ANP-55527712_web

Boerenprotest

Lees in dit dossier al het nieuws, achtergronden en interviews rondom het boerenprotest.

Terug naar dossier
Redactieblog

96 reacties

‘Stikstofprobleem: ontkennen kan niet meer’

“Ontkennen dat er een stikstofprobleem is kan niet meer”, zegt Hanna. “Schuilen kan nog wel, schuilen bij elkaar.”

“Ontkennen kan niet meer, ik zou niet weten hoe”, neuriet Hanna als ik voor de koffie aan de keukentafel schuif. Ze zingt een parodie op de mooie evergreen van Frans Halsema: Vluchten kan niet meer, ik zou niet weten hoe. Ik knik instemmend: “Je hebt gelijk. Ontkennen dat er een stikstofprobleem is kan niet meer.” Hanna zingt verder: “Schuilen kan nog wel, schuilen bij elkaar.”

Ik realiseer me dat we dat nu ook doen. Allemaal onder de paraplu van het Landbouw Collectief. Samen houden we nu nog die paraplu omhoog. Maar hoe lang nog?

Ongenuanceerde uitspraken

“Wees blij met wat er nu is”, zegt Hanna wijs en ze heeft gelijk. Vorige week was ik tussen de actievoerders in Arnhem. Van nature ben ik geen actievoerder en ik huiver bij de ongenuanceerde uitspraken van Farmers Defence Force. Daar wil ik niet bijhoren.

Vooral jonge boeren voeren actie

Tussen de actievoerende boeren voelde ik me prima thuis. Wat me opviel was dat ik veel ouder ben dan hun gemiddelde leeftijd. Er waren vooral jonge boeren, die genoeglijk actie voerden. Van buiten was het indrukwekkend te zien. Ik was met de auto en kwam ze tegen. De grote trekkers met borden op de hef en felle lichten aan naast elkaar op de weg. Indrukwekkend. Er kon geen auto ontsnappen.

Een vredige boerendemonstratie met een groot probleem: we ontkennen de stikstofcrisis

Op het plein was de sfeer plezierig. Ze bekeken elkaars trekkers en dronken een pilsje. Dat laatste bleek overigens niet zo verstandig, want in de Gelderlander las ik in reacties dat de actievoerders met drank op op de trekker stapten. Overdreven. Het was een enkel flesje, vaak ook nog 0.0.

Jonge boer ontkent probleem stikstof

Erger vind ik dat veel jonge boeren ontkennen dat er een stikstofprobleem is. Net zoals het onderzoek ‘De staat van de boer’ in Trouw ook al aangaf. De stikstofcrisis is volgens velen door Den Haag gemaakt. Thierry Baudet werd vaak aangehaald. Die zegt immers ook dat er geen probleem is. Een kwart van de boeren wil op hem stemmen. Dat is meer dan de stemmers, die voor het CDA kiezen.

Samenvattend: een vredige demonstratie met een groot probleem: we ontkennen de crisis.

Ik zing met Hanna mee: “Ontkennen kan niet meer”.

Al het nieuws, achtergronden en interviews over de boerenprotesten vind je in dit dossier.

Laatste reacties

  • bankivahoen

    Als je leugens maar blijft herhalen gaan steeds meer zielen er vanzelf in geloven.
    Dat is het dogma waar de hedendaagse bevolking steeds maar mee wordt geconfronteerd. Op het gebied van klimaat, milieu en veiligheid is alles toegelaten om het gepeupel in een steeds strakker keurslijf te persen. Krijgt de politiek het niet klaar helpt de rechter wel mee om dit te bewerkstelligen. Democratie 2.0 noemen we het maar.

  • farmerbn

    En waarom is dat probleem er alleen in Nederland? Als de buurlanden geen stikstofprobleem hebben, kan dat probleem er ook niet zijn in Nederland.

  • agrismolders

    Het is maar hoe je het bekijkt, als er de laatste 30jaar over stikstof werd gepraat hadden het automatisch over de boeren ( en we hebben ook al 2/3 gereduceerd) alleen met de uitspraak van mei geldt het niet alleen meer voor de de boeren maar ook de rest van NL die moet ook gaan reduceren! En als je dan als overheid zegt ,de agrarische sector moet net als de rest zijn steentje bij gaan dragen ,dan steekt dat enorm!! Volgens mijn kun je beter zeggen wat de agrarische sector de laaste 30 jaar gedaan heeft en dat moet de rest van NL ook gaan doen!! En daar heb bij ons geen extra regels voor nodig, want wij reduceren continu bij elke nieuwe vergunning, het probleem zit hem bij de rest van NL die moeten nu ook aan de gang !!

  • wilhelmus01

    Stikstof, co2 en andere "gevaarlijke" stofjes.........
    Gaat ome rijk en de melkfabriek geld voor innen of korten op je melkgeld.
    Lang leve WNF, natuurmonumenten en greenpeace.

  • Er is ook geen stikstofprobleem als de boeren dezelfde criteria maar mogen gebruiken als wat de overheid gebruikt voor de industrie ,beneden de 10.000 kg uitstoot niet vergunningsplichtig.Ik denk dat de jonge boeren het goed zien en minder naar de NOS kijken als vergaderboer.

