Redactieblog

2 reacties

‘Hoe effectief is de roettax?’

Is de roetveegpiet net het land uit, arriveert de roettax. Deze extra heffing van motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt volgend jaar ingevoerd.

Als een woord wordt aangevuld met tax of taks, dan is dat niet positief bedoeld. Een taks of tax is een belasting die als extra heffing of straf wordt gebruikt. Denk aan de vleestaks (hoog btw-tarief) die sommige mensen willen invoeren. Het idee is dan dat er minder vlees wordt gegeten als het duurder wordt. Hetzelfde idee gaat op bij de invoering van de roettax.

Heffing voor oudere diesels

De roettax is een extra heffing voor oudere dieselauto’s die volgend jaar ingaat. Het idee is dat als het rijden in deze vervuilende auto’s duurder wordt gemaakt, ze vanzelf uit ons straatbeeld verdwijnen. Op zich een logisch idee. En dat zal ook best wel werken, maar niet op de manier zoals het nu wordt ingevoerd. De roettax is veel te laag om effect te sorteren.

Geen roettax voor trekkers

De extra heffing geldt voor auto’s en bestelwagens die op diesel rijden en die geen fabrieksroetfilter hebben en fijn stof uitstoten van meer dan 5 milligram per kilometer. Eigenaren van zo’n voertuig moeten vanaf 1 januari 2020 15% meer motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) betalen, de fijnstoftoeslag. Voor een gemiddelde auto die op diesel rijdt en tussen de 1.350 en 1.450 kilo weegt, kost dat € 225 per jaar.

Over trekkers is overigens geen roettax verschuldigd. Die zijn namelijk vrijgesteld van MRB.

Goed voor de schatkist, slecht voor de portemonnee en neutraal voor het milieu

Volgens mij zijn er weinig mensen die vanwege een extra heffing van € 225 hun auto of bestelwagen inruilen. Wel komt er natuurlijk meer geld binnen bij de staat. Goed voor de schatkist, slecht voor de portemonnee van de burger en neutraal voor het milieu. Op de website ovi.rdw.nl kan iedere autorijder op kenteken checken wat voor gevolgen de nieuwe regeling heeft.

De invoering van een roettax vind ik op zich geen slecht idee. Dat die oude stinkende diesels eerder opgeruimd worden, is natuurlijk goed. Maar doe dat dan rigoureus met een flinke extra heffing die wel effect heeft. Deze roettax is alleen maar goed voor de schatkist en niet voor het milieu.

Laatste reacties

  • pinkeltje

    Waar maken ze zich druk om? DIe oudere diesels maken verdwijnen vanzelf. Daar zijn geen stoom en kokend water voor nodig. Het is alleen mensen onnodig op kosten jagen. Ja, goed voor de schatkist! Zo ken ik er nog een paar. Huizen die niet volgens de hoogste standaard van dit moment zijn te isoleren verplicht afbreken?

  • Gat

    Als je oude vuile diesels weg haalt, blijven er oude vervuilde diesels over. Maar het is niet die vervuilde diesels het probleem. Het probleem is de omloopsnelheid. De autofabrikanten krijgen te weinig orders, daarom is die treiter taks.

Of registreer je om te kunnen reageren.