Redactieblog

6 reacties

‘Steeds meer snel internet’

In de Kamerbrief over snel internet staan goede maatregelen, maar zonder geld gebeurt het niet.

Staatssecretaris voor Economische Zaken en Klimaat, Mona Keijzer, heeft een brief naar de Tweede Kamer gestuurd over snel internet. Het is de zoveelste in een reeks; de verantwoordelijke minister of staatssecretaris praat de Kamer periodiek bij over de vorderingen en uitdagingen.

Glasvezelkabel

Mijn onderzoeksgroep levert materiaal voor dergelijke updates, ik weet dus waar ze zich op baseert. Ze stelt terecht vast dat er vorderingen worden gemaakt. Steeds meer plattelandsgebieden krijgen de beschikking over snel internet via glasvezelkabel. Dat heeft de staatssecretaris en haar voorgangers weinig geld gekost. Het zijn vooral lokale en regionale initiatieven die, deels met geld van de provincies, glasvezel aanleggen. Het kunnen kleine coöperaties of andere groepjes burgers of bedrijven zijn, maar ook de restanten van wat eens centraal antenne-organisaties en regionale gasbedrijven waren.

‘Kleine coöperatie heeft mij snel internet bezorgd voor een schappelijke prijs’

Tegenwoordig noemen we ze regionale kabelaars, zoals KabelNoord in Dokkum, Kabelnet Veendam en Cogas in Twente. Het zijn er niet veel, maar ze maken grotere stappen dan de lokale coöperaties. Niets ten nadele van dat lokale trouwens, de kleine coöperatie Eco-Oostermoer heeft mij snel internet bezorgd, zelfs voor een heel schappelijke prijs.

Artikel gaat verder onder de tweet.

1 op de 10 op platteland geen snel internet

De staatssecretaris stelt vast dat nog 3% van alle adressen in Nederland geen fatsoenlijk internet heeft. Maar omdat heel Nederland vooral uit stad bestaat, is de situatie op het platteland minder rooskleurig. We schatten dat het dan om zeker 10% gaat. Het zou zo maar kunnen dat u tot die 10% behoort. De situatie verschilt trouwens enorm per provincie. In Groningen en Friesland heeft na lang wachten de provincie zelf initiatief genomen en er veel geld in gestopt. In Overijssel heeft Cogas veel aansluitingen gemaakt, in Noord-Brabant is een deel gedaan door de regionale coöperatie Midden-BrabantGlas, Drenthe is een lappendeken van lokale initiatieven, en ga zo maar door.

Vorderingen

Kortom, de staatssecretaris mag zeggen dat er vorderingen worden gemaakt, maar dan toch vooral door anderen. Geeft niet, als het er maar komt. En eerlijk is eerlijk, ze kondigt nu wel een aantal maatregelen aan die in lijn met onze adviezen liggen.

Blanco gebieden

Toch ligt onze zorg bij die laatste 3%. Er zijn plattelandsgebieden in Nederland waar nog niets gebeurt, geen lokaal initiatief, geen regionale kabelaar, geen provinciebrede actie. Toch hebben ook in die gebieden boeren en burgers snel internet nodig. Ons advies is dat Den Haag daar, naast gesprekken en ‘gereedschapskisten’ voor provincies en gemeentes, ook geld bij legt. Anders zijn we bang dat er blanco gebieden overblijven waar groepen burgers niet willen wonen, en waar boeren en andere bedrijven in moeilijkheden komen omdat ze geen goed internet hebben.

Laatste reacties

  • Bennie Stevelink

    In oktober 2016 ben ik overgegaan naar glasvezel. Ik heb alles overgezet naar glasvezel: internet, telefoon en TV. De gewone telefoon blijkt goed te werken via de glasvezel, het belmodem van de melkrobot echter niet. Er zijn door Lely al verschillende modems geplaatst die allemaal slecht werken: de computerstem is zwak te horen, valt gedeeltelijk weg en terugmelding van cijfercodes gaat slecht. Ik heb het glasvezelbedrijf er over gebeld maar die kunnen er niets aan veranderen. Uiteindelijk is nu besloten om het belmodem in de robot te vervangen door een GSM-modem, waarmee de robot dus via het mobiele netwerk gaat bellen. De internetaansluiting van de robot werkt overigens wel uitstekend via de glasvezel.
    Zijn er meer boeren die hier ervaring mee hebben?

  • vink

    Hier het zelfde verhaal, maar wij zitten nog aan een stro touwtje.Van glasvezel hoef ik dus geen verbetering te verwachten wat het belmodem betreft.

  • ,

    Het is algemeen bekend dat CaiWay niet overweg kan met een bellende melkrobot.

  • Bennie Stevelink

    @ten Hove, ik ben inderdaad klant bij Caiway. Volgens jou ligt het dus aan de glasvezelaanbieder?

  • ,

    Ja. Hier in de regio gaan ze dit najaar beginnen en werd bij het aanmelden al gevraagd of er een melkrobot is. Dan kan Caiway direct afvallen.

  • tsien_bier

    Dit heeft te maken dat je een analoge dienst (telefonie) niet rechtstreeks op een digtale drager (glasvezel) aan kan sluiten. Hier zal een analoog-digitaal converter een oplossing kunnen bieden. De leverancier van de glasvezel hoeft daar niet verantwoordelijk voor te zijn. Daarnaast moet je je afvragen of een telefoontje in geval van storing nog wel van deze tijd is. Een SMS, whatsapp of een app die bij de robot is geleverd zou meer van toepassing zijn. Hier hoef je dan ook geen vreemde fratsen voor uit te halen. Kortom de leverancier van de dienst (glasvezel) de schuld te geven dat der Robot niet kan bellen klopt niet.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.