  • Renate

    Zolang de industrie zonder vergunning zoveel mag uitstoten, en de overheid/rivm geen inzicht wil geven in de gebruikte rekenmodellen, dan kom ik tot 1 conlusie: ER IS GEEN STIKSTOF PROBLEEM. Er is een haags probleem, daar hobbelt vergaderboer achteraan. Het is net als reklame. De kracht daarvan is herhaling. Snap niet dat daar nog iemand in trapt.

  • Tinus1

    Het probleem is dat de gemiddelde politicus en burger bang is voor de evolutie! De aarde veranderd continue doorntoedoen van het één of ander, maar de (westerse) mens is bang geworden omdat ze goed weten dat ze het niet beter kunnen hebben, als ze het hebben nu. En dat mag koste wat kost niet veranderen, in ieder geval niet voor het gevoel. We weten dat we te royaal leven maar willen dit niet toegeven! Gevolg is dat we proberen onze ziel te redden door allerlei kromme bochten te verzinnen om maar ons gevoel te vreden te houden.

  • Zuperboer

    Een gecreeerd probleem hoef je niet te ontkennen, dat bestaat gewoon niet. Dat vergt enig nadenkwerk Boerderij-redactie. Succes ermee en Goede Jaarwisseling. Oh ja, denk even om de N-uitstoot heren, dames en genderneutrale redactieleden. Vuurwerk is zó 2018, dus skip dat ff thuis. Is vast makkelijker dan 8,3% van je dieren naar de slager sturen. En een gelukkig nieuwjaar dames en heren.

  • Bennie Stevelink

    Nu zegt Vergaderboer waarachtig hetzelfde als Calon. Toen Calon dit zei, in een bepaalde context en subtieler dan Vergaderboer, was het land te klein. Wat gingen de anti-LTO boeren tekeer.
    Nu horen ze het ook eens van een ander.

    We zien dat FDF uit elkaar begint te vallen. Een Friese boerin is er al uit gestapt. De FDF wil alleen actie voeren waarbij het stikstofprobleem niet serieus wordt genomen. Ze bieden geen reële oplossing.

  • massy

    Het komt nooit meer goed in dit land iedereen bemoeit zich met elkaar of denkt wel wat te moeten zeggen over een ander en dat kan niet dus het wordt gewoon een grote puinhoop.wat een fijn land.

  • veldzicht

    Het blijkt maar weer ook vergaderboer is gehersenspoeld en loopt ook al te mekkeren over dat z.g. stikstof probleem wat de natuurgebieden aantast.Nou ga maar eens kijken in de natuurgebieden,alles staat er florissant bij en een dode boom en bos brandnetels bij waren er vroeger ook wel,alleen nu komt het door de stikstof van de boeren. Maarja,de milieubeweging loopt al decennia lang te zoeken en te wroeten de boeren de schuld in de schoenen te schuiven van de klimaat en natuur verandering. terwijl dat er niks mee te maken heeft.

  • Sjefo

    De overheid heeft het probleem gecreëerd,
    Een argument is mij niet duidelijk, heeft de overheid dit probleem met opzet gecreëerd om de landbouw fors in te krimpen of is het gewoon een stommiteit.
    Welke gedachten er ook achter zitten het is en blijft schimmig.
    En vergaderboer, vooraleer je allerlei insinuaties uitkraamt zou ik eerst alle lopende onderzoeken afwachten, zoals, de data van RIVM, waarom duurt het zolang ? de meet gegevens in de landen, zijn de gemanipuleerd ? de industrie, hoe is de stand van zaken t.a.v. de vergunning verlening ? de bouw, wat heeft de bouw ondernomen om stikstof te reduceren ? het verkeer, hoeveel miljoen auto’s erbij de laatste +/- 15jaar, de impact hiervan ?
    De krimp van de veehouderij, de impact hiervan ?
    De opnamen van geproduceerde stikstof in de veehouderij in relatie met de geproduceerde stikstof door de veehouderij op de Nederlandsche landbouw grond.
    Vergaderboer, die insinuaties hierboven geschreven is prietpraat van de bovenste plank.
    Boeren die snappen het nu die zijlijn deskundigen nog !!

  • farmerbn

    Nog twee en een halve week en dan gaan we weer lekker met de ketsplaat wat land zwart maken.

  • Renate

    @bennie, jij en vergaderboer zijn uit hetzelfde lto hout gesneden als judas calon.
    En hoe vreemd is het dat friese lto boeren op de 18de naar het nlto gebouw gingen om te zeggen dat ze het met de lto niet eens zijn.. dit had 15 jaar geleden gedaan moeten worden.
    Troost je, de FDF is sterk, die blijft. En niet alleen jonge boeren steunen ze.
    Hou daarom op met je heers en verdeelzaaierij.

  • john***

    Zolang de depositie op landbouwgrond groter is dan de emissie van de landbouw heeft de landbouw geen stikstofcrisis. .

