de producten.

Laatste reacties

  • Zuperboer

    Carola is aan t campagne voeren......

  • nvanrooij1

    Een voorbeeld hoe de verbeterde marktwerking voor de kringlooplandbouw dus niet werkt.
    De tijd zal het bevestigen. Het wordt trekken aan een dood paard. De politiek is weer een tijdje bezig met elkaar napraten en over een aantal jaren horen we er niets meer van.

Of registreer je om te kunnen reageren.