Boerenblog

4 reactieslaatste update:22 feb 2019

‘Richt energie op mensen die ons voedsel wél kopen’

Pasgeleden waren we uitgenodigd bij het intieme afscheidsfeest van een van onze slagersklanten.

Dit was een grote eer. 4 jaar geleden besloten wij onze afzetketen te verkorten. Niet door middel van een boerderijwinkel, maar door rechtstreekse levering aan slagers en chef-koks. Deze omschakeling koste heel veel inzet, maar de energie die dit oplevert is onbetaalbaar.

‘Informatie over veehouderij klopt niet’

Op het feestje noemde de slager het bezoek aan ons bedrijf als een van de hoogtepunten in zijn loopbaan. Met 3 bussen vol klanten kwam hij naar onze boerderij om te laten zien waar het vlees vandaan komt. De slager vertelde dat deze dagen hem enorm veel energie hadden gegeven en dat klanten hem er nog steeds voor bedanken. “De informatie die we in de krant lezen over de veehouderij klopt helemaal niet!”, zeiden ze. Een mooier voorbeeld van Samen Sterk kan ik niet bedenken.

Energie nodig

De energie die we door onze verbinding krijgen, hebben zowel de slager als wij nodig om onze way of life vol te kunnen houden en positief te blijven voor de volgende generatie. Bedrijfsopvolging is ook in de slagersbranche een grote uitdaging.

Op valentijnsdag maakten veehouders een afspraakje met critici. Een mooi initiatief, maar krijg je er energie van, vraag ik me af.

Goodwill van Nederlandse consument

Op de terugweg van het feestje zei mijn man: “Weet je eigenlijk wel hoe bijzonder het is dat we iedere week complimenten krijgen over ons vlees?” Daar had hij gelijk in. Ik gun dat ook alle andere producenten van Nederlands voedsel. Daarom moeten we met zijn allen blijven uitdragen wat we doen en waarom. Ook sectoren die exportgericht zijn, hebben belang bij de goodwill van de Nederlandse consument. Al is het alleen maar omdat zij daardoor minder vatbaar zijn voor leugens van milieu- en dierenactivisten.

Energie richten op mensen die ons voedsel kopen

Ik vind dat we al onze energie moeten richten op de mensen die ons voedsel wél kopen. Onze sectoroverstijgende boodschap is de grote meerwaarde van Nederlandse producten. Deze boodschap is positief en voor iedereen te begrijpen. Ik wens iedereen daartoe heel veel positieve energie!

Laatste reacties

  • Bennie Stevelink

    Uitstekend standpunt waar ik mij graag bij aansluit: onze energie richten op het grote publiek wat onze producten wel koopt en ons niet dood vechten tegen veganisten die toch niet voor rede vatbaar zijn.
    Open boerderij dagen, zichtstallen, weidegang dagen, Boerburgertweet, dat is de juiste communicatie, gericht op positief en neutraal publiek.

  • Goed artikel, inderdaad met bepaalde critici in gesprek blijven is inderdaad tijdverspilling !

  • husky

    De vraag is komen de echte "stadse" die zowiezo al tegen boeren zijn wel naar z'n open dag?

  • kleine boer

    Husky jawel die komen en gaan misstanden zoeken.... en blijven daar over zeuren Maar ik woon tegen een woonwijk over het algemeen valt het hard mee er is echt maar een enkeling die zeurt de meeste begrijpen een boer prima al lijkt het of half nl tegen is dat komt omdat de tegenstanders enorm hard roeptoeteren ....en doe mee eens is hoor je niet.

Of registreer je om te kunnen reageren.