    We kunnen uiteraard wel meer stikstof opnemen en exporteren dan we nu al doen. Maar dat heeft wel een prijskaartje of vraagt meer flexibiliteit van de politiek heilige huisjes om de landbouw in een hoek te drijven zullen moeten vervallen. Meer dierlijke mest gebruiken en meer stikstofrijke producten exporteren maakt dat de landbouw nox vanuit de industrie omzet in kwalitatief goed voedsel wat weer geexporteerd kan worden

  • U heeft gelijk vergaderboer er is een bureaucratisch probleem inzake stikstof.
    Maar u erkend dus ook een reëel probleem veroorzaakt door stikstof;

    Nou prima VERGADERBOER leg dan eens uit wat het stikstof probleem precies is.
    En waarom we hier in Nederland last van hebben.

    En wilt u ook enkele voorbeelden noemen waar het slecht gaat met de natuur, bijvoorbeeld voor het gebied Noordhollands Duinreservaat, hier waren namelijk in 2004 geen habitattypen in Klasse C en nu 7 habitattypen in deze laagste klasse C.
    En waarom gaat het slecht met de weidevogel "De Wulp" in de duingebieden aan de Waddenzee. SOVON vindt namelijk dat dit doorstikstof komt,u ook ??

    m.a.w. Waar gaat het slecht met de natuur, graag benoemen locatie en habitattype, ik wil er graag wat aan doen.....

    ben benieuwd
    vr gr René de Jong

  • Het is toch ook vreemd dat de MOB zich niet druk lijkt te maken over de industrieën zonder NB vergunningen en geen probleem heeft met het gedogen van bedrijven met een uitstoot onder de 10.000 kg , waarbij de gemiddelde uitstoot van de agrarische bedrijven ,vergeleken daarmee in het niet valt, of was het de MOB het er alleen maar om te doen om de landbouw in de hoek te drukken.Het hele MOB verhaal begint er ook eentje te worden met een luchtje.

  • De roverheid heeft dit probleem bedacht omdat ze uit zijn op de grond van ons en omdat er nu teveel tegenstand is vanuit de landbouw proberen ze ons via calon en nu ook vergaderboer uit elkaar te drijven maar zolang den Haag blijft meten met twee maten zullen we schouder aan schouder blijven strijden onder aanvoering van fdf

  • Alco

    Ik heb het al heel lang gezegd dat @Vergaderboer ook tot de groene brigade behoord.



  • veldzicht

    Het ergste is als je door je eigen''vrienden'' wordt aan gevallen.Ik hoop dat vergader boer in een volgende collum schrijft,sorry boeren ik heb mij vergist dat hele stikstof verhaal heeft er niets mee te maken en is er door de overheid met de haren bijgesleept de boeren een schuld gevoel aan te praten zo dat ze makkelijker rond die natura 2000 gebieden worden weggepest voor zo weinig mogelijk geld uiteraard.

  • familiejansen@kliksafe.nl

    Inderdaad zulke boeren als vergaderboer zij n erger dan een heel hok vol d66 'ers en groenlinksers..

  • Firma Vellenga

    Kunnen we even allemaal naar de video van Prikkebord kijken: Het ware verhaal van de "stikstof crisis" en dan vooral de laatste 10 minuten. Ik roep dit al een paar jaar en het is eng om nu steeds meer dezelfde geluiden te horen. Laat het even op u inwerken

  • Bennie Stevelink

    @John***, jij hebt toch voldoende verstand om te weten dat jouw redenering niet klopt. Toch hang je dit verhaal nog weer een keer op.
    Het verhaal van uitstoot versus vastlegging geldt alleen voor CO2 maar niet voor stikstof. Bij stikstof gaat het om de vraag hoeveel van JOUW stikstof op een bepaald natuurgebied neerkomt. Hoeveel stikstof van anderen op je eigen grond terecht komt en daar wordt vastgelegd veranderd daar niets aan.

  • agratax(1)

    Als de boeren hun stikstof uitstoot gaan terug brengen door geen of aanzienlijk minder mest(stoffen) te gebruiken. Volgens veel Haagse specialisten (zo noemen al deze mensen zich) de enige uitweg uit het Stikstof probleem zien in einde dierhouderij en gebruik dierlijke mest, alleen nog in de vorm en hoeveelheden die onze voorouders tot hun beschikking hadden. Dan zal onze productie ook net zijn als die van hen en zal het landschap verworden als wat zij als normaal beschouwden. Kale dorre zandvlaktes of heidevelden met spontane bomen groei. Wil de ecoloog en natuurbeschermer dit beeld, NEE hij wil het mooie beeld van de schilderijen het beeld van dat moment. Ik heb ervaren wat enkele decennia geen of minimale bemesting tot gevolg heeft, braakland met spontane bos groei zonder bloemetjes en bijtjes en een biodiversiteit. Helaas onze zgn. wetenschappers hebben dit nooit aan den lijve ondervonden. Voor hen was en is de linkse politiek heilig en dus is het gevolg van het communisme (verarmd platteland) voor hen het ideale wereldbeeld met de door hen gedroomde biodiversiteit. Over de wat er na de val is gebeurd met de kloof arm en rijk zal ik maar zwijgen en al helemaal over wie na de val de nieuwe rijken zijn geworden.
    Laat het een teken aan de wand zijn!!

