ANP-55527712_web

Boerenprotest

Lees in dit dossier al het nieuws, achtergronden en interviews rondom het boerenprotest.

Terug naar dossier
Boerenblog

6 reactieslaatste update:3 okt 2019

‘Hoe verder na 1 oktober?’

Terwijl ik dit schrijf, is de boerenactie nog in voorbereiding. Als u dit leest, voltooid verleden tijd. Sinds het initiatief vraag ik me nog vaker af: waar doen we het voor? Met de sociale media als een soort drijfzand van negativiteit.

Velen geven ‘de consument’ de schuld van onze misère omdat zij kiezen voor goedkoop. Maar is dat wel terecht? Hebben wij hen wel voldoende geïnformeerd over de meerwaarde van Nederlands voedsel?

Groots aangepakte styling keurslagerij

Vorige week mocht ik de 24-jarige slager Max ondersteunen bij de heropening van zijn Keurslagerij. Max heeft de styling groots aangepakt inclusief een foto van ons als boer op zijn gevel omdat hij gelooft in volledige transparantie over zijn vlees.

Hoe het kon dat boerin Agnes geld moet toeleggen op haar melkveebedrijf, of wij genetisch gemodificeerde mais voeren en of wij ook ossen hebben van boerin Suzanne

Bewust maken over keuze Nederlands voedsel

Tijdens het uitdelen van 1.000 broodjes pulled beef gemaakt van de briskets van onze dubbeldoelkoeien, vroegen de klanten van Max mij het hemd van het lijf. Hoe het kon dat boerin Agnes geld moet toeleggen op haar melkveebedrijf, of wij genetisch gemodificeerde mais voeren en of wij ook ossen hebben van boerin Suzanne? Ik genoot van het directe contact met dé consument en deed mijn best om iedereen in korte tijd bewust te maken over de keuze voor Nederlands voedsel.

Ik hoop van harte dat de actie van 1 oktober een nieuwe aanzet is tot Samen Ster

Nieuwe aanzet tot Samen Sterk

Een meneer vraagt me, genietend van ons vlees: “Mevrouw, is het eigenlijk nog wel leuk om boerin te zijn?” De vraag raakt me, temeer omdat de vrouw van een bevriende slager mij een maand eerder dezelfde vraag stelde. Ondernemen betekent ook op tijd je verlies nemen, zelfs als dat stoppen met je bedrijf betekent. Uit onderzoek blijkt dat 4 van de tien boeren overwegen om te stoppen. Ik hoop van harte dat de actie van 1 oktober een nieuwe aanzet is tot Samen Sterk. Samen in de agrarische sector, zonder het oude wij-zijdenken én samen met de bewust kiezende Nederlandse burger/consument. Of het nog niet te laat is, gaat de tijd ons leren.

Al het nieuws, achtergronden en interviews over de boerenprotesten vind je in dit dossier.

Laatste reacties

  • Trot

    Klopt niet hebben wij wel want ons altijd verteld dat de consument eist ,vraagt dus hebben ons best gedaan Maar als ik dan op tv zie dat varkens vlees niet gekocht wordt is dat de bevestiging van goedkoop wint het van de eisen

  • pinkeltje

    De consument eist maar bar weinig. De inkoper van het grootwinkelbedrijf bepaalt welk product past in de strategie van de grootgrutter. Die bepaalt tot op zekere hoogte wat we eten. Vervolgens staat toch een ieder met types als Annemarie van Gaal voorop constant te toeteren dat de consument op zijn centen moet letten, moet kijken en vergelijken en gaan voor het goedkoopste? En de Antoinette Herzenbergs van deze wereld weten ook precies hoeveel (hoe weinig) een bedrijf mag verdienen...…..

  • Bennie Stevelink

    De verwarring met consumenten ontstaat doordat het platteland eigenlijk twee producten levert waar de consument belang bij heeft: het product voedsel en het product recreatieve leefruimte. Die twee producten zijn in de beleving van de consument aan elkaar gekoppeld.

    Als een marktonderzoeker aan een consument vraagt wat hij belangrijk vindt voor voedsel dan antwoordt hij wat hij belangrijk vindt voor het product recreatieve leefruimte. Dan gaat het om “duurzaam, diervriendelijk, biologisch, natuurinclusief, weidevogels, biodiversiteit, kruidenrijk weiland en vooral kleinschalig. Dit wordt door de marktonderzoeker ten onrechte gekoppeld aan het product voedsel.
    Komt de consument in de supermarkt dan zijn het product voedsel en het product recreatieve ruimte van elkaar gescheiden. In de supermarkt gaat het eenzijdig om voedsel, de recreatieve ruimte speelt daar geen rol. Dan koopt de consument op basis van wat hij werkelijk belangrijk vindt voor voedsel. Dat blijken dan allemaal fysieke kenmerken te zijn zoals: vers, gezond, lekker, veilig en betrouwbaar.

    Het is dus niet zo dat een consument niet wil betalen. Het probleem is dat de consument alle eigenschappen die hij noemt bij marktonderzoek in werkelijkheid voor voedsel helemaal niet belangrijk vindt. Het vindt dat alleen belangrijk voor de recreatieve ruimte die het platteland biedt.

    Wordt vervolgt....

  • Bennie Stevelink

    Vervolg.

    Het platteland moet dus aan een hele lijst “duurzaamheids” eisen voldoen, die eigenlijk een eufemisme zijn voor recreatieve en nostalgische waarden terwijl het voedsel wat van het platteland komt niet aan die eisen hoeft te voldoen.
    Als je dat eenmaal in de gaten hebt wordt duidelijk dat wij de verduurzaming van het platteland nooit via de supermarkt kunnen bekostigen. Er moeten dus radicaal andere keuzes gemaakt worden.

  • koestal

    Hou druk op de ketel.

  • veldzicht

    Over 14 dagen is"Den Haag" alles vergeten en gaan ze door als of er niks gebeurd is, die mooie milieu en natuur plannetjes moeten door gaan.Wat denken die boertjes wel dat ze ons kunnen stoppen met hun trekkers en onze mooie plannetjes in de wielen kunnen rijden.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.