Redactieblog

16 reactieslaatste update:5 aug 2019

‘NOS-berichtgeving over de PAS-problemen’

De schuld van de PAS-problemen wordt door NOS zonder nader onderzoek geheel bij de veehouderij gelegd.

Ik geef eerlijk toe dat ik de invoering van het PAS en wat daarna allemaal gebeurd is altijd een beetje van een afstand heb gevolgd. Ik heb het al druk genoeg met de agrarische wereldhandel, de Partij voor de Dieren, de melkprijs, kringlooplandbouw, de EU en steenmarters. Maar nu kom ik er niet meer onderuit.

Ik was toevallig op het ministerie toen de Raad van State een streep door het PAS zette. Het rook er ogenblikkelijk naar paniek. Er wordt soms beweerd dat ze op het ministerie het liefst alle boeren kwijt willen, maar daar was op dat moment echt niets van te merken.

Schade door uitspraak Raad van State

Inmiddels is de schade van de rechterlijke uitspraak duidelijker. PAS-vergunningen zijn geschrapt, in Overijssel moeten sommige boerenbedrijven een vergunning aanvragen om een koe te weiden, en allerlei bouwprojecten liggen stil. Tot en met een industrieterrein in Noord-Groningen.

Toen dit allemaal duidelijk werd, was ik aan het fietsen langs de Loire. Het was daar gortdroog; de Loire, toch niet de minste rivier, stond op sommige plekken bijna leeg. Collega Willem Bruil zat in diezelfde tijd een eindje verder naar het zuiden, in de Dordogne. Hij heeft de warmte en de droogte in Frankrijk vorige week al behandeld, dus dat laat ik maar.

Wat weten ecologen nu van het afwegen van economische en maatschappelijke belangen?

3 ecologen

Op een avond, voor ons tentje, zag ik het bericht langskomen dat de NOS aandacht aan het ongelukkige PAS ging besteden. Ze hadden 3 (!) ecologen uitgenodigd om uit te leggen wat er moest gebeuren om toch extra rijstroken, vliegvelden en industrieterreinen te kunnen aanleggen. Hun antwoord was dat de veehouderij moest krimpen. Wel heb ik ooit.

Ik heb meteen met wankel internet een mail naar de dienstdoende NOS-redacteur gestuurd dat dit wel heel rare berichtgeving was. Als ze Marc Calon gevraagd hadden, hadden ze immers een heel ander antwoord gekregen: hef maar een aantal natuurterreinen op. Wat weten ecologen nu van het afwegen van economische en maatschappelijke belangen? Want dat is uiteindelijk de vraag die beantwoord moet worden als er geen stikstofruimte komt. Voor zo’n vraag heb je economen nodig, geen ecologen. Ik heb mezelf dan ook meteen aangeboden, maar geen reactie gekregen.

Werk aan de winkel voor LTO

Het is overigens helemaal niet zo eenvoudig uit te rekenen of een industrieterrein bij Delfzijl of een stuk snelweg economisch belangrijker is dan een deel van de veehouderij. In Delfzijl gaat het om procesindustrie waar nauwelijks mensen werken, als er zich al industrie op dat terrein vestigt. En aan het eind van de extra rijbaan staat doorgaans prompt weer een nieuwe file.

Toch vrees ik dat de benadering door de NOS in het verdere verloop van de discussie over het PAS steeds weer op zal duiken: als er een probleem is, welk probleem dan ook, dan heffen we de dierhouderij op. Kortom, werk aan de winkel voor LTO en anderen.

Lees meer berichten over het PAS

Laatste reacties

  • agratax.1

    Dirk ik begrijp je frustratie. Helaas de Nieuwsjongens bij de NOS worden betaald uit de belastingpot en moeten dan ook goede vriendjes blijven met de politieke een groep mensen die niet bepaald boer vriendelijk zijn. Boeren als onbelangrijke groep bij de verkiezingen kunnen dus eenvoudig aangewezen worden als zondebok . Hiermee is het debat over de PAS met alleen ecologen te verklaren. Dat hoor en wederhoor de basis van de journalistiek hier niet wordt toegepast, lijkt me duidelijk de partijdigheid van de NOS bloot te leggen.

  • De partijdigheid van de Staatsomroep (Nos) is al jaren een ding, de neutrale berichtgeving is er niet meer.