  • wilhelmus01

    Hoeveel stikstof komt er op een natuur gebied terecht???
    Onze stikstof komt tot 75 km ver naar beneden op een N2000 gebied.
    De snelweg hier voor ons huis die vervuild maar 3 km.
    En de scheepvaart maar 5 km.
    Schiphol slechts 900 meter.
    Gezien die 75 km bestaat er dus geen stikstofprobleem.

  • Hilhorst100

    Het ergste van alles , zakkenvuller multimiljoenair Frans T Reist de hele wereld rond en heeft een onnodig extreem giga woonhuis,. Als iedereen zoals hem leeft was de wereld nu al ten onder gegaan. En wel zeggen hoe een ander het doen moet.

  • Bennie Stevelink

    @vellenga, welke video is dat?

  • Axl

    Volgens mij zijn alle boeren bijna overspannen hoe ze reageren op de plannen van schouten. Die zijn volgens mij heel redelijk als je er rustig over nadenkt.
    Als ze eerst de vergunningen en amoniak van niet meer gebruikte stallen en boeren die graag willen stoppen opkopen is het probleem grote deels opgelost voor die boeren en voor het teoretische stikstof probleem.
    Voor de overblijvers is er dan weer rust en voor degene die bang zijn voor hun groei mogelijkheden dat was is en bijft moeilijk in nederland
    Je kunt je trouwens ook afvragen of de groei de laatste 30 jaar veel geluk en winst gebracht heeft.
    Volgens mij heeft dat bij de meeste boeren alleen geleid tot meer werk en schulden en de waarde van de grond niet zo hard gestegen was stond 50 % van de bedrijven nu financieel onder water

  • Firma Vellenga

    Heer Stevelink VIDEO: Het ware verhaal achter de stikstofcrisis staat op nieuws van gisteren. Ik zou graag uw mening willen horen.

  • 306lsa

    hoi Firma Vellenga , bedoelde je deze?? <>
    die kreeg ik er voor toen ik : het ware verhaal achter de stikstof crisis ,in typte op YouTube
    Of deze? <>
    Gaat er ook over?

  • stormwind

    Het ware verhaal achter de stikstofcrisis <>

  • veldzicht

    Een min verhaaltje van vergaderboer en een klap in het gezicht voor al die boeren,mensen in de bouw en grondverzet die hebben geprotesteerd op het Malieveld en elders in het land voor het behoud van hun bedrijf en tegen alle onterechte beschuldigingen die hun is aangewreven.Ik ben zelden zo pisnijdig op vergaderboer geweest.

  • Firma Vellenga

    Stormwind, ja dank.

  • Attie

    Hanna en Vergaderboer, beetje raar doen..??

  • Maas1

    @13:53 Inderdaad zo kun je het zien
    Er zullen er veel heel veel stoppen dat zat al in de pijplijn,alleen door de gecreëerde stikstof problematiek zal het alleen maar versnellen.
    Velen boven de 50 stellen zich nu al de vraag om er voor tijdig uit te stappen,laat staan als je al helemaal geen opvolger hebt dat is toch de realiteit.Er zijn al gemeentes die aan het inventariseren zijn wie er blijft en wie niet,geloof het of niet maar ook deze hebben een mogelijk groot probleem met de leegloop en verloedering die ongetwijfelt zou kunnen ontstaan. De Narcotica staat vaart er wel bij. Er zal nog een tijd komen dat men denkt waren er maar meer boeren.

  • Bennie Stevelink

    @Vellenga, ik heb de video bekeken. Een aantal feiten kloppen wel, zoals het niet openbaar willen maken van meetgegevens over depositie. Daar wordt veel wantrouwen mee veroorzaakt. Voor de rest wordt er een bizarre complot-fantasie omheen gehangen die echt niet serieus is te nemen.

  • Alco

    @ Vellenga. Daar zal @Bennie zijn eigen draai ook wel weer aan geven.

  • moeten we dhr Bennie S wel serieus nemen...
    ..

  • Firma Vellenga

    Heer Stevelink, ik kan alleen maar hopen dat u gelijk hebt....

  • famboenink@hetnet.nl

    ha ha ongenuanceerde uitspraken aan andere mensen toewijzen
    te wijl vergaderboer nog nooit een column heeft geschreven zonder ongeuaceerde uitspraken en een half jaar later weer omgekeerde beweringen neerpennen zekers

  • famboenink@hetnet.nl

    probleemmatisch terwijl de jongeren boeren via bijvoorbeeld copeduim voor de leefomgeving
    de stikstof reductie van de afgelopen 30 jaar kunnen vinden ruim 60 procent
    blijven de oudere npo sprookjes volgen hoe groot het probleem wel nie is
    zelfs bij de boeren # problematisch
    uitraad is er stikstofdepositie
    wil je dit niet zou je weer schapen moeten weiden op de hei
    en turf winnen op het veen net als 100 jaar geleden

  • Jeannettedekker@hotmail.com

    Stikstof probleem ontkennen kan niet meer...vergaderboer zit de boel op zijn minst flink op te naaien.....deze kop kan toch geen toeval zijn...

  • peters

    Ik denk dat vergaderboer een beetje te diep in het glaasje heeft gekeken met de kerst.

