Commentaar

12 reacties

‘PAS hangt als zwaard van Damocles boven veehouderij’

Omvang veestapel komt telkens terug.

Drie hoogleraren krijgen bij NOS vrij spel. ‘Oplossing stikstofprobleem is heel simpel: de veestapel inkrimpen’, kopt de nationale nieuwszender. De toon is gezet. LTO Nederland wordt – terecht – als belangenbehartiger neergezet, en dat maakt het pleidooi voor technische middelen al gauw verdacht.

Nederland raakt steeds verder verstrikt in het PAS-web. Op 29 mei stelde de Raad van State het Programma Aanpak Stikstof (PAS) buiten werking. Het PAS mag niet meer worden gebruikt als basis voor tal van activiteiten als bedrijfsuitbreiding, wegenaanleg of uitbreiding van een luchthaven. Het systeem is fout, oordeelt de raad. PAS gaat uit van toekomstig positieve ontwikkelingen voor natuurgebieden. Alleen feiten tellen.

Naast veehouderij raakt PAS-uitspraak ook de andere sectoren

Aanvankelijk beperkte de verontwaardiging zich tot de veehouderij. 180 zaken liggen nog bij de RvS. Langzamerhand wordt de volledige impact duidelijker. Vorige week zette RvS een streep door drie grote projecten: verbreding A27 bij Utrecht, herinrichting voormalige vliegbasis Twente en uitbreiding industrieterrein Oosterhorn bij Delfzijl. De opening van Lelystad Airport is uitgesteld. Zeker 1.500 bouwprojecten moeten opnieuw worden bekeken. Volgens projectontwikkelaars is sprake van volslagen paniek.

Er zijn meerdere bronnen van stikstof, dus zijn er ook meerdere oplossingen

Tja, en dan raakt de PAS-uitspraak opeens iedereen. Een beschuldigende vinger richting veehouderij is gemakkelijk. Immers met een rechtszaak tegen boeren is deze ellende begonnen. Het is niet moeilijk om ‘deskundigen’ te vinden die dé oplossing willen aandragen: inkrimpen! De veehouderij staat voor 42% van de stikstofuitstoot. Kom vooral niet aan Schiphol. Een kleinere veestapel past ook in de maatschappelijke trend naar minder vlees.

In feite is inkrimping ook al ingezet met het klimaatplan. Voor de sanering van de varkenshouderij en bedrijvigheid in veenweidegebieden zijn honderden miljoenen beschikbaar. De opgekochte productierechten komen niet terug op de markt. Het gaat om zo’n 5 tot 10% van de varkensstapel. Saillant detail is dat Brussel nog steeds geen toestemming heeft gegeven voor de saneringsregeling.

Veel sectoren strijden om overheidsgeld, dus blijft veestapel discussiepunt

Gelukkig is er ook nuance, in hetzelfde NOS-bericht: “Er zijn meerdere bronnen van stikstof, dus zijn er ook meerdere oplossingen”, zegt ecoloog Sander Hunink van Ecologica. “Je kan ook denken aan strenge normen voor auto’s of verplaatsen van industrie naar minder kwetsbare gebieden in Europa.”

Tja, ook dat raakt iedereen. Nog meer overheidsmiljoenen voor de veehouderij wordt maatschappelijk niet gepruimd. Zorg, onderwijs, politie – vul het rijtje sectoren met grote tekorten maar aan – laten hun stem horen. Nee, de omvang zal heel geniepig telkens in voorstellen terugkomen. Als een zwaard van Damocles.

Laatste reacties

  • wruiten

    lekker makkelijk alles afschuiven op de veehouderij

  • deB.


    Kijk eens aan... het heeft veel grotere gevolgen voor andere sectoren, of .... nee ze halen het weg bij de veehouderij! We moeten met z'n allen!!!! eens een week niet meer leveren, aan niemand en nergens...Want dit gaat alle weldenkende perken te buiten. Plat leggen, en laat iedereen eens barsten ipv ik durf en ik kan niet! Stel slappe sukkels, LTO voorop BAH

  • Tuig

    Als er voldoende betaald wordt kunnen ze mijn stikstof overnemen.
    Er schijnt al geld geboden te worden in drukke gebieden.

  • - Deze reactie is verwijderd door de beheerder, omdat deze niet voldeed aan de regels. Zie www.boerderij.nl/huisregels. -

    Reactie gewijzigd door een beheerder

  • Vhouder

    ik denk dat er hele warme sanering aankomt

  • Vhouder

    pas wel op want als je in brabant verplicht een nieuwe vergunning aanvraagt waarin je 90 reductie hebt kun je je ingeleverde rechten ook niet meer verkopen

  • Maas1

    En zo komt het steeds dichterbij dat bij monde van Jesse Klaver hij er nog wel wil zijn voor de over gebleven industrie! Hoe help je een land zo snel mogelijk naar de knoppen, zo dus.

  • ghsmale

    als een boer stopt en vervolgens ook drie keer per jaar op vliegvakantie gaat veranderd er niet zoveel.
    Goed dat het stikstof virus meerdere sectoren raakt, de landbouw is al jaren de pispaal

  • agratax.1

    PAS hangt niet alleen als Zwaard van Damocles boven e veehouderij, maar als Zwaard van Damocles boven de gehele Nederlandse Samenleving. Dit laatste blijkt uit de rem op bouw en infrastructuur etc. Hiermee komt nl. ons hele verdien model in een dwangbuis, waarvan de negatieve gevolgen die van de veehouderij ver overstijgen. Dit alles dankzij de besluiten genomen in Brussel door politici die de gevolgen van hun besluit niet hebben overzien. Dit schaar ik onder het hoofdstuk "Incompetent leiderschap". Hiermee is onze Democratie verworden tot een vorm van ambtelijk bestuur waarbij de carriere van de afgevaardigden zwaarder weegt dan de maatschappij die hen hun vertrouwen heeft gegeven.

  • Alco

    Toen er nog helemaal geen veehouderij was, laat staan industrie, vliegtuigen en auto's. Ontstonden er veengronden door overmatige plantengroei.
    Rara. Hoe kon dat.

  • farmerbn

    Dezelfde politici tekenen het acoord in Parijs en andere stommiteiten. Als een Amerikaanse President de wijsheid heeft om niet te tekenen wordt hij verketterd. Je moet nooit iets tekenen als je niet weet wat het gaat inhouden. Dat is ook hier wel gedaan en nu zit je met de gebakken peren. Gelukkig treft het niet alleen de landbouw maar de hele samenleving. Geweldig om dat een beetje van een afstand te mogen bekijken. Het slimste jongetje van de klas hè, die Hollanders.

  • jan hospers

    We hebben te veel ambtenaren die te graag tegen de landbouw schoppen en mn op ministerie van LNV

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.