Redactieblog

9 reacties

‘Kiloknaller slecht voor imago boer’

“Wakker Dier is weer wakker na de zomervakantie”, verzucht Hanna. “Heb je de tv-spotjes tegen kiloknallers van Albert Heijn gezien?”

Onsmakelijk en slecht voor het imago van de kuikenmester. En dan te weten dat veel vlees uit het buitenland komt, waar ze veel minder zeuren over het welzijn van de dieren”.

“Die spotjes zijn goed voor de kuikenmesters”, werpt Hans tegen. ”Ze richten zich via Albert Heijn tot de consument. Dat is recht op het doel af. Niet kankeren op de boer, maar de verbruiker wijzen op zijn verantwoordelijkheid. Want de consument bepaalt via zijn of haar aankopen wat de boer produceert. Ik vind dat ze op de juiste weg zijn met hun acties.”

Lees verder onder het Facebookbericht.

Plofkippen

“Het blijven onsympathieke spotjes”, geeft Hanna zich niet meteen gewonnen. “De consument krijgt het beeld van plofkippen met een slecht leven voorgeschoteld. Door Wakker Dier worden ze weer met de neus op die beelden gedrukt. Ik denk dat ze daardoor straks helemaal geen kippenvlees kopen. Ook niet de duurdere Beter Leven-kwaliteit. Of biologisch, wat nog meer kost.”

Voldoen aan vraag consument

Voor beide meningen valt wat te zeggen. Vooralsnog kan ik Hans het beste volgen. Door zich te richten op de supermarkt en daarmee op de consument is Wakker Dier op het juiste adres. Wanneer er een grote verandering moet komen in het mesten van kippen, dan zal de consument dat moeten doen. Voor de mester is er geen andere rol dan voldoen aan de vraag. En die is nu nog vooral gericht op de prijs.

‘In de supermarkt is de beurs de baas’

“Dan bereikt Wakker Dier dus weinig met die acties”, constateert Hanna. “De meeste mensen hebben de mond vol over dierenwelzijn, maar in de supermarkt is de beurs de baas. Dan vallen de aanbiedingen in het winkelmandje. Dat weten de marketeers van Albert Heijn en al die anderen. Als ze meer kunnen verdienen aan duur vlees, dan zouden ze dat wel in de aanbieding doen.

Goedkope aanbiedingen

Kennelijk is dat nu niet zo. De goedkope kip vliegt de deur uit en dan is de supermarkt tevreden. Daarom gaan ze ook door met de goedkope aanbiedingen.

Dierenwelzijn is hun alleen een zorg als het ze zelf in de portemonnee treft.

Laatste reacties

  • veldzicht

    Van dat laatste spotje van wakker dier lig ik niet wakker,waar ik meer wakker van lig is alle leugens en onzin die over de veehouderij wordt verteld en dat laten de boeren maar over zich heen komen.

  • Alco

    Met die reclames wordt er automatisch een beeld voor de consument bij gegeven.

  • farmerbn

    Wakker dier moet zich ook richten op de politiek en zorgen dat vlees die geproduceerd is op een manier die hier verboden is , niet de EU in komt.

  • massy

    Zolang alles steeds duurder word is de consument over geleverd aan de kiloknaller en zal zij of hij hier mee door gaan. vakantie, auto,en noem maar op komen eerst en dan het eten.

  • pinkeltje

    Er wordt toch dagelijks, met de overheid voorop (als onderbouwing van de privatisering) dat consumenten wat te kiezen moeten hebben, dat ze vooral op hun uitgaven moeten letten, bedrijven tegen elkaar moeten uitspelen en gaan voor de laagste prijs? Vraag anders mevrouw Van Gaal maar, de topondernemer die liep te toeteren "sloop de crisis".

  • jp.bierema

    Vergaderboer moet eens in een stal kijken waar net zo veel regulier wordt opgezet per vierkante meter als in een stal met traag groeiende kuikens. Wil ik graag van hem horen welke verschillen hij ziet.

  • agratax(1)

    Als boer gaan we nog steeds uit van:"Wakkerdier komt op voor een goed leven voor de landbouwhuisdieren". Hun beleid is gericht op "Geen vlees consumptie". Ik vergelijk hun opdringerige werkwijze met het verspreiden van het geloof, zoals de meeste geloven ook toepassen bij het bekeren van de medemens, die volgens hen een totaal foute levensovertuiging hebben. Het gaat wakkerdier niet om de dieren en ook niet boeren, maar hun levensovertuiging "geen vlees consumptie".

  • koestal

    Appie verdient er wel aan.

  • veldzicht

    Als vlees in de aanbieding is noemt wakkerdier dat kiloknaller,als aardbijen of appels in de aanbieding zijn blijft het stil. waarom is zijn dat geen kilo knallers?

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.