  • gjh

    wat een dwaas verhaal De basis is bij elkaar gelogen door het RIVM

  • EL

    Zoek eerst eens uit wie het stikstof probleem heeft veroorzaakt! De overheid dacht dat die boeren zomaar gingen inleveren! Niet dus.

  • RonaldB

    Typerend voor de Boerderij om dit zo te plaatsen
    Ze zijn net als Ons kabinet op zoek naar een nieuw verdienmodel
    Reportages over nieuwe stallen lukt niet meer
    Ze moeten iets nieuws verzinnen om de krant mee te vullen
    Maak 1 of meerdere langjarige problemen en je kunt weer een poos verder
    Net zo lang meeliften op de groene golf tot de lezersclub uitgeroeid is
    Het is een strategische keuzevrijheid

  • husky

    Jammer dat er nooit niemand microfoontjes in de vergaderzaaltjes in Den Haag heeft gehangen waar dit alles bekonkeld is.

  • Maas1

    @gjh dat ben ik met je eens,als het fundament niet goed is zal het wankelen.

  • Beste Vergaderboer,
    Jonge boeren onderkennen juist wel dat er een probleem met stikstof is ontstaan.
    Problemen die zijn veroorzaakt door de Natuur en Milieu organisaties met steun van de linkse politieke partijen.Door nu in aktie te komen proberen zij om in de toekomst hun bedrijfsvoering veilig te stellen.

  • Bennie Stevelink

    @20:04, er is dus een politiek probleem? Verder niets?

  • Dre van Helmond

    We hebben in Nederland een stikstof probleem maar de oorzaak is de natuur doelen die in een land met een achtergrond depositie van stikstof van meer dan 21 kg stikstof per ha op heel Nederland ,en natuur doelen van 0.006 kg stikstof per ha niet haalbaar zijn.
    Als je heel Nederland opschoont vermest de Heide en het een of ander veenmosje nog door de depositie van het buitenland.

  • kleine boer

    Bennie ja verder niets. Meeste vervuiling is niet bekend of telt niet mee. Wanneer komt er een auto quotum en wanneer een personen quotum ? juist ja daar praat de politiek niet over dus er is een politiek probleem

  • kleine boer

    <>

  • Beste Bennie ,
    Natuur en Milieu gesteund door de linkse partijen is al tig jaren bezig de agrarische sector te minimaliseren.De stikstof is de bekende druppel die de emmer doet overlopen .

  • Nou Vergaderboer, een hele hoop vrienden erbij, maar dat was wsl ook uw bedoeling met uw tegendraadse opmerkingen.
    Maar had u al wat natuur gevonden die aantoonbaar verslechterd is door stikstofdepositie ??

    Ik heb nog wel een voorbeeld gevonden van een N2K in zeer matige staat, allemaal in Klasse C. Alle habitattypen in klasse C NIET best....
    Oosterschelde heet dit natura 2000 gebied.

    Nou ik kan u melden dat van deze habitattypen, die de reden waren voor de aanwijzing, er één stikstof gevoelig is dus dit zou met stikstof te maken kunnen hebben indien deze in klasse is gedaald.
    Maar helaas dit was al bagger in 2004 en is nog steeds bagger.
    De overige habitattypen H1160 H1310 H1320 & H1330 zijn 3 wel in klasse gedaald echter dit heeft NIETS, helemaal NIETS met stikstof van doen.

    Het staat er ook gewoon bij dat dit is ontstaan door de aanleg van de deltawerken, dus kunstmatige verkrijging zullen we maar zeggen....
    <>

    vr gr René

  • kanaal

    stikstof is een zegen er zonder groeit er niks.

  • zeer vreemd allemaal 40 jaar geleden waren er 2,5 keer zoveel koeien en minder dan de helft auto s van nu en was er geen stikstof of co2 probleem maar toen in de jaren 80 en vooral 90 de auto snel op kwam zetten kwamen de problemen dus de boer moest emissiearm uit rijden nu er 6 auto s op een koe zijn wordt noch steeds naar het veestapeltje gewezen zeer begrijpelijk omdat alle onderzoekers in de auto rijden het wordt tijd dat de waarheid boven tafel komt

  • Hoorn Boer

    Laat de vergaderboertjes onder ons maar lekker vergaderinkje spelen, dan zorgen de actievoerende boeren wel voor de echte veranderingen!

  • Kringloopboer

    @ kleine boer als alle vliegvelden hetzelfde probleem hebben . Wordt het huren van stikstof nog duur .
    En dan zijn er ook nog boeren die vinden dat stikstof uit de sector in de sector moet blijven .
    Gr kringloopboer

  • Kringloopboer,je begrijpt het niet of wil het niet begrijpen.De sector die de vergunningen op orde heeft en het nodige heeft gereduceerd,wordt als schuldige gebrandmerkt,terwijl andere sectoren buiten de landbouw die niet of nauwelijks vergunningen en wel giga uitstoot hebben worden ontzien en ook nog een gedoogbeleid erbij van onder de 10.000 kg uitstoot geen vergunningsaanvraag,daar moest je in de landbouwsector mee aankomen.

