11 reactieslaatste update:27 mei 2019

‘Hoog tijd voor hogere rijsnelheid trekkers’

Akkerbouwer Piet Keur heeft een boete gekregen voor te snel rijden met zijn trekker. Hij bepleit een snelle invoering van een hogere rijsnelheid. De doorstroming van het verkeer en de veiligheid op de weg zijn ermee gebaat, stelt hij.

Wanneer gaat de wettelijk toegestane snelheid voor trekkers nu eindelijk eens naar minimaal 40 kilometer per uur? Of misschien wel 50 kilometer per uur! Vanmorgen werd ik met mijn 1 jaar oude, door de dealer zo afgeleverde en afgestelde, 42,6 kilometer per uur rijdende MF 5613 trekker aangehouden door 3 overduidelijk ijverige agenten.

Ik was volledig in de veronderstelling dat ik niks verkeerd deed. Toch werd ik op de provinciale weg van Nagele naar Ens (Flevoland) aan de kant gezet met mijn trekker. Er werd mij te verstaan gegeven dat 25 kilometer per uur toch wel echt de maximaal toegestane snelheid is. Of ik maar even mijn rijbewijs wilde laten zien. En dan krijg je gelijk een boete. Enig gevoel voor omstandigheden, zoals verkeersveiligheid et cetera, is niet aan de orde. Dat is allemaal niet belangrijk. Wet is wet en daarmee punt.

Te veel verschil in snelheid tussen tractors en (vracht)auto’s is in mijn ogen onverantwoord

Vervolgens heb ik mijn weg vervolgd. Met 25 kilometer per uur rijdend ben ik ongeveer 6 kilometer verderop, na Schokland, weer gelaserd door dezelfde agenten. Zij hadden toen ook al weer de volgende boer beboet.

Foto: Jan Willem Schouten
Foto: Jan Willem Schouten

De sliert automobilisten achter mij heeft de traag over de weg kruipende tractor verwenst. Na Schokland waren 2 van de automobilisten het zo zat, dat ik werd ingehaald over een doorgetrokken streep en verdringingsvlak. Collegaboeren die aan het werk zijn op de omliggende akkers belden mij op en vroegen wat ik aan het doen was: tractor stuk of zo?

Gevaarlijke situaties voorkomen met verhogen snelheid trekkers

Te veel verschil in snelheid tussen trekkers en (vracht)auto’s is in mijn ogen onverantwoord, dat leidt tot te veel gevaarlijke situaties. Met 40 à 50 kilometer per uur voor landbouwverkeer (deze snelheden worden nu al gereden door een meerderheid van de trekkers) krijg je een veel betere doorstroming van het verkeer. Dat geldt zeker op provinciale wegen.

Gaat er nu na meer dan 7 jaar eindelijk eens wat gebeuren?

Als meer rondwegen worden opengesteld voor het sneller rijdende landbouwverkeer, betekent dat minder landbouwverkeer in de kernen van steden en dorpen. Door verhoging van de toegestane rijsnelheid van trekkers wordt ook iets gedaan tegen niet verantwoord inhalen en plotseling hard moeten remmen door auto’s. Deze zaken hebben op dit moment nog juist veel gevolgen voor het daarop volgende verkeer.

Ik ben niet de enige die dit vindt. LTO en de politiek in Den Haag vinden ook dat de wetgeving al enige tijd is verouderd en moet worden aangepast. Deze aanpassing moet tegelijkertijd met de kentekenplicht voor tractoren (Europese Unie) nog door de Tweede en Eerste Kamer. Dat gaat waarschijnlijk eind van dit jaar gebeuren. Na het vele voorbereidende werk van wegbeheerders, LTO en andere instanties gaat er nu na meer dan 7 jaar eindelijk eens wat gebeuren?

Ondertussen blijven overijverige agenten, die de wet naleven zoals hun geleerd is, aan argeloze nietsvermoedende boeren de boetes geven voor te snel rijden. Misschien is het een idee om vooruitlopend op de nieuwe wetgeving het gezonde boerenverstand te gebruiken en geen boetes meer te geven voor dit ‘zware’ delict.

