Boerenblog

‘Nederlandse product als Sterk Merk’

Iedere supermarkt en voedselgroothandel heeft tegenwoordig een MVO-statement. Maar wat betekent Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen eigenlijk in relatie tot ons als Nederlandse voedselmakers, vraag ik me af.

Alle Nederlandse agrarische ondernemers, geen enkele sector uitgezonderd, hebben een aantoonbaar hogere kostprijs die het directe gevolg is van Nederlandse wet- en regelgeving. Onze regeldruk gaat verder dan de uitgangspunten in internationale handelsakkoorden, maar ook verder dan de minimumnorm die voor onze Europese collega’s geldt. Dat levert in de praktijk een grote concurrentie-achterstand op die nauwelijks wordt vergoed.

Enkele voorbeelden zijn de zeer lage norm van toegestaan residu op Nederlands groente en fruit, de hoge milieuregels en inrichtingseisen bij bouwaanvragen en de welzijnseisen die bij ons 9 van de 10 keer hoger liggen dan de landen om ons heen.

Het moet toch eigenlijk heel eenvoudig zijn om dit aan onze Nederlandse consumenten uit te leggen?

Meerwaarde inzichtelijk maken

Het is de kunst om bij de export van onze producten deze meerwaarde van de hoge Nederlandse productiestandaard inzichtelijk te maken en daardoor een plusje op de verkoopprijs te bedingen. Maar het moet toch eigenlijk heel eenvoudig zijn om dit aan onze Nederlandse consumenten uit te leggen?

Nederlands product prominent in schap

Toch doen we dat niet en ook onze belangenbehartigers en afzetorganisaties pakken deze taak naar mijn mening niet actief genoeg op. Ik vind het de maatschappelijke verantwoordelijkheid van supermarkten om Nederlandse producten prominent in het schap te gaan etaleren. Winkelinrichters kennen allerlei technieken om producten extra onder de aandacht te brengen bij consumenten. Het zou fantastisch zijn als bijvoorbeeld de Hollandse appels op ooghoogte komen te liggen, in rood-wit-blauwe veilingkisten, al dan niet subtiel geflankeerd door een Franse Granny Smith op de achtergrond. Met de hoge voedselkwaliteit van Nederlandse producten als Unique Selling Point (USP) kunnen supermarkten voor ons het verschil maken zonder geïmporteerde producten af te kraken.

Het verschil in biologisch, gangbaar en met of zonder papieren keurmerk is wat mij betreft ondergeschikt aan de gezamenlijke marketingkracht van het Nederlandse product als Sterk Merk

Gezamenlijke marketingkracht van Nederlandse product

Ik ben er 100% van overtuigd dat de bewustwording van de consumenten in ons eigen land positief zal worden aangewakkerd als we hierin samen optrekken. Het verschil in biologisch, gangbaar en met of zonder papieren keurmerk is wat mij betreft ondergeschikt aan de gezamenlijke marketingkracht van het Nederlandse product als Sterk Merk.

Ik wens alle Nederlandse agrarische ondernemers de waardering die wij verdienen en een flinke teug meewind in 2019.

Of registreer je om te kunnen reageren.