  • Bennie Stevelink

    Mijn standpunt in de stikstof-discussie:

    Tot voor tien jaar had ik 250 vleesvarkens naast de koeien. Aan het eind van het jaar moest ik de stalbalans opmaken voor de mestboekhouding. Aan de ene kant de fosfaat die met biggen en voer was aangevoerd. Aan de andere kant de fosfaat die met vleesvarkens en mest was afgevoerd. Het kwam nagenoeg op nul uit: de afvoer was even groot als de aanvoer.
    Dezelfde berekening met stikstof. Deze kwam niet op nul uit, er was een enorm gat. De hoeveelheid stikstof die met biggen en voer was binnengekomen was veel groter dan er met vleesvarkens en mest weer uit was gegaan. En dan te bedenken dat ook al een correctie was toegepast voor gasvormige verliezen. De werkelijke gasvormige verliezen (ammoniak emissie) was dus nog veel groter dan waar in de correctie van was uitgegaan.
    Het is onwaarschijnlijk dat dit in de melkveehouderij anders is.

    De veehouderij veroorzaakt dus wel degelijk een flinke stikstof uitstoot. Dat staat voor mij vast.
    Wel blijft het voor mij een vraag welk deel daarvan in de natuur terecht komt. Op welke afstand slaat het neer? Dat maakt een groot verschil in depositie. Dit moet nader onderzocht worden.
    Ook twijfel ik aan de correctheid van de aanwijzing van de natura2000 gebieden.

    Gezien de grote emissie die de veehouderij veroorzaakt, lijkt het mij in alle gevallen nuttig te zoeken naar stalsystemen die minder emissie veroorzaken.

  • Maas1

    @Bennie je doelt waarschijnlijk nog op het Minas stelsel,waarin de verfijnde en fosfortaire berekening methodes waren. Het kan natuurlijk zo zijn dat jou milieukundige manier van varkens houden niet correspondeerde met de veronderstelde waardes. Bovendien hadden de stikstof gehalte betrekking op het dier in verliezen van groei of toename daarin. Milieukundige berekeningen van houderijsystemen ( NH3) hebben betrekking op vergunningen dit heeft niets met de mestwet te maken. Ongetwijfelt zou het kunnen zijn wat jou doel is van jou betoog,aan de andere kant zijn er ook systemen die meer afvoer realiseren als verondersteld.

  • kleine boer

    bennie en is de natuur na het stoppen met varkens veranderd? Je hebt ook berekend en niet gemeten...

  • veldzicht

    En heb je ook berekent waar die stikstof is gebleven?op je eigen land waar je eigen gewassen weer van groeiden of kilometers ver weg naar het natuurreservaat.Het heeft er eigenlijk niet zo veel mee te maken,ze willen een deel van de boeren kwijt,ze lopen ook te miepen over de duinen bij Den Haag en de Waddeneilanden als er gebieden zijn waar weinig vee is is het daar wel en toch vergrast het vanwege stikstof uit de veehouderij!

  • john***

    Gasvormige verliezen zijn bij beter leven stallen per gemiddeld aanwezig dier ook hoger dan bij traditioneel. Per m2 roosteroppervlak is het gelijk.

    Bij berekening van de gasvormige verliezen moet dan ook niet uit worden gegaan van het gemiddeld aantal aanwezig dieren. Maar de hoeveelheid roostervloer.

  • Bennie Stevelink

    @Maas1, ik heb het over de mestboekhouding nadat de Minas was afgeschaft. Het “stikstof gat” in de varkenshouderij is een bekent probleem en ontstaat doordat de werkelijke emissie hoger is dan de emissie waar in de correctie voor “gasvormige verliezen” van wordt uitgegaan.

    Na afschaffing van de Minas wordt in de melkveehouderij de mestproductie forfaitair of via BEX berekend. In de varkenshouderij via stalbalans.

  • Bennie Stevelink

    @John, bij Beter Leven is er meer hok-oppervlakte per dier, daardoor dus ook meer rooster-oppervlakte per dier?

    Je bent het in ieder geval wel met mij eens dat de veehouderij een forse emissie veroorzaakt? Bij varkens wordt deze deels opgevangen door luchtwassers (voor zover deze werken), bij de melkveehouderij gaat het gewoon de lucht in.
    Zoals ik al eerder zei: in hoeverre deze in natuurgebieden terecht komt valt nog over te discussiëren.

  • Maas1

    <>

    <>

    <>



    <>
    <>

    Een goed gezond 2020!

  • RonaldB

    Bennie toch. Zelf denken is te leren.
    Waarom ga je niet in op het geschetste hierboven?
    De flinke krimp in rundvee, emissie-arme technieken die voor flinke reductie van emissie gezorgd hebben!
    Groei verkeer en industrie is extreem geweest met de daarbij behorende uitstoot.
    Zelfs een kleuter snapt dat het rivm verhaal niet klopt
    Ook wanneer je alle uitstoot in Nederland verbiedt en alle mensen deporteert is de wensnatuur niet te realiseren door de BEREKENDE achtergronddepositie
    Daar praten we namelijk over: berekeningen op basis van berekende input
    Maar wanneer je graag in het paradijs gelooft mag dat natuurlijk
    Ik houd een flinke slag om de arm door het corrupte rivm

