Commentaar

1 reactie

‘Consument een handje helpen’

We krijgen een nieuw voedsellogo: Nutri-Score. Staatssecretaris Paul Blokhuis heeft de knoop doorgehakt over de opvolger van ‘het groene vinkje’ – dat niemand kende. Voedingsmiddelen krijgen straks een kleurige sticker die consumenten houvast moet geven bij keuzestress in de winkel.

Het nieuwe label maakt met kleuren duidelijk hoe gezond een product is. Dat is al heel wat, maar meteen ook een (noodzakelijke) beperking: het gaat niet over de productiewijze of duurzaamheid. Het in Frankrijk ontwikkelde systeem heeft meer beperkingen. Zo kijkt het niet naar je hele menu, maar alleen naar dat ene product. Het komt ook niet op verse groente, terwijl die juist als zeer gezond te boek staat.

De verwachtingen over de sturende kracht van ‘de consument’ en ‘de markt’ zijn nogal eens veel te hoog

Maar er zijn wel degelijk plussen. Ten eerste de onafhankelijkheid. Dit logo is niet commercieel gedreven (zoals een heel oerwoud van andere keurmerken), wat de betrouwbaarheid bevordert. Veel organisaties staan er achter, waaronder de voedingsmiddelenindustrie én de consumentenbond. En het is uitgebreid getest en onderzocht.

Impact beperkt

De impact voor de primaire sector is beperkt. Maar er is wel een les. Dat zo’n logo nodig is, bewijst dat de consument kennelijk niet in staat is zelfstandig gezonde keuzes te maken. Wat zegt dat dan over zijn vermogen om duurzame producten te kiezen? De verwachtingen over de sturende kracht van ‘de consument’ en ‘de markt’ zijn nogal eens veel te hoog.

Eén reactie

  • farmerbn

    Hoe onafhankelijk is onafhankelijk? En wat is een gezond product? Straks blijkt dat alleen een fles water 'gezond' is omdat daar geen zout, vet en suiker in zit. Want dat zullen de speerpunten worden. Wat heb je aan een rood etiket op een zak suiker? Wel fijn voor voedingsmiddelenproducenten omdat ze voor minder vet, zout en suiker een hogere prijs kunnen vragen.

Of registreer je om te kunnen reageren.