Boerenblog

8 reacties

‘Agrifirm heeft niks te zoeken in China’

De lijst met ondernemingen die China – met de staart tussen de benen en veel geld achterlatend – heeft verlaten, is erg lang. Schoenmaker blijf bij je leest. Zorg er als Agrifirm voor dat je bedrijf in Nederland top draait.

Agrifirm is van plan een nieuwe fabriek te beginnen in China. Het bedrijf wil de Chinese boeren helpen door hen goed voer te leveren. Is dit in het belang van de Nederlandse boeren of is hier sprake van een CEO die zo nodig fabriekje moet spelen in het buitenland? Is hier sprake van een testosteron gedreven directeur die zo nodig internationaal wil groeien? Of is hier sprake van een stap voorwaarts om problemen in eigen land te maskeren?

Nieuw bedrijf

Het nieuwe bedrijf gaat Agrilakes heten en moet voer leveren aan Chinese boeren voor hun varkens en koeien. Agrifirm is al actief met additieven in China en wil de markt verbreden. Ze doet dat met Land O’Lakes. Dat is een grote Amerikaanse coöperatie die met name op zuivel gericht is. Diens omzet is zo’n € 15 miljard, 6 keer zo groot als Agrifirm dus. Wat opvalt in het persbericht is dat Land O’Lakes zich profileert als coöperatie met meer dan 10.000 boeren en Agrifirm als Nederlands bedrijf met 3.000 werknemers. Boerenleden worden bij Agrifirm niet genoemd.

Motivatie

Agrifirms motivatie is dat, als er geld wordt verdiend in China, dit ten goede komt van de Nederlandse veehouders. De vraag is of dit gaat gebeuren, maar de nog belangrijker vraag is of het geïnvesteerde geld ooit terugverdiend gaat worden. Bekend is dat 80% van de fusies en overnames nooit succesvol wordt. De lijst met ondernemingen die China – met de staart tussen de benen en veel geld achterlatend – heeft verlaten, is erg lang.

Groot risico

Jazeker, geld is nu goedkoop en als je niet afschrijft op goodwill kun je cashflow-matig snel iets verdienen. Maar dan heb je de investering nog niet terugverdiend. Je loopt groot risico om te moeten afboeken op investeringen in den vreemde. Daarvan zijn er voorbeelden te over. Rabo heeft in Ierland een paar miljard verloren, CRV vele miljoenen in Brazilië, ForFarmers in Engeland, Fonterra op dit moment in veel landen, Campina betaalde leergeld met een yoghurtfabriek in Rusland. En ga zo maar door.

Moeilijke tijden

Agrifirm heeft het, net als meerdere veevoerbedrijven, op dit moment niet gemakkelijk. De markt loopt terug, het aantal veehouders neemt af. Het is moeilijk goede specialisten te krijgen en vast te houden. Het is moeilijk om transport goed te organiseren. De kosten van de organisatie nemen toe en dan is de neiging groot om meer omzet te willen hebben om kosten uit te kunnen smeren. Nog steeds zijn Agrifirms fabrieken veel te complex met veel te veel voersoorten. Wij veehouders hebben niet meer dan 10 verschillende voersoorten nodig. De suggestie dat voor elk probleem er een andere voersoort moet zijn, lijkt meer marketingtechnisch gedreven dan dat het voorziet in de behoefte van de klant.

Wensen van boeren

Ik wil goed voer voor een scherpe prijs. De vraag zou moeten zijn welke bijdrage Agrifirm levert aan het verlagen van mijn kostprijs. Ik wil scherp kunnen inkopen, ook enkelvoudig voer, en daar moet Agrifirm mij bij helpen. Al 2 jaar is Agrifirm niet in staat mij de bestelde hoeveelheid gerst te leveren. Als ik 10 ton gerst bestel, krijg ik minder dan 8 ton geleverd. Dat komt doordat gerst volumineus is en het niet lukt het systeem daar rekening mee te laten houden.

Help collectief SDE aan te vragen, collectief in te kopen en collectief te financieren. Dan doe je echt wat voor je boeren

Agrifirm heeft boeren ook geholpen met zonnepanelen, Agrifirm Zon genaamd. Maar als je dat doet, doe dat dan goed. Dakverhuur levert een boer nog geen vijfde deel van het rendement in vergelijking met uitvoering in eigen beheer. Help dan collectief SDE aan te vragen, collectief in te kopen en collectief te financieren. Dan doe je echt wat voor je boeren.

Richten op Nederland

Als je geld wilt verdienen, kun je in China net zo goed, zo niet beter, fietsen verkopen dan veevoer. Die markt is heel groot. Je loopt ook geen risico op dierziekten zoals varkenspest. Dat is reden voor Cargill nu 3 voerfabrieken in China te sluiten.

Mijn conclusie: Agrifirm heeft niks te zoeken in China en zou zich meer en beter moeten richten op de onderneming in Nederland en het belang van de Nederlandse boer voor ogen moeten hebben en houden. Zorg ervoor dat je bedrijf in Nederland top draait.

Laatste reacties

  • farmerbn

    Helemaal mee eens en als de top van de cooperatie toch doorzet om in den vreemde te investeren dan zouden ze zelf ook eigen risicodragend geld moeten inleggen. Bij een flop zijn ze hun eigen geld (of villa met zwembad) zodoende ook kwijt. Eens kijken of ze dan nog willen.

  • el

    De Chinezen willen er vooral zelf aan verdienen! Ze kijken eerst de kat uit de boom en nemen daarna de handel over.

  • pinkeltje

    Ik zou zeggen laat die Chinezen het lekker uitzoeken. Een Nederlandse voerfabriek heeft daar inderdaad niks te zoeken. Chinezen gaan zich niet inzetten om de Nederlandse boer er met de winst vandoor te laten gaan. Wel willen ze graag van ons leren.

  • Goed stuk !

  • Gat

    Als CEO is het ook op familie feestjes stoer om te zeggen dat je volgende week, naar china moet.
    Dat klinkt stoerder dan veghel.

  • Tinus1

    Zeer goed stuk!

  • cor vroege

    Wij gaan onze kennis verkopen in China,HOE DOM KUN JE ZIJN!!!Precies het zelfde gebeurt bij R.F.C. we zijn van export producten afhankelijk, we komen ons zelf tegen als productie verplaatst wordt.

  • HeinCarien

    Als ik ga graven in het verleden , dan herinner ik me nog een uitspraak van mijn vader. Vroeger was er de coöperatie voor de boer, nu is de boer er voor de coöperatie. De vroegere CHV... (coöperatieve handelsvereniging) was dat. Ik vergeet m nooit meer. Deze nam ooit Landbouwbelang in Limburg over, sloot de fabriek en Veghel nam de omzet over. Binnen 1 jaar waren alle oude landbouwbelang afnemers vertrokken. Vervolgens gingen CHV en Agrifirm samenwerken.... ik zie alleen nog CHV kleuren en Agrifirm op de vrachtauto’s. Hun huidig jaartonnage voerders weet ik niet.....

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.