  • agratax(1)

    Afgelopen dagen nog wat gepraat met stedelingen en die zien wel een probleem met -hun- natuurgebiedjes. Daarna komt de echte reden en dat is niet het teveel aan landbouwhuisdieren, maar de import van Stikstof via soja bonen om deze dieren te laten groeien en te laten schijten. M.a.w. de ongeremde kap van het Amazone Oerwoud is hun echte zorg en dat komt van onze vlees, melk en eieren productie. Zij horen niet het argument dat Brazilie eerst olie voor biobrandstof uit de bonen perst en daarna het schroot aanbiedt als eiwithoudend veevoer en het laatste nieuws "uitbreiding van bijmenging soja diesel" is hen al helemaal ontgaan. We lezen natuurlijk allemaal selectief en daarna graven ons in om ons eigen territorium te verdedigen. Laten we als boeren proberen voldoende goede argumenten te vinden om de "tegenpartij" tot andere inzichten te brengen. Ook al zullen die niet direct de voedselzekerheid dienen en de boeren een beter bestaan opleveren. Minder zinloze regels en aangepraat schuldgevoel zou al een mooie vooruitgang zijn.

  • Maas1

    De wereld is in beweging hoewel de meeste geimporteerde soja gecertificeerd is.
    Beweeg bovendien de EU voor het gebruik van diermeel!
    ( Kringloop )



    <>



  • Bennie Stevelink

    @RonaldB, beter lezen! Ik maak onderscheid tussen EMISSIE (uitstoot) en DEPOSITIE (neerslag). De emissie kan vrij nauwkeurig bepaald worden op verschillende manieren. Ik heb dat gedaan doormiddel van de stalbalans voor varkens, waarbij ik fosfaat heb gebruikt als referentie ter controle. In één van de filmpjes waar @Maas1 een link voor geplaatst heeft, wordt door CBS uitgelegd dat zij de emissie bepaalt hebben doormiddel van de fosfaat-stikstof verhouding.
    De emissie kan dus goed berekend worden en staat ook wel vast. Wat NIET vast staat en NIET goed berekend kan worden is hoe groot de DEPOSITIE vervolgens in natuurgebieden is.

    Wat in de natuur terecht komt zet oa Geesje Rotgers vraagtekens bij. En ik dus ook.
    In het eerste filmpje van @Maas1 praat Jan Cees Vogelaar over VERZURING. Dat is iets anders dan VERMESTING waar het huidige stikstof beleid op gericht is.
    Jan Cees Vogelaar zegt in dat filmpje dat “het nooit verkeerd is om emissie te beperken”. Dat is nou precies het standpunt wat ik ook heb.

    Ik zie in de filmpjes van @Maas1 niets wat afwijkt van mijn standpunt.

  • Bennie Stevelink

    @Maas1, dat laatste filmpje van jouw sluit naadloos aan bij verhalen die ik hoor van een goede kennis van mij die bij Investeringsmaatschappij Oost werkt. Deze investeringsmaatschappij is eigendom van de provincies Gelderland en Overijssel en heeft tot doel nieuwe initiatieven in de economie te ondersteunen. Hij komt veel bij startups van Wageningen: nieuw opgestarte bedrijven die zich bezig houden met insecten productie. Eerst waren ze bezig om insecten te produceren voor veevoer, zoals in jouw laatste filmpje getoond wordt. Nu zijn ze bezig om insecten te produceren ter vervanging van eieren als ingrediënt in menselijke voeding.
    Het grootste deel van de eieren wordt niet als ei gegeten maar wordt gebruikt als ingrediënt voor van alles en nog wat. Deze ontwikkeling zou enorme gevolgen kunnen hebben voor de eierafzet.
    Het kan ook gevolgen hebben voor de markt voor bijproducten omdat bijproducten gebruikt worden om de insecten te voeren.

  • farmerbn

    Samenvattend: Het probleem zit niet bij emissie maar bij de berekende depositie en de zeer lage norm voor natuurgebieden. Die berekening is dus een probleem van het RIVM en de lage norm voor natuurgebieden een politiek probleem. Boeren zijn niet genoemd dus hebben eigenlijk geen probleem tenzij zij de schuld krijgen van RIVM en de politiek.

  • RonaldB

    Bennie, je zegt de veehouderij heeft een forse emissie
    Fors is een relatief begrip wat vaak uitgelegd wordt als 46%
    Ik vind de uitstoot van de landbouw niet fors maar beperkt, klinkt veel leuker en doet recht aan de inspanningen die we al gedaan hebben
    Beperkte uitstoot bereiken we door alle uitstoot in Nederland mee te tellen!!
    Door mee te gaan in de term fors gooi je onterecht benzine op het linkse framingsvuur
    En dan de depositie:
    Wanneer blijkt dat ammoniak binnen een kleine straal van de stal zich verspreidt is het economisch nutteloos om in te zetten op kostprijsverhogende dure stalsystemen.
    Eerst duidelijkheid van het rivm en de gemeten depositie voor je een zinnig woord kunt zeggen over de zgn stikstofcrisis , laat staan dat je er nu een mening over kunt hebben

  • Alco

    Natuur gebieden waar in de verste verten geen veehouderij is reageren precies hetzelfde!!!!

