Redactieblog

8 reacties

‘Toch maar elektrisch gaan rijden?’

De elektrische auto is nog steeds het fiscale troetelkindje van de overheid. En al die belastingvoordelen hebben effect. Het aantal elektrische auto’s en laadpalen is de laatste jaren explosief gestegen. Maar wat zijn nu eigenlijk al die voordelen die een ‘stroomauto’ ten gunste vallen?

Ten eerste een lage bijtelling voor de auto van de zaak. Vanaf 2019 geldt een gecombineerd bijtellingspercentage. Het bijtellingspercentage van 4% is van kracht tot een cataloguswaarde van € 50.000, maar vervalt daarboven, waardoor er over het meerdere 22% bijtelling moet worden betaald. Het bijtellingspercentage van een volledig elektrische auto is dus nog steeds erg gunstig ten opzichte van overige auto’s. Voor die andere auto’s geldt in de meeste gevallen een bijtellingspercentage van 22% of hoger.

In het jaar van aanschaf kan de extra aftrek oplopen tot € 10.800

Ten tweede de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Vamil. Op de investering in een volledig elektrische auto kan MIA geclaimd worden. Over de investering in een volledig elektrische personenauto kan tot een bedrag van € 40.000 27% MIA geclaimd worden. Dit betekent dat in het jaar van aanschaf de extra aftrek kan oplopen tot € 10.800. Dat is toch mooi meegenomen, net als de willekeurige afschrijving op grond van de Vamil. En ook de bijbehorende laadpaal kan – onder voorwaarden – in aanmerking komen voor de MIA en Vamil.

Een laadpaal kan - onder voorwaarden - in aanmerking komen voor MIA en Vamil. - Foto: ANP
Een laadpaal kan - onder voorwaarden - in aanmerking komen voor MIA en Vamil. - Foto: ANP

Ten derde de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm). Bij de aanschaf of het importeren van een auto in Nederland is bpm verschuldigd. Het tarief van de bpm is afhankelijk van de C02-emissie. Hoe vervuilender de auto, hoe meer bpm. Voor volledig elektrische auto’s hoeft geen bpm te worden betaald. Er geldt een nihiltarief.

Ik ga toch nog maar eens aan het rekenen wat het voordeligste is

Tenslotte, als vierde, de motorrijtuigenbelasting. Ook hiervoor geldt een vrijstelling voor volledig elektrische auto’s. Voor de plug-in hybride auto (t/m 50 gram/km uitstoot) geldt een vrijstelling van 50%.

De fiscale verleidingen om een volledig elektrische auto aan te schaffen als ondernemer zijn groot. Zo groot zelfs dat ook ik aan het overwegen ben om er een aan te schaffen. Maar ondanks al dat fiscale snoepgoed blijft de aanschafprijs nog erg hoog. En of het uiteindelijk onder de streep financieel voordeliger is om mijn dieseltje in te ruilen voor een elektrisch vehikel, betwijfel ik ook. Ik ga toch nog maar eens aan het rekenen wat het voordeligste is. Al is het wel lastig om niet zomaar te zwichten voor al die fiscale verleidingen.

Laatste reacties

  • boergert

    nog een voordeel vergeten: het verbruik is ongeveer 15 kwh op 100 kilometer van de meeste E auto's Daar kan geen diesel tegen op. Ik ben om, het bevalt uitstekend.

  • kleine boer

    Zo een E auto is toch een kolengestookte auto... alleen komt de rook ergens anders uut de piep

  • Gerd

    Kleine boer helmal eens. Eemshaven is dicht bi

  • Alco

    Juist @Kleine boer.
    Men doet net dat elektrisch rijden het milieu spaart. Maar dat is geenszins waar.
    Elektriciteit moet opgewekt worden met steenkool wat nog veel vervuilender is dan diesel.
    De melkauto laadt bij ons ook met stroom van mij en de FC zegt daarmee duurzaam te zijn.
    Zolang er geen 100 % 'groene 'stroom is, is dat een misvatting.
    Het is net als asbest van een dak halen en ergens anders weer te plaatsen.
    De situatie wordt voor jezelf interessant als je zelf elektriciteit opwekt en teveel hebt, waardoor terug leveren weinig oplevert. ( Wat overigens per direct veranderd moet worden als men echt duurzaam wil zijn)
    Maar in deze situatie is tanken met je eigen stroom natuurlijk zeer lucratief.

  • agratax.1

    Hoe lang kunnen deze voordelen gehandhaafd worden in een land waar steeds meer mensen op en onder het bestaansminimum leven ondanks het feit dat ze werken. Ik zie dat deze cadeautjes binnen enkele jaren zijn omgezet in afdrachten aan staatskas. Dan zijn alleen de schone lucht en de verminderde geluidshinder nog over als positief item en het enorme koppel. Niet te vergeten in de winter koude voeten en handen anders kom je niet thuis na een ritje wegens energie gebrek.

  • G. Peltjes

    Eerst zonnepanelen op je dak en dan elektrisch rijden.

  • boergert

    helemaal mee eens, de zonnepanelen liggen er bij mij al 7 jaar en dus kan ik nu elektrisch rijden voor ongeveer 2 ct per kilometer.

  • Nieuw.

    Zielig, zorg voor een goed en goedkoop electrisch openbaar vervoer dan pakt toch niemand zijn eigen auto. OV rijd altijd volgens vaste routes en bijvoorbeeld bussen kunnen ook effecient op electrisch rijden omdat ze telkens bij een vast laadpunt uitkomen.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.