  • farmerbn

    Je zou ook benzinebonnen kunnen uitgeven op basis van de facturen die je kunt tonen uit 2017 minus 8%. Mensen die meer willen rijden zijn dan verplicht om benzinebonnen van anderen te kopen of een zuinigere auto aan te schaffen. Door deze regel gaat het milieu er flink op vooruit en hoeven de boerderijdiertjes niet weg. Hetzelfde kun je doen met de vliegkilometers. Hoeveel vloog je in 2005 en dat is na aftrek van 8% je vliegquotum. Tja, het is politieke zelfmoord maar het milieu gaat toch voor, of niet?

  • kleine boer

    farmerbn daar heb je een goed voorbeeld ja alles voor het milieu .....

  • Kelholt

    Goed idee farmerbn!
    Maar je zou het ook anders kunnen doen. We spreken met Brussel af dat we maar een beperkt aantal liters benzine gebruiken in Nederland en we laten het de autorijders zelf eerlijk verdelen. Tanken de autorijders in totaal meer liters dan afgesproken dan gaat voor iedereen de pomp dicht. We wijzen dan met z'n allen een paar autorijders in dikke Range Rovers aan als schuldigen omdat zij teveel hebben getankt in hun benzineslurpende wagens. Oorlog bij de pomp!

  • famboenink@hetnet.nl

    ik ben heel blij dat het u is opgevallen over de soms
    eenzijdige berichtgeving van media die het redicale midden horen te vertolken

  • Maas1

    Het valt mij mee als het nieuwe rekenprogramma er eind dit jaar is.Een vernieuwde PAS 2.0 of een geïntegreerde versie met verschillende doelen en uitstoot emissies zal nog wel een hele tijd duren,als die er komt.Tot die tijd zal het wel extern / intern salderen zijn.
    Dan kunnen wij de gebakken lucht verkopen als we daar zin in hebben. Het kon in de aankomende jaren nog wel eens storm gaan lopen bij de makelaars,enkel al dat er niet genoeg opvolgers meer zijn en we het meer dan zat zijn 24/7 klaar te staan voor de consument en vervolgens ook nog afgezeikt te worden.
    Het voedsel is al geregeld door de handels overeenkomsten.Het enigste wat ze nog moeten doen is het promoten van streekproducten bij de supermarkt.
    Boeren is een manier van leven dat leer je niet enkel in de schoolbanken je trek nu en zeker niet in de toekomst een blik boeren los.

    Het groot kapitaal kan dan zijn gang gaan.

    Mischien wel een deprimerende weergave,maar leuker kan ook ik het niet maken.

  • Zuperboer

    Hoe zit t met de N-voetafdruk van t reizende EU-circus tussen Straatsburg en Brussel?

  • Peerke1

    Goed idee geef benzine bonnen uit en laat de mensen verdeeld over de dag en nacht rijden. Met strenge controle weer een banenmaker voor de ambtenaren die dit kunnen controleren met topsalarissen.

  • ghsmale

    Zonnebokken zijn van alle tijd nu zijn de boeren aan de beurt.
    we krijgen de zelfde behandeling als de 'heksen "in de middel eeuwen
    Blijf je drijven dan ben je schuldig, zink je dan ben je geen heks en dus onschuldig.
    In beide gevallen wordt je genaaid.

  • Alco

    Toen er nog geen industrie was.
    Toen er nog geen auto's waren
    Geen vliegtuigen
    En geen veehouderij.
    Toen ontstonden er veengebieden, wat biodiversiteit verdrong.
    Rara hoe kan dat.
    Beste mensen.
    Er is altijd N aanwezig in de atmosfeer.

  • Wat je er ook van vindt, en of het nu terecht of niet terecht is, maar voor mij is zo duidelijk als maar kan dat de veehouderij , en dan vooral de rundveehouderij hier als wisselgeld gebruikt gaan worden. Vliegveld Lelystad gaat echt wel los, Schiphol gaat echt wel groeien, Amelisweerd wordt echt wel verbreed, en de stikstofruimte die ze nodig hebben halen ze bij de veehouderij vandaan. Daar kan je vergif op innemen.

  • Wanneer zegt de LTO nu eens tot hier en niet verder blijf van onze boerenbedrijven af. Wat heeft tot nu toe het verkeer en de luchtvaart ingeleverd,nog niks ,alleen maar groei in aantal en uitstoot.

  • Alco

    LTO is een slappe hap.

Laad alle reacties (12)

Of registreer je om te kunnen reageren.