  • jfvanbruchem1

    hee vergaderboer,ik hoor niks van Hans ,of heb tie niks meer te vertellen?
    en laat Hannamaar zingen,we hebben in het zuiden de klok weer horen luiden.

  • Maas1

    @Bennie het is meer van dit

    <>

    Ongetwijfelt zou het kunnen zijn dat leegstaande bedrijfs gebouwen gebruikt gaan worden voor insecten kweek.

  • meter

    Nobel van je om allerlei initiatieven te ontplooien om je emissie te beperken Bennie echter als de industrie in de Randstad niet als onderdeel van het probleem wordt gezien (volgens mevr Rotgers wordt een substantieel gedeelte niet meegeteld), bedrijven zonder vergunning gewoon kunnen blijven dooropereren en de bevolking zo ontzettend hard blijft doorgroeien, blijft het een druppel op een gloeiende plaat en dus weggegooid geld.

  • Alco

    Maas. Insecten hebben toch ook voeding nodig?
    Maar goed, het voorkomt gesleep met voeding.
    Trouwens. Hoe is het nu met dit bedrijf, want het is een drie en half jaar oud filmpje.

  • BO(skabout)ER

    weer een onzin verhaal; overigens is Vergaderboer een verzinsel. Dus deze onzin komt uit de mond van de boerderij redacteuren.

    Als je de stikstof onzin geloofd, dan heb je in mijn ogen een tik van de molen gehad.

  • 306lsa

    Dit is ook een filmpje over stikstof <>

  • Maas1

    @Alco in de onderstaande link toekomst pluimveehouderij onder 2.3.1. (Kringloop) en meer. We zullen zien..



    <>

  • wiljo

    Er is zeker een stikstof probleem, een deel van de stikstof valt op de landbouwgrond. Dan bemesten we met dierlijke mest bij tot de fosfaatgebruiksnorm vol is. Dan is er nog steeds een tekort aan stikstof om gras of aardappel land te bemesten. Gelukkig is hiervoor kunstmest uitgevonden, anders was het stikstofprobleem nog groter.
    NEE, IK ONTKEN NIET DAT ER EEN PROBLEEM IS. Maar het probleem is nu nog op te lossen.

  • kleine boer

    Wiljo 👍👍

  • Mts. v.d. Bos-Weidenaar

    iedereen mag natuurlijk zijn mening verkondigen en dat er wel of geen stikstof probleem is kan ik niet weten want ik kan het niet meten, wat ik wel weet dat als je het verhaal maar vaak genoeg hoort je het vanzelf begint te geloven, toch heb ik inmiddels zeer mijn twijfels of dit wel echt een probleem is of dat de overheid dit probleem gecreëerd heeft om de boerenstand te halveren om ruimte te maken voor huizenbouw en verdere economische belangen voor Nederland, er wordt een zeer dubbelle agenda gevoerd en dat baart mij meer zorgen dan de stikstof, welke de natuur gewoon nodig heeft, maar men wil hier dusdanig verschralen dat elk beetje stikstof al te veel zou zijn, luistert u eens naar dit verhaal, misschien dat u dan weer een andere kijk krijgt. <>

  • magele

    Vergaderbier is ook al aangestoken door linkse leugenaars en de weg volledig kwijt

  • veldzicht

    Is er iemand die vergaderboer kent of weet waar hij woont,of is het verzonnen figuur door Boerderij?

  • Bennie Stevelink

    Ik heb een idee wie het zou kunnen zijn, maar ik zal dat nooit uitspreken.

  • farmer135

    Uitspreken hoeft ook niet Bennie, alleen maar intoetsen

  • Firma Vellenga

    Vorig jaar heb ik geschreven naar Boerderij daar ik vergaderboer maar achterhaald nieuws vond brengen waar ik helemaal niets mee kan. De reactie was niet zodanig dat ik denk dat het door Boerderij zelf wordt gedaan...

  • farmerbn

    Niet alles geloven Vellenga. Het is een redacteur van boerderij. Je ziet wel eens een 'niet boeren' opmerking en dan weet je het meteen.

  • Firma Vellenga

    Dan valt het mij wel erg tegen. Ik dacht dat het een oude zemelaar was die zich heel belangrijk vindt door de stukjes die hij schrijft waar veel reactie op komt. We horen het vast wel vroeg of laat. Ik maak me daar ook niet druk om we hebben wel grotere problemen

  • veldzicht

    Er moet toch iemand zijn die vergaderboer kent met met een vrouw die Hanna heet en zoon hans die eerst thuis werkte toen een groot bedrijf in Polen opzette,na weer een paar jaar naar Amerika ging daar een bedrijf opzette en nu is hij weer bij zijn Pa en Ma.Om eerlijk te zijn heb ik zo mijn twijfels of er iets van waar is.

  • Alco

    Vergaderboer heeft een grote duim.

  • EL

    De klimaatgekte en alles eromheen is een afleidingsmanoeuvre van de overheid, en voor de bankensector een moneymaker! Intussen stroomt het land vol met emigranten!

Laad alle reacties (92)

Of registreer je om te kunnen reageren.