Foto

  • Foto: ANP

    Foto: ANP

Laatste reacties

  • pinkeltje

    Na meer dan 7 jaar? De politiek is hier al zo'n 40 jaar mee bezig!

  • Leeuwma

    ik heb dit jaar al voor 1000 euro aan boetes binnen,waar de politie mee bezig is ik weet het niet boete 1 auto van rechts geeft geen voorrang die ik probeer te onwijken en raak daarbij een vluchtheuvelpaal toen ik bekomen was van de schrik was de auto nergens meer te zien dus weg vervolgd. Is er iemand die een foto heeft gemaakt van het voorval dus op de bon door rijden na ongeluk 500 euro boete. de tweede keer ik lever elk jaar ongeveer 150 vrachten stro aan een hakselbedrijf,daar bij moet ik oficieel door de bebouwde kom reis van 10 min met ale gevaarlijke situaties die iedere trekker bestuurder kent. Nu ik en alle andere leveranciers rijden over de provinciale weg, wat bij de herinrichting van de stad ook 3 jaren mocht maar nu weer is verboden, deze route duur ongeveer 20 seconden dus super veillig.maar niet voor onzen vlijtige wetshandhaver, houd mij aan trekt de deur open, en zegt u krijgt een boete voor rijden op de rondweg en een boete voor afvallende lading kosten boete weer 500 euro waar zijn we mee bezig.

  • Vhouder

    40 is hard zat

  • massy

    40 is meer als hard genoeg anders moet je gewoon een vrachtwagen kopen.

  • JanV230

    Meneer rijdt dus met de personenwagen ook altijd volgas? En op de (auto)snelwegen is het verschil ook al 20 tot 50 km/uur tussen personenwagens en vrachtwagens.

    Maar lekker blijven roepen die snelheid omhoog te laten gaan. Alle voertuigen die sneller KUNNEN EN MOGEN zijn verplicht om een (digitale) tachograaf te gebruiken.

    Mocht dat gebeuren, en die dag is dichterbij als menigeen denkt, dan zijn de rapen helemaal gaar. Dan komt er ook een prima controle mogelijkheid op de arbeidstijden wet en een rijtijdenwet zoals het vrachtverkeer nu ook mee te maken heeft.

    Ik denk dat geen boer er vrolijk van wordt als ie op donderdagmiddag zijn werk moet stoppen omdat zijn rijuren op zijn, en hij maandagochtend pas weer een trekker mag aanpakken........

  • Erik Bouman

    40 km/h gaat het worden maar dan wel maximaal. Maar mooi dat u LTO noemt in dit stuk. Volgens mij waren zij het die altijd tegen zijn geweest. Zelfs op de laatste ATH waren ze voor, maar trokken ze een paar dagen later deze belofte in. Anders was er al lang een verandering geweest. Dus niet alleen mopperen op de politie. Er zijn meerdere partijen.

  • Gat

    Gewoon 50 km per uur. 40 is maar traag als je 50 gewend bent. Je kunt tenminste een beetje met het verkeer mee rijden. Bij 40 haal je een elektrische fietsers niet eens meer in.

  • janengertie

    Een trekker met 25 km kun je nog inhalen eentje met met 50+ kom je niet een voorbij en dan ook nog veel telefoongebruik op de trekker ze zijn echt levensgevaarlijk op de weg

  • kleine boer

    40 meer als hard zat die 50 kunnen halen dat maar zelden duurt erg lang voor ze aan de 50 zitten tijdwinst is er amper alleen de dieselboer lacht .

  • pinkeltje

    Gaat niet alleen om de trekker, maar ook om wat er achter/aan hangt. Gezond verstand blijft de beste maatregel. Op sommige wegen is 50 veiliger dan 40 en is 60 nog beter, in andere situaties is 15 al meer dan zat. En dan die leuke verkeersdrempels en hobbel en bobbels in de weg! Haalt inderdaad de snelheid er uit, maar voor landbouwverkeer niet bepaald een vooruitgang....

  • boerke brabant

    voor softdrugs is er toch ook een gedoogbeleid ? of zijn we hier met twee maten aan het meten ?
    25 is wettelijk , maar in een aantal gevallen niet wenselijk

Laad alle reacties (7)

Of registreer je om te kunnen reageren.